Tips till höstfiske i en svår sjö(gädda) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips till höstfiske i en svår sjö(gädda)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips till höstfiske i en svår sjö(gädda)

    Som rubriken lyder har jag i år startat att utforska en en sjö som är väldigt svårfiskad. Det är väldigt lågt fisketryck i detta 15 km2 stora vattnet. Djupaste punkt är över 100 meter, och medeldjupet runt 40. Det som finns av mat för gädda är öring och röding, ingen sik eller vitfisk. Under våren så tas det regelbundet fisk på 110-120 cm, å mitt sommarfiske gav några 100 plussar. Men nu när hösten slog till så har jag inte sett skymten till dem, så undrade om någon fiskar i något liknande vatten?

    /Amatören

  • #2
    Om du fick några 100+ fiskar ska du vara nöjd;-) Tror trolling är metoden i en sådan sjö, det är ett bra sätt att se ett mönster var fisken står.

    Kommentera


    • #3
      Man är ju sällan riktigt nöjd. Fisk på 100 är ok, men långt ifrån mitt mål.
      När jag var yngre så fiskade jag mycket i skärgården, och då var ju hösten min favorittid, så tar emot att jag inte ska få till.

      Kommentera


      • #4
        Det finns ingen quick fix om man ska ha en gris det är tid på vattnet som gäller.
        Hösten är en knepig period desto kallare det blir i vattnet ju svårare blir det det, fiskar själv mycket sent i november och december och det gäller att pricka fönstret när gäddorna vill äta. Det kan röra sig om 10-15 minuter på en hel dag. Vet att gäddorna står där och tjurar så det är bara att nöta på tills de vill.
        Med trolling i en sådan stor sjö på intressanta platser ökar chansen markant att hitta fisken och vad som fungerar, då du fiskar med fler spön och beten samtidigt.. Sedan kan du spinnfiska de platserna.
        Senast ändrad av Matte77; 2020-10-19, 22:24.

        Kommentera


        • #5
          Jo, så är det ju. Har testat en del med wobbler. Flötestrolling på djupet är väl det sista som jag inte testat. Såg 2 eko sist jag var ute, ena stod pelagiskt på 16-17 meter, å det andra närmare botten på ca 12 vid sidan av en stenformation. Men problemet med flötestrolling är att jag måste fiska upp röding först

          Kommentera


          • #6
            https://www.happyangler.se/sv/beten/...AaAsM5EALw_wcB
            Senast ändrad av stefan1; 2020-11-09, 07:11.

            Kommentera


            • #7
              Där kom den!

              Kommentera


              • #8
                Grattis! Nu får du skriva hur det gick till;-)

                Kommentera


                • #9
                  Tack! Bara pannben. Såg för 2 veckor sen att jag hade ett par följare på en rawbite, så jag tog utgångspunkt i det, fortsatte att köra det pelagisk fisket som jag gjort sen i somras. Låg på 8-10 meter å kastade ut mot djup på 14-15, jämn invevning.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Gäddamatör Visa inlägg
                    Tack! Bara pannben. Såg för 2 veckor sen att jag hade ett par följare på en rawbite, så jag tog utgångspunkt i det, fortsatte att köra det pelagisk fisket som jag gjort sen i somras. Låg på 8-10 meter å kastade ut mot djup på 14-15, jämn invevning.
                    Vikt/längd?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
                    36 svar
                    23 394 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
                    125 svar
                    15 221 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg blåvitt88  
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 497 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Henke E, 2023-03-08, 17:09
                    16 svar
                    773 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
                    3 svar
                    357 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X