Daiwa Luvias 10' 10-35g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Luvias 10' 10-35g

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Vi multi kastare är ju diskriminerande av leverantörerna. Men många föredrar ju haspel till havsöring, så man kan ju förstå att marknaden blir liten. Jag ser ingen nackdel med multi till havsöring om man vill lägga lite pengar på rullen. Har märkt att valet av lina är viktig för kastlängd dock.
    Senast ändrad av Hepper2; 2023-03-17, 21:08.

    Kommentera


    • #32
      ... och därför väljer du helst... Gore 131 0,20, Siglon Adv 0,22 eller grövre ändå? Eller YGK Upgrade, Jun verkar mer än nöjd https://japantackle.com/lines/li0000005.html
      Senast ändrad av anteman; 2023-03-18, 12:48.

      Kommentera


      • #33
        Sufix 0,185 passar mig bra. Siglon ADV 0,24 blev det då den var lika i mm i verkligheten och hade runt 11kg brottstyrka som jag brukar lägga mig på.
        Siglon ADV är nog ytterst lite mindre kastlängd på men ska ju klara nötning riktigt bra. Den är överlägsen Sufix 131 när det gäller vattenupptagning. Så den funkar bäst vid minusgrader. Men Sufix är ändå riktigt bra på det men Advance klart bättre.
        Vid Havsöring kan man kanske gå ner en storlek, i Vättern är ju fisk på 5kg inte ovanlig. Endel större också. Havsöring är väl sällan så stor ? Dem linorna ihop med en riktig bra rulle så kastar jag 18-40g beten likande längder som kompisen med haspel.
        Westin W10 tror jag skulle kunna vara en kandidat också, misstänker att Sufix tillverkar den men det är bara vad jag tror. Alltså en 131 i annan färg.

        Rullar just nu är Excense DC -12 och Anteres HG (MGL) -12. Även Conquest 201DC används ibland, men den tar bara in 57cm/vevtag så jag föredrar mina LP då man kan veva långsammare och bli mindre trött i armen. Då kör vi ändå långsamt mot havsöring som jag förstått att man vill ha fart på betet. Lite skillnad på djup också. Fiskar på 20-80 meters djup i Vättern från land.
        Senast ändrad av Hepper2; 2023-03-18, 14:30.

        Kommentera


        • #34
          Testade spöt idag och fick testa att drilla en liten lax på 55cm
          Väldigt skönt spö med sin låga vikt. Mycket känsligt, stor skillnad mot mina andra. Känns som ett abborrespö.
          Bete testades från 18 upp till 35 gram. 30g är väl var det klarar bra även om 35 går.
          Toppen är relativt mjuk så man sveper gärna iväg bete runt 30 gram.
          Inget spö för de blåsigaste dagarna kanske men annars mycket nöjd. Den mjuka toppen kan dock kännas lite som att den ska gå av jämfört med mina andra.

          Kommentera


          • #35
            Jag fick en liknande känsla när jag kände på det på mässan igår, Dawas monter. 10', 10-35g med helkork. Känns som ett skönt lätt, tja nästan finlirarspö men inget att trycka iväg en 27-30g med viss ponus i motvind. Mitt gamla Ron Thompson 9'6" - 32g är en stridsvagn i jämförelse. Lite vilsen kanske fast action med delat handtag är melodin, även det fanns på mässan.

            Tänkte känna på Westins W4 10' 10-40g men fann inget. Frågade en kille från en butik på mässan om han hade ett W4 spinn med trigger och han gick till W4 haspelspöna jag nyss kollat på... Nä sa jag, ett med trigger! Vad är trigger? sa han. Ja vad säger man... När jag sade multirulle så förstod han.
            Senast ändrad av anteman; 2023-03-19, 19:16.

            Kommentera


            • #36
              Fast action med split handtag kan nog bli grymt. Ska testa att skifta rulle och se hur Excense presterar på spöt. Antares rullen med en bromsvikt aktiverad, spolbroms bara så spolen inte glappar, och kastbromsen på lägsta känns ändå överbromsad mot DC bromsen på Excense.
              Låg ett W4 tillsalu billigt på Facebook marketplace.

              Kommentera


              • #37
                Kan du sätta mindre/lättare vikter i din Antares eller mkt lätt olja bromsbanan? Min Exsence DC har jag prövat en gång till HÖ och den kastade tryggt men inte så långt som jag hade hoppats på lägsta bromsinställning. Ska tvätta lagren och se om det gör ngt..

                Kommentera


                • #38
                  Jag ska testa att sätta i de lättare vikterna, vita. Har bara kört med de som satt i , röd. Är lite osäker på om man ska köra några små. Jag aktiverar ju bara 1 eller Max två. Så resten kan ju bara stora. Finns röd tyngre som sitter nu och vit lättare att montera.

                  http://www.tackletour.net/viewtopic.php?t=67524

                  Kommentera


                  • #39
                    Ja jag har ju inte nån SVS Infinity rulle men skulle pröva att sätta i 1-2 vita mot varandra om jag inte hade fler och pröva. Har svårt att tro att det skulle ge obalans i spolen men de som prövat får gärna chippa in. Först av allt skulle jag nog pröva LÄTT oljad bana, blir den ohanterlig och oberäknelig så bara att tvätta bort.

                    Hur skiljer sig rullarnas läggning (nervositet) och kastlängder för dig mellan Exsence DC och Antares nu även i motvind?

                    Kommentera


                    • #40
                      Svårt att säga. Kastade med Excense i helgen på mitt fenwick 7-32g. Kastade otroligt den kombinationen i längd med drag 28-35 gram. Antares känns mer bromsad men har inte testat på fenwick spöt. Båda är väldigt onervösa med bra linor. Antares är mycket lenare att veva och betydligt lättare.
                      Ska testa Antares på fenwick, Borde kunna kasta längre än den gör nu. Ska ju vara en av de längst kastande rullarna på sin tid.
                      Undrar om nyaste Antares -19 med MGL 3 spolen skulle klara fisket med havsöringsdrag? Kanske bäst på abborrebeten? Spolen är troligtvis klenare byggd även om rullen är mycket rejäl trots sin storlek.
                      Senast ändrad av Hepper2; 2023-03-21, 21:31.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Daniel Henriksson, 2015-12-11, 16:34
                      1 svar
                      1 037 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Stranger  
                      Startad av MRH, 2021-07-07, 10:22
                      1 svar
                      49 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lekzen
                      av lekzen
                       
                      Startad av Plumsisjön, 2021-11-17, 13:52
                      14 svar
                      761 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Plumsisjön  
                      Startad av gälk, 2022-03-16, 17:37
                      11 svar
                      440 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg trcolka
                      av trcolka
                       
                      Startad av Sadda, 2022-07-10, 12:50
                      9 svar
                      216 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda
                       
                      Arbetar...
                      X