Ont om gös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ont om gös

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ont om gös

    Sjön jag fiskar i tycks ha ont om gös enligt fiskerapporter och egen erfarenhet. Över 800 hektar, 30m som djupast, hyfsat klart vatten. Finns gott om stora gäddor, abborrar, mört, brax osv och beståndet tycks vara okej. Lagom fisketryck, inga eller få nät och inga yrkesfiskare.
    I omkringliggande sjöar, både större och mindre fångas gös titt som tätt.
    Stora gösar har fångats i min sjö men det är sällan och långt mellan fångsttillfällena.

    Är det vi som fiskar som inte lyckas hitta gösen eller vad kan det bero på? Andra arter frodas och verkar må bra men gösen syns inte till.

  • #2
    Ingen expert men jag tror att klarare vatten gynnar borre och gädda på gösens bekostnad, de jagar olika. Ekoln där jag fiskar och som är ganska grumlig har mycket gös iaf.Dessutom finns mkt av pelagisk betesfisk vilket sannolikt gynnar gösens jaktsätt samt miljön i övrigt.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Hugg1 Visa inlägg
      Sjön jag fiskar i tycks ha ont om gös enligt fiskerapporter och egen erfarenhet. Över 800 hektar, 30m som djupast, hyfsat klart vatten. Finns gott om stora gäddor, abborrar, mört, brax osv och beståndet tycks vara okej. Lagom fisketryck, inga eller få nät och inga yrkesfiskare.
      I omkringliggande sjöar, både större och mindre fångas gös titt som tätt.
      Stora gösar har fångats i min sjö men det är sällan och långt mellan fångsttillfällena.

      Är det vi som fiskar som inte lyckas hitta gösen eller vad kan det bero på? Andra arter frodas och verkar må bra men gösen syns inte till.
      Kan du berätta vad sjön heter? Ligger den i Jönköpings län för jag kommer därifrån? Huskvarna-Aneby.
      Har du provat att meta gös? Det kan ge ett väldigt bra fiske.
      Jag har haft stor framgång med att meta gös.

      Du behöver inte nämna om du inte vill! Jag bara undrar.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

        Kan du berätta vad sjön heter? Ligger den i Jönköpings län för jag kommer därifrån? Huskvarna-Aneby.
        Har du provat att meta gös? Det kan ge ett väldigt bra fiske.
        Jag har haft stor framgång med att meta gös.

        Du behöver inte nämna om du inte vill! Jag bara undrar.
        Södra sämsjön.

        Har metat men bara efter gädda och inte på senare tid. Är inte så mycket för mete..

        Kommentera


        • #5
          Är vattnet klart är min erfarenhet att gösen kan vara svår när det är ljust. I grumliga vatten kan gösen nyttja sin överlägsna syn till jakt på dagen, medan den i klara vatten kan bli tvungen att vänta tills ljuset är sämre.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Hugg1 Visa inlägg

            Södra sämsjön.
            Det är positivt att det finns nån sjö som inte tagits över av gös..

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Hugg1 Visa inlägg

              Södra sämsjön.

              Har metat men bara efter gädda och inte på senare tid. Är inte så mycket för mete..
              Ok! Där har jag inte varit o fiskat! Ylen o St. Nätaren ö Huskvarna är ju ungefär likadana med klart vatten och där brukar gösen nappa senare.
              I Ralången n Aneby som är en riktigt grumlig sjö (var det under -70-80-talet medan jag bodde i regionen och var mitt hemmavatten.
              Troligen var Ralången grumlig fram till för några år sedan när dom muddrade hela sjöbotten. Jag vet inte hur den ser ut nu.
              Där kunde man få gös på sen em. fram till 22-tiden. 2 gösar har jag fångat mitt i natten i den sjön och det var på mete.
              Dom vägde 11,26 resp 8,4 kg och fångade på mete. Sjön var inte mer än drygt 5 m djup när det var högt vattenstånd och blev det torka så sjönk det ner till drygt 4 m.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
              36 svar
              23 394 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
              125 svar
              15 222 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg blåvitt88  
              Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
              14 svar
              1 497 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gabbu
              av gabbu
               
              Startad av Henke E, 2023-03-08, 17:09
              16 svar
              773 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
              3 svar
              357 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Arbetar...
              X