Fisk som äter vass? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisk som äter vass?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fisk som äter vass?

Sista helgerna jag varit ute på Hjälmaren har det flutit omkring avbitna vass-strån. Det är ca 30-40cm toppar och det är många. Brottytan ser ut som någon fisk bitit av den men det måste krävas ganska kraftiga käkar/tänder då materialet är segt och trådigt. Vilken fisk kan ha orsakat detta?

Kan inte minnas att jag sett så mycket tidigare år. Kan detta vara orsaken till att vasskanten backat ordentligt sista tre åren? Ett avbrutet strå under ytan dödar plantan har jag för mig.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Har med egna ögon sett sarvar smackande ge sig på den mörkgröna sävvassen. De fick loss ljusa märgbitar av vassen som de satte i sig.

Kommentera

Vattensork! Det var mycket sånt där jag fiskade för en del år sen. "Tuggatuggatuggatugga" Kan man höra ibland.
      Vilket konstigt mystiskt djur. jag hade glömt att de existerade innan du skrev dethär.
      Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Kräftor käkar vass med god aptit också.
        kalleh

Kommentera

Vattensork låter troligt men de äter nog vassen närmare land (för att undvika gäddorna) så deras strån skulle aldrig flyta ut. Men jag kom nu på att bävern äter vass och andra vattenväxter på sommaren. Det finns minst två bäverhyddor strax intill. Där är nog lösningen..

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Kanske en get?
            Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Ursprungligen postat av walleyebuster Visa inlägg
              Kanske en get?
              Eller en sjöhäst?

Kommentera

Ursprungligen postat av Ralf Visa inlägg
                Sista helgerna jag varit ute på Hjälmaren har det flutit omkring avbitna vass-strån. Det är ca 30-40cm toppar och det är många. Brottytan ser ut som någon fisk bitit av den men det måste krävas ganska kraftiga käkar/tänder då materialet är segt och trådigt. Vilken fisk kan ha orsakat detta?

Kan inte minnas att jag sett så mycket tidigare år. Kan detta vara orsaken till att vasskanten backat ordentligt sista tre åren? Ett avbrutet strå under ytan dödar plantan har jag för mig.
                Ralf; Antagligen är det Liefisken eller så är det KG som försöker spela oss vanliga mörtmetare ett spratt-
                One day spent fishing adds another day to your life!
                Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                5 svar
                404 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Grabbn88