Abborre: Skillnad mellan hona och hane? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre: Skillnad mellan hona och hane?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre: Skillnad mellan hona och hane?

Hej!

Har precis fixat ett akvarium där jag har mört, björkna och två abborrar.
    Min fråga lyder ifall det är någon som kan ge konkreta svar på hur man ser skillnad mellan en hon- och en hanabborre?

Vet att honan har lite ljusare färg men finns det några mer tydliga tecken jag kan gå på? Skulle vara kul om man kunde få dem att leka i akvariumet.

Finns det verkligen inte någon som kan svara på detta?

Kommentera

Ursprungligen postat av Vidofner Visa inlägg
      Finns det verkligen inte någon som kan svara på detta?
      Intresseant att igen vet svaret, jag vet inte men jag vill gärna veta....Ska kolla upp det....
      Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Intressant projekt, har du fått lek på några andra svenska firrar?

Kör en grupp på en Hane och typ tre honor.....Vad tror du om det?

Du kan ju annars könsbestämma på deras sätt att bete sig, så har hade jag gjort. Honan lär du ursklija snabbt i ett akvarium, det gör man ju lätt med nästan alla andra akvariefiskar. Du vet, kolla vem som boar och vem som plockar stenar o.s.v.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flötet Visa inlägg
          Intressant projekt, har du fått lek på några andra svenska firrar?

Kör en grupp på en Hane och typ tre honor.....Vad tror du om det?
          ...
          Ja som sagt är det ju mört och björkna i akvariet också. Mörten dog efter en vecka dock. Kroken hade gått in och kommit ut bakom ögat så jag var inte så väldigt fövånad över att den dog. Ska dra upp en ny tror jag och kanske en till borre.

Väldigt kul att ha dessa i akvarium speciellt när det är matdax. Matade abborrarna med mygglarver först och växtätarna med majs (Växtätarna käkade lite mygglarver också men inte i samma mängd som abborrarna).
          Nu har jag dock gått över till att mata abborrarna med sejfilé och björknan med karppellets.
          Skulle gärna ha en hane och tre honor ifall jag visste hur jag kunde se skillnad på dem
          Ursprungligen postat av Flötet Visa inlägg
          ...
          Du kan ju annars könsbestämma på deras sätt att bete sig, så har hade jag gjort. Honan lär du ursklija snabbt i ett akvarium, det gör man ju lätt med nästan alla andra akvariefiskar. Du vet, kolla vem som boar och vem som plockar stenar o.s.v.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Abborre
          Mm får hålla lite koll på det. Inte märt av något sånt än så länge

Kommentera

Använd en spegel och en ölflaska så får du reda på vilket kön dina abborrar har ;-)

ja, jag vet det var lågt men inte lika lågt som glocalnet

Kommentera

Ursprungligen postat av Vidofner Visa inlägg
              Ja som sagt är det ju mört och björkna i akvariet också. Mörten dog efter en vecka dock. Kroken hade gått in och kommit ut bakom ögat så jag var inte så väldigt fövånad över att den dog. Ska dra upp en ny tror jag och kanske en till borre.

Väldigt kul att ha dessa i akvarium speciellt när det är matdax. Matade abborrarna med mygglarver först och växtätarna med majs (Växtätarna käkade lite mygglarver också men inte i samma mängd som abborrarna).
              Nu har jag dock gått över till att mata abborrarna med sejfilé och björknan med karppellets.
              Skulle gärna ha en hane och tre honor ifall jag visste hur jag kunde se skillnad på dem

Mm får hålla lite koll på det. Inte märt av något sånt än så länge

Ja om du har fler hanar så kommer det resultera i att den starkaste naggar fenorna på de svagare hanarna......kanske......

Bygg fiskefälla av en petflaska istället för att kroka upp dem. Då ökar chanserna för att de ska överleva. Blanda vattnet helst 90/10 lokalt och kranvatten i början och aklimatisera sedan med 10% i taget och veckan. Använd växter och från fångstplatsen, det ökar och chanserna för att få rätt flora i vattnet. Men det där vet du säkert redan.

Leter vidare om hur man könsbestämmer Borren.

Kommentera

Det i särklass säkraste sättet att se könsskillnader är att kolla på hur bukstinna de är på vårkanten. Det är ju iofs ett tag kvar till nästa lek, så det kan bli jobbigt. I de flesta fiskars fall är det 9/10ggr honorna som växer sig stora medan hanarna förblir små, dock ingen regel utan undantag då det fångats iaf någon hangädda över 10 pannor i SE.

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan Visa inlägg
                  Det i särklass säkraste sättet att se könsskillnader är att kolla på hur bukstinna de är på vårkanten. Det är ju iofs ett tag kvar till nästa lek, så det kan bli jobbigt. I de flesta fiskars fall är det 9/10ggr honorna som växer sig stora medan hanarna förblir små, dock ingen regel utan undantag då det fångats iaf någon hangädda över 10 pannor i SE.
                  Okej, mycket intressant. Gäller detta bara nordiska fiskar eller?

Vet att i extrema miljöer brukar honor bli större, men inte att 90% skulle var så.

Vill veta mer..

Kommentera

Huruvida det bara gäller nordiska fiskar vet jag inte, men generellt av de fiskar jag känner till, så blir honan större. Hon måste lägga mer energi på, och ha utrymme för gonaderna (könscellerna, dvs ägg). Av våra svenska fiskar kan jag nämna abborre, gädda, gös, mört, sarv, brax, karp, ruda, sutare, lake, karp mfl som jag på rak arm Vet att honorna blir större än hannarna hos.
                    Men detta kan väl knappast vara en nyhet för oss fiskare som ofta riktar våra satsningar på stora honor i samband med leken?
                    Om du rensar ett knippe abborrar mellan, säg, 500-800g så kommer du antagligen att hitta romsäckar i så gott som alla av dem.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Pellepaltnacke, 2025-02-08, 21:36
                    2 svar
                    454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Pellepaltnacke  
                    Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38