Gäddleken lider av klimatförändringarna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddleken lider av klimatförändringarna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddleken lider av klimatförändringarna

    https://fisheco.se/gaddleken-lider-a...orandringarna/

  • #2
    Vet inte riktigt om jag köper det där. Vi blickar bakåt några få år när vi jämför dåtidens klimat med nutidens. Inte många som tänker på hur förändringarna var för 1000 år sedan eller 300 år sedan.
    Naturen är fantastisk och har alltid kunnat anpassa sig efter förändringar långt innan vi började förstöra allt med fossila bränslen.

    Kan gäddorna i södra Europa anpassa sig kan gäddorna i norr anpassa sig.

    Spigg. Säl. Trålare.
    Ordna upp dessa tre så har vi snart 20kg gäddor som frossar makrill, sill, lax och torsk och inte bryr sig ett skit om de får leta efter kärleken i vikarna i mars istället för april.

    Kommentera


    • #3
      Det ena behöver inte utesluta det andra. För 300-1000 år sen fanns föga forskning på gäddbestånden så jag förstår inte på vilket sätt det har med saken att göra. Arter kan säkert anpassa sig i viss mån över en längre, ja lång tid men högre vattentemperaturer kommer helt klart att påverka många fiskarter, vissa vinner andra förlorar när livsbetingelser förändras, sannolikt det senare för att gäddan. "Ädelfiskar" får det svårare har man läst, t ex i Vättern och i norrland där gädda och abborre istället gynnas

      Knappt läst ngt om gäddan i södra Europa, menar du att de bestånden är oförändrat bra, sämre eller bättre där nu än för säg 20-30 år sedan?

      Sen håller jag med om säl, spigg och trålare är ett stort problem som vi bör adressera. Så även med annat. Så vitt jag förstår så har tången i Östersjön under många år minskat till fromma för t ex grönslick. Det senare tror jag beror på ökade utsläpp av kväve/fosfor. Grönslick gynnar inte rovfisken under deras strandnära uppväxt men det verkar ha gynnat t ex spigg som ökat enormt i antal och de äter rom från gädda och abborre, så de bestånden tappar och spiggen ökar än mer. Så klimat och andra miljöfaktorer påverkar, samverkar i vissa avseenden.

      På västkusten kan man numera fiska multe, sea bass och bonito här och där. Helt övertygad om att det mer har med klimatförändringar att göra än med säl, trålare eller spigg men torsk, bleka sej och andra arter har gått tillbaka i kustnära vatten och där är nog storskaligt trålfiske en primär orsak.

      Kommentera


      • #4
        Ja hur det kan bli.
        Att vi har tjockaste isarna jag kan minnas tre år i rad skrivs det inte ett skit om!
        Däremot har vi väldigt gott om säl o skarv.
        Som kommer längre o längre in i skärgården...tom letar sig upp mot älven..

        Kommentera


        • #5
          Vem som helst får rapportera om isar, ser ingen agenda här... Intressant med lokal anekdot om isarna. Så har det nog inte varit i Uppland och är det ändå så lokalt så säger ju inte det emot den längre trend med ökad medeltemperatur i landet.

          Var nyligen ett inslag i kvällsnyheterna om en äldre herre som fört dagbok i decennier om när isen gick vid hans stuga och den långtgående trenden var att isen gick allt tidigare. Om det inte visar sig stämma nu till våren 2023 innebär ju inte nödvändigtvis ett reellt trendbrott.

          Kommentera


          • #6
            Jo det passade perfekt in i forskningsresultatet också..
            Forskarna fick mer "data"..lustigt det där att i vissa fall passar amatördata för att i andra fall inte vara vetenskapligt bevisat..
            Men men..blir nog varmare o varmare..att sen klimatfaschisterna får braka fram som dom gör stör mig å det grövsta.

            Kommentera


            • #7
              Att viss data stöds av annan data är sällan en nackdel för att kunna dra slutsatser i det stora hela... Amatördata kan vara relevant eller inte beroende på hur den är inhämtad, anekdotisk bevisföring t ex tillhör det senare.

              Att t ex limma fast sig på infartsvägar till Stockholm hjälper föga tror jag men vad är det för grovt störande de brakar fram med?

              Kommentera


              • #8
                Är väl bara att se på nyheterna och läsa tidningen..
                Sen att dom som blir påverkad ekonomiskt oftast vanliga Svenssons av hela denna schimär skiter aktivisterna helt i.
                Lite flower power..
                Nä..det går inte bara att skylla på "kriget"..vi får tacka så länge mp håller sig utanför riksdagen.
                Klartext..så du inte behöver fråga..klimatkämparna har påverkat politiken som gjort att vissa svenska individer knappt får ihop till mat för dagen utan att vända på vartenda öre..
                Kom inte med klimatflyktingar som har det värre.
                Mvh.

                Kommentera


                • #9
                  Såg inget i klartext alls på min redan ställda fråga om vad de brakar fram med... Att de limmar fast sig gör nog ingen miljöskillnad men det drabbar inte heller Svensson ekonomiskt hårt i det stora hela. Har de, aktivisterna påverkat räntan, priserna, inflationen på något sätt på sistone menar du?
                  Senast ändrad av anteman; 2023-03-09, 18:22. Anledning: förtydligande

                  Kommentera


                  • #10
                    För att återgå till frågan om gäddleken får lida av klimatförändringarna så kan det nog vara både positivt och till ondo för gäddbestånden.
                    Vill man ha stora individer borde det vara en fördel med mindre årskullar där det blir mindre konkurrens om maten.

                    Allt verkar gå i cykler och dom vatten jag själv fiskat i sedan barnsben har bestånden ständigt förändrats.
                    I vissa vatten där jag endast fick små gäddor är det betydligt bättre snitt på än tidigare, medan vissa vatten med tidigare grov gädda endast håller smågäddor nu.
                    Många av dessa vatten har pendlat fram och tillbaka och jag tror att gäddan som är på toppen i näringskedjan är väldigt bra på att återställa balansen själv.
                    Detta är vid insjöar och vid kusten kan det säkert vara något helt annat.

                    Jag tror inte det är högre medeltemperatur som är något problem utan väldigt höga vattentemperaturer under sommaren som är negativt.
                    Jag har läst i någon bok men kommer inte ihåg vilken, och där drog man slutsatsen att varma vintrar och kall sommar var det som var mest gynnsamt för gäddan.
                    Oavsett hur negativt eller positivt det är så kommer gäddan som förmodligen är en av dom fiskar i våra vatten som anpassar sig bäst att just göra det.
                    Den finns ända från södra Europa till ända upp i norr vilket bevisar detta.
                    De fiskarter som bevisligen får lida av temperaturhöjningar är de så kallade ädelfiskarna.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
                    36 svar
                    23 489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
                    125 svar
                    15 245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg blåvitt88  
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 507 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
                    3 svar
                    365 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av BeeMan, 2023-07-05, 20:01
                    3 svar
                    344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BeeMan
                    av BeeMan
                     
                    Arbetar...
                    X