Ålder på gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålder på gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack, den var lite lämpligare att gå efter kanske inte lika exakt, men man har i alla fall något att gå efter.
    Predatorshopen.se - Butiken för dig som älskar predatorfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
      Med den beräkningen skulle en 15 kg gädda lågt räknat vara 1 kg x 3 år, sedan 14 kg x 2 år = 31 år gammal? Eller tänker jag fel?

Tycker det låter extremt att stora gäddorna skulle vara så gamla, en tia skulle ju då vara minst 20 år gammal?

Som du säger så beror det säkert jättemkt på födotillgången. Läste någon gång någonstans att de feta löddesuggorna inte var speciellt gamla i vissa fall inte mer än 10 år gamla?

//Anders
      Hej Manhood; Du tänker helt rätt! En Gädda som väger 15 kilo bör vara en cirka 30 år gammal hona. I vissa vatten som exempelvis Vättern kan hon vara 10 år yngre tack vare oerhört god födotillgång. I andra vatten där det är sämre med föda kan hon vara så gammal som 40-45 år. Här har du svaret på och en förklaring till att jag själv började med 97 % Catch & Release vid Gäddfiske redan 1978. De gånger jag sedan dess har syndat mot detta kan jag försvara.
      En spågumma som läste i en kristallkula berättade att i nästa liv skulle jag bli en Gädda....
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      www.trumman-com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Vill minnas att världens största dokumenterade gädda, den tyska på 30,45 kg var isläppt som liten snipa 12 år tidigare....Vill också minnas en norrlänsk myrgädda 20 år gammal vägande 1 kg..Fö KAN gäddan komma upp i mer än 40 cms längd första året..Det finns även en uppgift på en vätterngädda, minns inte den exakta vikten men betydligt över 10 kg blott 4 år gammal..För att nämna några ytterlighetsexempel..
        Senast ändrad av Hemi; 2009-04-02, 17:27.

Kommentera

har hört att maxåldern på gädda ligger runt en 35 år.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
          1 svar
          220 visningar
          2 gillar
          Senaste inlägg Jester Burk II  
          Startad av BosseD, 2026-04-29, 15:00