En fråga om "kräftabborrar" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fråga om "kräftabborrar"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Okoun
    replied
    Ursprungligen postat av Herrklamm Visa inlägg
    Intressant tråd!

Har själv varit aningen skeptisk när diverse sportfiskeprofiler i valfri Youtube-kanal snabbt konstaterar "Detta är en riktig kräftätare!" eller "Denna borre har löja som huvudföda, syns tydligt på den avlånga formen..."

En fråga, hur många har fångat abborre med kräfta i svalg eller mage? Löja och annan småfisk är ju vanligt och ibland är ju svalget proppat med småfisk. Känns inte lika vanligt att det sitter en kräfta där...

Tror denna strikta indelning av abborrens diet till stor del beror på marknadsföringen av kräftimitationer och andra "creature baits". Dock inte avsiktligen, för så långt tror jag inte man lyckas tänka.
    Ofta är ju dessa abborrar fångade på något helt annat än en imitation av en kräfta också.

Lämna en kommentar:

• Herrklamm
    replied
    Intressant tråd!

Har själv varit aningen skeptisk när diverse sportfiskeprofiler i valfri Youtube-kanal snabbt konstaterar "Detta är en riktig kräftätare!" eller "Denna borre har löja som huvudföda, syns tydligt på den avlånga formen..."

En fråga, hur många har fångat abborre med kräfta i svalg eller mage? Löja och annan småfisk är ju vanligt och ibland är ju svalget proppat med småfisk. Känns inte lika vanligt att det sitter en kräfta där...

Tror denna strikta indelning av abborrens diet till stor del beror på marknadsföringen av kräftimitationer och andra "creature baits". Dock inte avsiktligen, för så långt tror jag inte man lyckas tänka.

Lämna en kommentar:

• Team Colibri
    replied
    Du kan ikke konkludere med at abbor spiser kreps basert på fargen.
    Som andre nevner kan disse fargestoffene komme fra diverse andre krepsdyr. Til sammenlikning har jeg hatt nettopp abbor og kreps i akvarium sammen i mange år, og aldri sett abbor spise en eneste kreps. Det har hendt at en abbor har plukket opp en kreps, men de spyttes fort ut igjen.

Lämna en kommentar:

• husbehov
    replied
    Abborren äter den föda den hittar. Är det små räkor så slinker dom ner. Mysida kan bli mot 3 cm lång. Så abborren äter dom.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Jag får ofta abborrar med mycket rött och gult i skärgården, där det bevisligen inte finns kräftor.

Lämna en kommentar:

• hewzter
    started a topic En fråga om "kräftabborrar"

En fråga om "kräftabborrar"

Hej!
    Abborrar med röda prickar på magen, kraftigt röda fenor, så kallade kräftabborrar.
    Jag har under sommarens satsning på abborre stött in i dessa varianter som starkt skiljer sig i färgsättning mot annan abborre i samma sjöar.
    Det jag undrar är om dessa abborrar kan ha fått sitt pigment ifrån mindre kräftdjur (eventuellt som sekundärföda efter att ha frossat i fisk som i sin tur frossat kräftdjur).
    Jag fiskar i ett område som hyser stora mängder R.Mysis (pungräkor) och dessutom andra glacialrelikta kräftdjur, men inte skall hålla varken flod eller signalkräfta.
    Frågan jag ställer mig är om pigmentet kommer från föda som i sin tur mumsar Mysis eller om det faktiskt finns ett okänt bestånd av flod eller signalkräfta i dessa vatten? Kan pigmentet från Mysis "hoppa" via betesfisk?

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
5 svar
406 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Grabbn88  
Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
1 svar