Några tips om abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Några tips om abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Några tips om abborre

    Hej! Jag är en tjej som är väldigt ny om fiska. Jag skulle vilja ha hjälp vart någonstans i mälaren kan man hitta abborre? Kan man stå ungefär 5 till 10 meter djup? Vi har segelbåt och har varit i mälaren i fredags och provat fiska for 4 timmar och fick ingenting. Kanske var jag på fel ställe. jag vill inte ge upp såklart! Har läst mycket om abborre men jag skulle bli tacksam om någon kan ge några tips till mig. Jag hade köpt abu garcia black max combo förresten.

    tack snälla!

  • #2
    Jag brukar fiska abborre med små jiggar som är 5-12cm långa. På 5-10meter så använder jag ofta jigskallar kring 7.5-15g
    Jag kastar ut och låter jiggen sjunka och håller linan lite sträkt så att jag känner när den tar i botten.
    När jiggen landar på botten så lyfter man spötoppen snabbt så den hoppar upp från botten och så vevar man några varv så linan inte är slak och så landar den på botten igen och då upprepar man proceduren tills att draget kommer in.

    Det känns svagt och det kan ta ett tag att lära sig känna stöten som uppstår när jiggen träffar botten. Om det är dyig botten så kanske det inte känns alls, då får du köra på ändå bara.

    Prova olika hastigheter och olika hårda och långa ryck för att föra jiggen högre eller lägre ovanför botten.

    Tänk på att om linan är spänd så flyttas draget lika långt som du flyttar din spötopp, det är inte lika uppenbart hur mycket man flyttar draget om man bara vevar.

    Om du fastnar mycket i saker på botten så kan du också veva in jiggen bara eller försöka hoppa med den utan att den får nå botten.

    Spinnare och små wobblers är också bra att fånga abborre på.

    Spinnare vevar du bara in, du kan göra det långsamt eller fort bara du känner att spinnaren spinner. Du kan låta den sjunka en liten stund efter utkast typ 2-6 sekunder så att du kommer ner en bit med draget.
    .
    Wobblers kan du bara veva in eller använda diverse olika tekniker som vevstop för att pausa den en liten stund, ryckningar och massa annat.

    Det kan vara dött ibland, prova olika platser! Om du fiskar så kommer du att få fisk förr eller senare och du kommer att lära dig hur du ska använda teknikerna för att få hugg.
    En dag kommer då fisken verkligen är på hugget och du har lärt dig tekniken och då kommer du att få massor med fisk!

    Använd betslås med lekande så att dragen du använder inte snurrar linan för mycket för då blir det trassel till slut.

    Och så bör du använda en tafs av något slag.
    En tafs sitter längst ut på din linna innan själva draget.
    Ståltafs är jättebra eftersom att det finns gädda i vattnet som kan bita av linan, såna tafsar kan du köpa billigt i storpack. Typ 100kr för 70st och det är en bra start.

    Om du vill lära dig att knyta egen tafs så kan du köpa Flourcarbonlina eller Monofilament lina och göra en tafs som är 1-2 meter som du fäster på din flätlina med en FG knut eller liknande(titta på youtube) och så ett beteslås med lekande längst ut som du fäster ditt drag i.

    Dessa tafsar syns inte lika bra för fisken och kan ge bättre gång på vissa beten och men dom är inte lika tåliga som en ståltafs.

    Om du använder en Flourcarbon eller Monofilament tafs så brukar man ha den lite svagare än flätlinan man använder, så om man fastnar och drar av linan så går tafsen av och inte huvudlinan.


    Ett annat sätt att fiska abborre som är väldigt bra är att meta med mask på en krok på sommaren, det är nästan 100% chans att man får abborre då.

    Om det är en multirulle som sitter på ditt spö så bör du titta på youtube hur man fiskar med multi/multiplikator/baitcaster rulle för det är lite mer teknik med en sådan rulle och om man gör fel kan det bli trassel lättare än med en haspelrulle.

    EDIT: Såg just att tråden är från 06-21 förra året.
    Ingen gav några tips alls! Vi måste hjälpa nya fiskare! :p
    Senast ändrad av .art; 2021-03-11, 19:39.

    Kommentera


    • #3
      Synd och skam att det inte kom svar tidigare men förhoppningsvis kan dina utförliga tips komma till nytta för någon annan.
      Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
      36 svar
      23 481 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
      125 svar
      15 244 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg blåvitt88  
      Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
      14 svar
      1 502 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg gabbu
      av gabbu
       
      Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
      3 svar
      364 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Old Firehand  
      Startad av BeeMan, 2023-07-05, 20:01
      3 svar
      343 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg BeeMan
      av BeeMan
       
      Arbetar...
      X