Daiwa Luvias 10' 10-35g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Luvias 10' 10-35g

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Satte på min Daiwa millionaire ct sv 70 på Luvias spöt idag för test. Vilken jäkla go rulle till fisket på lax i Vättern. Kastar hur ”luftigt” och skönt som helst. Blev en grym kombo till Luvias 10’ 10-35 med den mjuka aktionen. Kastar 20 gram kustdrag långt utan minsta ansträngning.

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg
      Satte på min Daiwa millionaire ct sv 70 på Luvias spöt idag för test. Vilken jäkla go rulle till fisket på lax i Vättern. Kastar hur ”luftigt” och skönt som helst. Blev en grym kombo till Luvias 10’ 10-35 med den mjuka aktionen. Kastar 20 gram kustdrag långt utan minsta ansträngning.
      Har den rullen själv men inbillade mig att den skulle vara lite för ”klen” för långa kast med kustwobbler.
      Alla recensioner har också tyckt att den passar bäst för kortare precisionskast upp till absolut max 20 gram.

      Kommentera


      • #53
        Det trodde jag med, och att den skulle ta för lite lina. Men kastlängden blev jag förvånad över. Testade för skoj skull och behöll linan som satt på runt 0,13-14 och det kastade riktigt bra. Visst kastar jag längre men några av mina andra rullar på kraftigare spö om jag går upp i vikter runt 30g. Men runt 20g så ligger de nog lika. Luftigheten i rullen är riktigt go. 25-28g funkade hur bra som helst.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg
          Det trodde jag med, och att den skulle ta för lite lina. Men kastlängden blev jag förvånad över. Testade för skoj skull och behöll linan som satt på runt 0,13-14 och det kastade riktigt bra. Visst kastar jag längre men några av mina andra rullar på kraftigare spö om jag går upp i vikter runt 30g. Men runt 20g så ligger de nog lika. Luftigheten i rullen är riktigt go. 25-28g funkade hur bra som helst.
          Då måste jag ju testa. Misstänker dock att mitt St Croix-spö är lite rappare än Luvias. Jag har haspelvarianten av Luvias.

          Kommentera


          • #55
            Det är det säkert, antar att du har Avid. Luvias spöt jag har är regular vilket jag inte tyckte blev som jag önskat med Antares rullen på. Men nu blev jag riktigt nöjd. Kommer att bli ett kit som följer med varje gång det är mindre blåst.
            Senast ändrad av Hepper2; 2023-04-07, 13:30.

            Kommentera


            • #56
              Som OGRudan säger en finessrulle men... Millonaire och Luvias låter iaf som en nätt och trevlig finväderskombo, nästan lustigt ibland hur vissa rullar känslo- funktionsmässigt "lirar" bättre med ett spö än andra för en del av oss, CT 70 funkar även i öst:
              ​​​​​​https://youtu.be/ZHVpq00gu8U

              CT70 har ju distansringar på sidorna... Undrar om inte de kan tas bort och då rymma en "vanlig" större och djupare Alphas/Millonaire spole (ej nödvändigtvis en SV, kanske en med Z-induktor) om det skulle vara ngt...
              Senast ändrad av anteman; 2023-04-07, 15:46.

              Kommentera


              • #57
                Upp!
                Ingen som har ett LV1002MRB-BS till övers när butiker verkar sakna? Kommer väl in lagom till säsongen är över...

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  CT70 har ju distansringar på sidorna... Undrar om inte de kan tas bort och då rymma en "vanlig" större och djupare Alphas/Millonaire spole (ej nödvändigtvis en SV, kanske en med Z-induktor) om det skulle vara ngt...
                  Eller så köper man en riktig Alphas utan täckplåtar i stativet!

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Eller så köper man en riktig Alphas utan täckplåtar i stativet!
                    Ja ”otäckt” är bäst men om man har en CT 70 i ägo så kan en ny spole möjligen vara ett mer budgetinriktat sätt att ”trimma” den för mer linkapacitet än att jaga efter en riktig Alphas, kan nog vara allt svårare att hitta sådana i bra skick till vettigt pris tänker jag som inte har koll på dem.

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av OGRudan Visa inlägg

                      Har den rullen själv men inbillade mig att den skulle vara lite för ”klen” för långa kast med kustwobbler.
                      Alla recensioner har också tyckt att den passar bäst för kortare precisionskast upp till absolut max 20 gram.
                      Har läst här på FS att den klarar betydligt mer än så. Ska se om jag kan hitta det inlägget. Upp till 80g skrivs det.

                      https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ng#post2572182

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Daniel Henriksson, 2015-12-11, 16:34
                      1 svar
                      1 036 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Stranger  
                      Startad av MRH, 2021-07-07, 10:22
                      1 svar
                      49 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lekzen
                      av lekzen
                       
                      Startad av Plumsisjön, 2021-11-17, 13:52
                      14 svar
                      760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Plumsisjön  
                      Startad av gälk, 2022-03-16, 17:37
                      11 svar
                      439 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg trcolka
                      av trcolka
                       
                      Startad av Sadda, 2022-07-10, 12:50
                      9 svar
                      216 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda
                       
                      Arbetar...
                      X