billigt spö för flötmete gädda (och/eller metesällskap) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

billigt spö för flötmete gädda (och/eller metesällskap)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • billigt spö för flötmete gädda (och/eller metesällskap)

    tjena!
    får väl börja å förklara att, nej, jag betalar inte för det eventuella fiskesällskapet... hahahaha...

    är på jakt efter något billigt 12' (eller 10'? eller längre än 12???) spö för att ge mig ut å flötmeta gädda!!!

    tänker att vi fiskedårar gillar ju å köpa fiskesaker så finns säkert nån som köpt på sig nåt karpspö eller annat å sen snabbt upograderat sig till kanske lite "finare" prylar och därför nu har lite dammsamlare hemma?

    metet är absolut inte (än iaf!) mitt huvudsakliga slags fiske, så därför är jag mest bara ute efter nåt dugligt...
    har en tråd på brädan med funderingar över sånt metespö, men kortfattat kan ja säga att mina preferenser skulle vara något parabolt, eller iaf inget direkt "snabbt" spö åtminstone...

    om nån på brädan med saker över dessutom bor inom rimligt avstånd från typ Zinkgruvan/Örebro/Närke/Östergötland så är det ju klart ett plus då såna däringa långhelvetes spön är enklast å köpa "live" så att säga....

    sen, är där någon metare med för många spön som vill ut å fiska lite så vore ju det egentligen roligast å kombinera ett köp med fiske!!!
    jag har en specifik sjö (och faktiskt plats) som jag vill testa meta gädda i (mest rott drag och spinnfiskat från båt där annars).
    i den tappade jag en förjävla stor gädda i fjol på ett ställe jag vet jag skulle kunna komma åt bra från land vid en eventuell metesatsning.
    sjön ligger typ på gränsen östergötland/närke...

    skulle det vara så att nån har både spö och rulle över och bara vill sälja om man köper dom ihop så kunde även rulle eeeeventuellt vara intressant, även om jag egentligen redan är på det klara med att jag tänker köra min Abu444 som meterulle...

    mvh /peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

  • #2
    ingen som sitter på en lämpligt duglig/usel kombo eller spö att avyttra???
    https://www.facebook.com/OKspinners/

    Kommentera


    • #3
      Jag har ett karpspö på 12" 3lbs med en haspelrulle i 4000 storlek som jag kanske skulle kunna avyttra.
      Paraboliskt är bara förnamnet då hela spöt bugar när man har en gris på :-D

      Skulle hellre byta bort spöt mot någon gammal multirulle än o sälja.
      Men måste nog först tänka efter om jag kan göra mig av med det ;-)

      Kommentera


      • #4
        Om du vill ha ett prisvärt från fiskebutikerna så fortsätter jag att rekommendera Daiwas Black Widow G50, antingen i 10" eller 12". Brukar ligga på mellan 400-500 spänn och nu när black friday och allt sån skit dyker upp så går det säkert att hitta billigare. Där har du ett billigt rejält metspö för både levande och deadbait och dessutom har du ju garanti osv också. Har tre stycken och alla håller än, har misshandlat ett i bildörren utan att det gick av t.om. Dragit 10kg's-gäddor utan problem också.
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

        Kommentera


        • #5
          Kommer du meta ifrån båt? Isåfall skulle jag välja ett kortare spö än dom 10-12" du efterfrågar.
          Är väldigt sällan jag metar gäddan men händer det så är det till 95 % från båt och ett karpspö med sitt långa bakhandtag är totalt värdelöst då.
          Därför mitt nästan aldrig blir använt.

          Kommentera


          • #6
            Metar ej men har hört gott om Wychwood Agitator Bait här på FS.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
              Jag har ett karpspö på 12" 3lbs med en haspelrulle i 4000 storlek som jag kanske skulle kunna avyttra.
              Paraboliskt är bara förnamnet då hela spöt bugar när man har en gris på :-D

              Skulle hellre byta bort spöt mot någon gammal multirulle än o sälja.
              Men måste nog först tänka efter om jag kan göra mig av med det ;-)
              haha!!! lät ju nästan på tok för skönt för att avyttras!!!
              multirullar å byta bort är det nog skralt med, ska kika i lådan vad jag faktiskt har men tror faktiskt jag bara har två gamla rullar kvar där, en amba 6000strl som jag byggt om med 5000D innanmäte och en 5500DA (som jag vill bygga om till 6000strl men inte funnit någon passande spole ännu för det projektet) ingen av dom vill ja bli av med, men får dubbelkolla, skulle kunna ligga något mer där som jag faktiskt glömt som jag köpt med tanke på något slags bygge).
              annars äre bara två AG7 som sitter vintermoddade (alltså bortplockad linspridare) på två av mina trollingspön, å dom rullarna är det ju dels ingen som vill ha, men sen fyller dom sin funktion bra hos mig redan... (*insert skrattande smileyjävel).

              men ska kika i låddan annars får du återkomma om det är så att du vill bli av med det!

              men, ja, planen är nog till rätt stor del från roddbåt jag kommer meta, men har oxå ett par ställen jag vill kunna köra från land, och beroende på hur vintern blir i år och även då i den sjön jag är nu (fryser den delen av sjön jag har min båt i snabbt som faen? jag misstänker det?) etc så kan det tänkas bli mer från land av sådana anledningar...har ingen aning då det är första säsongen för mig i den sjön min båt ligger nu.

              just nu kör jag ugly stik 10' och en abu444 för mitt mete från båten, och förutom att det är en rätt vidrig kombo i sig, med ett klumpigt trollingspö med små spööglor etc, så känns längden ändå helt ok i båten (förvånar mig då korta spön brukar favoriseras hos mig pga smidighet) och känns som om vore det längre hade det heller inget gjort/stört mig så som jag fiskar ur båten nu... men, du har en poäng som är värd funderas nåra varv över!!!

              mvh/peter
              https://www.facebook.com/OKspinners/

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
                Om du vill ha ett prisvärt från fiskebutikerna så fortsätter jag att rekommendera Daiwas Black Widow G50, antingen i 10" eller 12". Brukar ligga på mellan 400-500 spänn och nu när black friday och allt sån skit dyker upp så går det säkert att hitta billigare. Där har du ett billigt rejält metspö för både levande och deadbait och dessutom har du ju garanti osv också. Har tre stycken och alla håller än, har misshandlat ett i bildörren utan att det gick av t.om. Dragit 10kg's-gäddor utan problem också.
                stort tack för tips!!!
                och, ja, som du säger, får hålla utkik lite extra nu me all sånt där hittepåhelvete som kommer framöver!!!
                kan man hitta någe från butik billigt så kan det ju vara nog så bra de me såklart. Och det låter ju bra att dom tycks tåla stryk!!! en av de viktigaste aspekterna hos mina spön kanske??? hahaha!!!

                mvh/peter
                https://www.facebook.com/OKspinners/

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Metar ej men har hört gott om Wychwood Agitator Bait här på FS.
                  tack!!!
                  ja, samma här, dom verkar ha gott rykte hära!!! får hålla utkik på dom med!!!

                  mvh/peter
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

                  Kommentera


                  • #10
                    inte någon här inne som haft mer "lyckat" svarte fredag shopping än mig och sitter me för mycke svampiga gamla spön lämpliga för gäddmete?

                    dessutom äre ju nu bra jävla kallt i vattnet även här nere i närke/östergötland så en sväng ut på gäddmete me varmt kaffe är väl dessutom rejält passande nu???

                    mvh/peter
                    https://www.facebook.com/OKspinners/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Daniel Henriksson, 2015-12-11, 16:34
                    1 svar
                    1 034 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Stranger  
                    Startad av MRH, 2021-07-07, 10:22
                    1 svar
                    48 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lekzen
                    av lekzen
                     
                    Startad av Plumsisjön, 2021-11-17, 13:52
                    14 svar
                    760 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Plumsisjön  
                    Startad av gälk, 2022-03-16, 17:37
                    11 svar
                    437 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg trcolka
                    av trcolka
                     
                    Startad av Sadda, 2022-07-10, 12:50
                    9 svar
                    216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda
                     
                    Arbetar...
                    X