Gäddfiske vintertid på isfria vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske vintertid på isfria vatten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

    Rakt fram ner i svalget.Glupska Ralångengäddor!
    https://images.app.goo.gl/t91eZ1h1Tw1SjS9GA

    Min definition av gädda är under 10 kg så är det pinnar, +10 kg gäddor och +20 kg så är det krokodiler. Stämmer det Leif??? wink
    Jonsson har fått alldeles för många just under det magiska 10 kg-strecket men inte över.
    Hej Isjonsson;

    En Gädda som väger 10 kilo är en mycket stor Gädda och en Gädda som väger 13 kilo är i mina ögon en Monstergädda...

    En gång i tiden när jag var i din ålder tänkte jag skriva boken "Gösfiskarens Specialknep". Idag anser jag att du är den rätta personen i Sverige att skriva den boken. Börja sammanfatta ditt manus nu!

    Go for the Big Ones!

    Old Firehand
    Leif Engström

    https://www.google.se/search?q=leif+...iw=930&bih=465


    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

      Hej Isjonsson;

      En Gädda som väger 10 kilo är en mycket stor Gädda och en Gädda som väger 13 kilo är i mina ögon en Monstergädda...

      En gång i tiden när jag var i din ålder tänkte jag skriva boken "Gösfiskarens Specialknep". Idag anser jag att du är den rätta personen i Sverige att skriva den boken. Börja sammanfatta ditt manus nu!

      Go for the Big Ones!

      Old Firehand
      Leif Engström

      https://www.google.se/search?q=leif+...iw=930&bih=465

      Hel Leif,

      Kanske idag men på den gamla goda tiden 70- o 80-tal så var det vardagsmat vissa år. Jag läste FJ o Fritidsfiskaren innan den blev Sportfiskaren under många många år och av det som jag minns så var det många som åkte upp i Östersjöns skärgård och någon kom från insjön. Jag läste om dig och försökte mig på dina knep men utan att lyckas. Surt sa räven!

      Tack Leif för det förslaget! Med tanke på alla artiklar som jag har skrivit till FJ och Sportfiskarna och intervjuarna som jag har deltagit i från Jan O o Arne Broman så har jag avslöjat alla mina knep i princip. Om du har kvar gamla FJ o sportfiskarna tidningarna samt årsboken från FJ så kan du läsa om dom på nytt om du inte kan allt redan och det var ju under samma tidsintervall som jag har nämnt.
      Hade Sportfiskarna haft 6,5 kg som lägsta vikt och inte 7 kg på Gös under min storhetstid så jag säkert så hade jag säkert kommit upp till runt 50 gösar i Storfiskeregistret. Då förstår du hur mycket stor gös som Ralången producerade.



      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #23
        I helgen var det ca 2,5 grader i vattnet. Jag hade några försiktiga hugg missade på 2-4m med en krokad gädda på ca 4kg som tog på lilla Otus på ca 2m djup. Tog även en snipa över 6m djup.
        ​​​​​
        Hittade ingen betesfisk varken i viken jag fiskade eller på djupare vatten utanför.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
          I helgen var det ca 2,5 grader i vattnet. Jag hade några försiktiga hugg missade på 2-4m med en krokad gädda på ca 4kg som tog på lilla Otus på ca 2m djup. Tog även en snipa över 6m djup.
          ​​​​​
          Hittade ingen betesfisk varken i viken jag fiskade eller på djupare vatten utanför.
          Hör med vatten- o markägaren om du får sätta ut en mörtstuga på hans vatten på ca 3-4 m djup skulle jag tro.
          Ladda den med mäsk blandat med maggot, majs, någon tillsats till mäsken.
          Sluttar det snabbt utför från land/vass så kan du knyta fast den i vassen om det finns någon så slipper du flöte o kanske någon nyfiken person.
          Så gjorde jag i Ralången när jag bodde söder ut.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
          36 svar
          23 484 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
          125 svar
          15 244 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg blåvitt88  
          Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
          14 svar
          1 502 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gabbu
          av gabbu
           
          Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
          3 svar
          365 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Startad av BeeMan, 2023-07-05, 20:01
          3 svar
          344 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg BeeMan
          av BeeMan
           
          Arbetar...
          X