St Croix Premier, Lamiglas Musky. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St Croix Premier, Lamiglas Musky.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • [Fiskesnack] St Croix Premier, Lamiglas Musky.

    Rensar ut i spöstället och säljer av några spön. Kanske inte de modernaste spöna med dagens mått men är ändå kompetenta spön av hög kvalitet och med mycket kraft.

    Samtliga spön är använda men inte slitna. Korken är smutsig och det kan vara ett hack här och där samt lite krokrepor och annat på klingorna, skulle kalla det normalslitage. Bruksspön i bruksskick.

    Krokhål i triggern borrat på alla spöna. Mina längdangivelser kan nog diffa en halv centimeter hit eller dit.

    St Croix Premier PM610MF, klassat 1/2 - 2oz, jag tycker att det kastar bra upp mot 80-90g men att det saknar lite krut för att driva hem gliders och annat i det högre viktspannet som är lite trögjobbade. Buster Jerk är nog gränsen (inte kastmässigt utan hemtagningsmässigt), tyngre beten (~90g) som inte gör så mycket motstånd i vattnet går bra.

    Spöt har förlängt bakhandtag till 41cm från triggern vilket ger en totallängd på 215cm alltså drygt 7'. Förlängningen är gjord av mig och är då inte proffsgjord. Jag är nöjd med mitt jobb men letar man så hittar man skarven och det går också att hitta någon ojämnhet men inget som påverkar brukandet.

    St Croix Premier PM76MHF, klassat 3/4-3oz, klassisk 7,5:a som jag tycker kastar bra upp mot 150g.

    Bakhandtaget förlängt till 45cm från triggerm inklusive gummibutten. Butten är inte limmad så för den normalhändige så går det att finjustera längden neråt. Kan skicka med originalbutten om så önskas. Finishen på arbetet är det samma på på 6'10:an, jag är nöjd men det går förstås att hitta imperfektioner om man letar.

    Andra spöringen från toppen är bytt och lacken på lindningen blev nåt knas med. Funktionsmässigt är det inga problem men lacken/epoxin blev matt.

    Total längd efter förlängningen är 238cm.

    Lamiglas LGM70H, 7' långt och klassat 1-6oz. Jag tycker att klassningen är hyfsat korrekt. Aktionen i spöt är något djupare än Premier-spöna vilket gör att jag till en början uppfattade det som överklassat men när jag väl hade vant mig vid att det böjde sig mer vid kast så tycker jag att det uppskattningsvis kastar bra inom sin klassning. Har dock inte kastat tyngre än ~150g med det.

    Bakhandtaget är 41cm från triggern ink. EVA-butten (det här handtaget har jag inte pillat på).

    Tänker mig 500 kr per spö.

    Bor och jobbar i Vaxholm, jag åker inte "in till stan" regelbundet och jag har långt till närmaste bussgodsombud.

    Det är alltså främst avhämtning som gäller men jag kan försöka sträcka mig till att mötas upp runt Täby/Arninge om småbarnslivet hemma (eller rättare sagt frun) tillåter en utflykt.

    Click image for larger version

Name:	IMG_2458.jpg
Views:	1
Size:	949,8 KB
ID:	1849266Click image for larger version

Name:	IMG_2460.jpg
Views:	1
Size:	981,4 KB
ID:	1849267
    Senast ändrad av bjork52; 2016-10-19, 09:30. Anledning: Lagt till info om spöringen på 7,5:an

  • #2
    Premier 7'6 är ute till försäljning igen.

    Kommentera


    • #3
      Bump

      Samtliga spön finns kvar till försäljning.

      Jag kan troligen ordna så att spöna finns att hämta kvällstid hos en kollega på Kungsholmen om det underlättar.

      Kommentera


      • #4
        Dags för en bump. Spöna finns kvar. Alternativet med Kungsholmen är borta men kanske Ekhagen om det underlättar?

        Kom med bud.

        Kommentera


        • #5
          Du har PM

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Cannonball, 2012-03-07, 20:43
          1 254 svar
          101 815 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg nivv
          av nivv
           
          Startad av jimmy85, 2019-07-08, 14:20
          3 svar
          392 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Alman
          av Alman
           
          Startad av Cobb´s, 2020-08-15, 14:53
          7 svar
          288 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Cobb´s
          av Cobb´s
           
          Startad av Cobb´s, 2021-06-02, 15:33
          6 svar
          275 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Cobb´s
          av Cobb´s
           
          Startad av Cobb´s, 2021-06-02, 15:59
          5 svar
          368 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Cobb´s
          av Cobb´s
           
          Arbetar...
          X