Köp av första båt, behöver tips och åsikter! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av första båt, behöver tips och åsikter!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köp av första båt, behöver tips och åsikter!

    Hej!

    Har nu blivit väldigt sugen på att köpa en egen båt och slippa behovet av att låna båt. Eftersom jag är student så kan jag inte lägga allt för mycket pengar men har sparat ihop 30 tusen. Har ingen tidigare båtvana direkt så den får gärna vara nybörjarvänlig. Båten kommer för det mesta användas i Karlskrona skärgård då jag har båtplats där.

    Jag har tittat på många olika alternativ och det börjar dyka upp båtar på blocket. Har sett några styrpulpet båtar som verkar intressanta t.ex. http://www.blocket.se/blekinge/Utter....htm?ca=22&w=1

    http://www.blocket.se/ostergotland/R....htm?ca=22&w=3

    http://www.blocket.se/blekinge/Cresc....htm?ca=22&w=3

    Här är endel modeller, samtliga med styrpulpet. Jag vill att ni öser på med kommentarer och åsikter om dessa båtmodeller lämpar sig till mina krav. Skicka gärna egna exempel på båtar som kan uppfylla mina krav.
    Vill inte att ni diskuterar själva blocket annonsen utan modellerna. Tack för alla tips!

  • #2
    För mig så går Rydsen bort pga motorn. Uttern är bra båtar, stabila och säkra iaf de jag har erfarenhet av. Susuki gör bra motorer och har du inte bråttom sä skulle den ligga bra till för mig. Cresenten kan jag inte uttala mig om, vet inget om dem men det är en populär båt att bygga om:-)
    //C
    http://sportfisher.se

    Kommentera


    • #3
      När man ska köpa båt med begränsad budget så tycker jag att du ska lägga fiske-egenskaper åt sidan, finns så mycket annat som trotts allt är viktigare. Jag har fiskat ifrån allt, gummibåt, 2 mans-eka, dom du visade, skötbåt, eksniba, plastsnipa, alubåtar, en drös med styrpulpetare och ett antal kabin och HT-båtar. Jag hade enbart en Ockelbo 21 DC som jag fiskade från ett par år. Allt går om man vill.

      Samtliga dom du visade är helt okej båtar för fiske, Rydsen är en klassisk styrpulpetare, stadig vid fiske. En planande V-bottnad båt med skarpa slag. Det gör den stabil och bättre förmåga att gå fort, men blir hårdare i sjön och jobbig att ro. Dom andra 2 är vad man brukar kalla rundbottnade stävbåtar, inga skarpa slag som Rydsen. Dessa 2 kräver mindre motor, har inte samma förmåga att gå fort, är lite (inget att hänga upp sig på) rankare vid liggande fiske. Men dom 2 är snällare att hantera och behagliga att ro samt driver inte lika mycket i vind. Stävbåtarna är lite mer följsamma i sjögång, men kan upplevas som väldigt rullande men det är sånt man lär sig att tycka om.

      Personligen skulle jag välja Uttern utav dom du visade, säger som vissa andra, i nio av veckans sju dagar

      Men som jag säger till alla som frågar, du ska inte handla efter vad andra tycker utan efter vilka krav du själv har.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #4
        Ska du ha mest använda den till transporter och bara lite trolling finner du nog mer glädje i att äga en lite större tvåtaktare med lite mer klepp i.. Ska du trolla mycket och inte har jättelånga avstånd mellan fiskeplatserna är ju en 15 hp fyrtakt klockrent. Vad man inte får glömma är ju att fyrtakt leder till fler kostnader än inköp, nämligen byte av motorolja, kamrem etc.

        Kommentera


        • #5
          Har en liknande ryds, och precis som mr axe säger så blir dom tung rodda utav bara h*lve*e och i hårdare väder så driver den väldigt mycket. Tung och otymplig båt egentligen.

          Det som väger upp den är väl att den är extremt skön att fiska ifrån, något hög kanske men gott om plats och ställen att stå på vid t.ex. jerkfiske är riktigt bra. Samt att den planar ut ordentligt och klarar hög fart i hårdare sjö, skumpar lite men inte märkt någon tendens att kapsejsa eller liknande.

          Vilken du ska välja håller jag mig utanför, ville bara nämna mina erfarenheter av ryds.

          Kommentera


          • #6
            håller med Conny,Rydsen går bort p.g.a motorn...Crescenten går också bort 465:ans skrov gillar jag INTE,lättdrivet,men ack så
            gungigt i sidled.Hade en som jag köpte ny och det är den sämsta båtaffär jag gjort...

            Återstår då Uttern av de du länkat till...
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #7
              Om du har båtplats i Karlskrona skärgård så tolkar jag det som att du ska ut på havet. I min värld har man v-bottnade långa båtar om man ska ge sig ut på havet och inte har så mycket storlek att förlita sig på.
              Jag har inte kollat på någon av båtarna du länkat till så jag vet inte vilken som skulle passa.
              Vill du ha en lättdriven båt så är den även lättdriven för annan kraft än motorn, t ex strömmar och vind osv.
              Har för mig att Höga Rodd ska ha bra modeller för skärgård/hav.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                håller med Conny,Rydsen går bort p.g.a motorn...Crescenten går också bort 465:ans skrov gillar jag INTE,lättdrivet,men ack så
                gungigt i sidled.Hade en som jag köpte ny och det är den sämsta båtaffär jag gjort...

                Återstår då Uttern av de du länkat till...
                Jag förstår din synpunkt Byggarn, men det va det jag försökte beskriva i mitt förra inlägg. Man kan utläsa ungefär 90% av båts egenskaper bara genom att se hur den är konstruerad och vilka mått den har.

                Alla rundbottnade båtar upplevs gungiga (rullande mer korrekt ord tycker jag) i sidled. Men det är som en styvt fjädrad sportbil och sen en skönt gungig jänkare. Det beror på kraven vad man ska ha. Kommer man från en styv padda så tycker vissa att det känns lite läskigt. Är man som jag nästan född i den typen av båt så är den bara otroligt behaglig. Det lilla rullande lär man sig snart och tänker inte ens på det. Fördelen är ju att dom blir mjuka å följsamma i sjön. Den V-bottnade med slag blir hård småstötig och kan upplevas som obekväm.

                Som sagt båtar är idel kompromisser. varje liten ändring i skrovform och mått förbättrar en egenskap lika mycket som du förlorar i en annan. Därför går det inte att säga vilken båt som är bäst. Det beror helt enkelt på vilka krav man har. (tex, vill du ha en båt du kan ro lite längre sträckor?)

                Angående kommentaren att V-bottnat är fördel ute på havet ! ! Det finns ingen sådan sanning. Sen det där att lättdriven båt även är lättdriven av vind och strömmar. Också fel, sanningen är tvärtom. En rundbottnad kölbåt är otroligt lättdriven i låga farter och ligger väldigt stadigt för vind och ström pga av sin form. En V-bottnad flyter uppe på ytan, driver väldiga och strömmar drar iväg den samtidigt som den är sjuhelvetestungdriven och kräver kraft för att klättra över planingströskeln. Men fördel att den kan gå fort med bibehållen stadga.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                Kommentera


                • #9
                  Jisses...nån som skolkade på fysiken i skolan?
                  En v-bottnad båt flyter uppe på ytan?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                    Nu menar nog Axe när båten är uppe i planningsfart.....

                    Någon skolkade från lektionerna i logiskt tänkande i skolan
                    Någon skolkade från lektionerna i svensk rättstavning...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X