Stäm eller benlöja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stäm eller benlöja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • byggarn
    replied
    Det där är en stäm, fisken på första bilden i tråden är en löja... Ryggfenan jäms med bukfenorna är stäm
    Ryggfenan bakom bukfenorna är löja...

    Lämna en kommentar:


  • Sundström76
    replied
    Får nog ändra mig till att det är stäm kanske ? Idag fick dom på spinnare -18-20cm Click image for larger version

Name:	IMG_6915.png
Views:	292
Size:	1,86 MB
ID:	2644845

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av hnkm Visa inlägg
    Tack för alla svar! Nu är det dags för nästa lilla gynnare, här gissar jag på Id eller Stäm. Uppehåller sig nära stranden i stora stim med fiskar runt 5-10 cm. Ser ut som en mört men gult öga, lite mindre silverblänkande och ljusare rygg.​
    Det där är en id.

    Lämna en kommentar:


  • hnkm
    replied
    Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg

    Var har du fångat den? Utbredningen för stäm verkar ganska tydligt avgränsad. https://artfakta.se/taxa/leuciscus-leuciscus-206131
    Älvmynning i Bottenviken. Faller inom detta "Stäm finns i alla vattendrag i Norrlands lågland (även högre upp i Torne älv) söderut till Dalälven och angränsande kustavsnitt."

    Lämna en kommentar:


  • Backslag
    replied
    Ursprungligen postat av hnkm Visa inlägg
    Tack för alla svar! Nu är det dags för nästa lilla gynnare, här gissar jag på Id eller Stäm. Uppehåller sig nära stranden i stora stim med fiskar runt 5-10 cm. Ser ut som en mört men gult öga, lite mindre silverblänkande och ljusare rygg.​
    Var har du fångat den? Utbredningen för stäm verkar ganska tydligt avgränsad. https://artfakta.se/taxa/leuciscus-leuciscus-206131

    Lämna en kommentar:


  • hnkm
    replied
    Tack för alla svar! Nu är det dags för nästa lilla gynnare, här gissar jag på Id eller Stäm. Uppehåller sig nära stranden i stora stim med fiskar runt 5-10 cm. Ser ut som en mört men gult öga, lite mindre silverblänkande och ljusare rygg.​
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Backslag
    replied
    Benlöja är bra bete för abborre och gädda.

    Lämna en kommentar:


  • Kimmen
    replied
    Löja om fjällen lossnar

    Lämna en kommentar:


  • Sundström76
    replied
    Gött sammanträffande-satt med åttaåringen hemma vid älven igår under vitfiskmete och funderade på exakt samma sak ,dom är gäddmat nu men var nog benlöja det också

    Lämna en kommentar:


  • nephilim
    replied
    Benlöja, den har det typiska underbettet som de har.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
1 svar
225 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Jester Burk II  
Startad av BosseD, 2026-04-29, 15:00
1 svar
197 visningar
2 gillar
Senaste inlägg SharkGirl  
Arbetar...
X