Det där är en stäm, fisken på första bilden i tråden är en löja... Ryggfenan jäms med bukfenorna är stäm
Ryggfenan bakom bukfenorna är löja...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stäm eller benlöja?
Collapse
X
-
-
Det där är en id.Ursprungligen postat av hnkm Visa inläggTack för alla svar! Nu är det dags för nästa lilla gynnare, här gissar jag på Id eller Stäm. Uppehåller sig nära stranden i stora stim med fiskar runt 5-10 cm. Ser ut som en mört men gult öga, lite mindre silverblänkande och ljusare rygg.
Lämna en kommentar:
-
Älvmynning i Bottenviken. Faller inom detta "Stäm finns i alla vattendrag i Norrlands lågland (även högre upp i Torne älv) söderut till Dalälven och angränsande kustavsnitt."Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg
Var har du fångat den? Utbredningen för stäm verkar ganska tydligt avgränsad. https://artfakta.se/taxa/leuciscus-leuciscus-206131
Lämna en kommentar:
-
Var har du fångat den? Utbredningen för stäm verkar ganska tydligt avgränsad. https://artfakta.se/taxa/leuciscus-leuciscus-206131Ursprungligen postat av hnkm Visa inläggTack för alla svar! Nu är det dags för nästa lilla gynnare, här gissar jag på Id eller Stäm. Uppehåller sig nära stranden i stora stim med fiskar runt 5-10 cm. Ser ut som en mört men gult öga, lite mindre silverblänkande och ljusare rygg.
Lämna en kommentar:
-
-
Gött sammanträffande-satt med åttaåringen hemma vid älven igår under vitfiskmete och funderade på exakt samma sak ,dom är gäddmat nu men var nog benlöja det också
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av BosseDHej,
Jag har blivit kontaktad av en forskare från Polen som är på jakt efter material av...3 Foton-
Kanal: Våra svenska fiskar
2026-04-29, 15:00 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
|
1 svar
225 visningar
2 gillar