Byta båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Byta båt

    Är det dumt att byta min uttern 495 mot en örnvik 450? På uttern har jag en Honda 20 fyrtakt som jag skulle montera på örnviken. Tycker inte motorn kommer till sin fulla rätt när den sitter på 495:an. Tacksam för era funderingar.

  • #2
    Nu vet inte jag om det är samma båttyp vi pratar om. Om det är det så förstår jag inte alls varför man skulle byta.

    Uttern är en bättre båt. Personligen byter man motor om ekipaget inte matchar och inte båt. Vad är det du tycker saknas eller inte uppfyller dina krav med uttern å den motorn ?
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #3
      Känns som båten är så tung+ att uttern 495 har väl inte ett planande skrov? Örnviken är ju nästan 100 kg lättare. Men i övrigt så är jag mycket nöjd med båten
      Senast ändrad av TulleG; 2012-03-12, 09:30.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av TulleG Visa inlägg
        Känns som båten är så tung+ att uttern 495 har väl inte ett planande skrov? Örnviken är ju nästan 100 kg lättare. Men i övrigt så är jag mycket nöjd med båten
        Kunde ha satt 100:- på att du skulle svara det. Uttern är båtar som upplevs som tunga och tröga, Men det är samtidigt en av fördelarna då dom blir stadiga och mjuka i sjön. En lätt båt slår hårdarte och fladdrar hoppar mer i sjön. Uttern är båtar där du absolut ska ligga på max rekommenderad motoreffekt, gärna en bra bit över. Tyvär så är dom äldre inte byggda för en tung fyrtaktare vilket gör båten baktung.

        Om du ska byta så är det något du måste komma fram till själv. Tex kostnad att byta motor till 30-35 hk på uttern kanske inte ställer sig dyrare än att byta båt.

        Men du gör ju inte bort dig om du byter, Örnvik är ju beprövat märke på marknaden.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

        Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

        Kommentera


        • #5
          Fan du borde få betalt för dina inlägg. Ovärderligt med någon som delar med sig av sina erfarenheter. Tackar så mycket.

          Kommentera


          • #6
            Gör 30 cm så mycket?

            Kommentera


            • #7
              30 cm?
              När jag gick i skolan blev 495 - 450 = 45... men det kanske har ändrat sig?

              Om du ska byta rakt av så kanske det är mysigare med en 450-båt men jag har dålig koll på dessa modeller (mått och vikt) så jag låter det vara osagt. Lyssna på Axe och Eino istället...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av TulleG Visa inlägg
                Fan du borde få betalt för dina inlägg. Ovärderligt med någon som delar med sig av sina erfarenheter. Tackar så mycket.
                Tack ! Snällt sagt av dig. Jag känner igen mig i dina funderingar. Det är lätt att bli velig när det gäller beslut i båtfrågor. Jag är ingen person som ger direkta råd av typen gör så, eller köp den. Jag kan berätta vad jag vet, hur man ska eller kan/bör tänka vid båtfunderingar, och delge en del fakta och allmänt båtkunnande. Sen är det upp till dig själv att utifrån det jag OCH ANDRA berättar fatta det beslut som är rätt till dina krav och önskningar.

                Det som ofta framgår i många båtfrågor är att frågeställaren (säger inte att det är så i ditt fall) inte ens vet vilka krav han har. Och det kanske inte är så konstigt, har man väldigt lite kunskap i ett område, vet man inte heller vilka krav man har.

                Kan ge några råd på saker man ska fundera över.
                Hur fort vill jag åka och hur viktig är farten några knop hit eller dit ?
                Hantering av båten, vikt omfång längd, vad kan å vill jag hantera ?
                Utrymme vilka krav, hur många vill jag kunna va i båten ?
                Huvudsaklig användningsområde, fiske, bad, transport mm?
                Ska båten kunna ro:s längre sträckor ?

                Ang. dom 45 cm:arna så kan man säga att man kan ange en båt måttmässigt som sin längd i kubik
                4,95x4,95x4,95=121
                4,50x4,50x4,50=91

                En 6 m båt skulle då få måttet 216. alltså drygt dubbelt så stor, tung, kostsam, dyr, energikrävande, mm mm som en båt på 4,5 m.

                Man kan då konstatera att en 4m båt är HÄLFTEN så stor som din Uttern och inte BARA 95 cm kortare
                Senast ändrad av Exxet; 2012-03-12, 14:24.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                Kommentera


                • #9
                  http://sokbat.se/bat-ornvik-450-1980-7519.aspx. Enligt dom uppgifterna så är längden 470 och modellbetäckningen är 450. Så då var det ju inte så illa räknat. Båten används 90% till fiske och vi är 2 st som fiskar. Enstaka fall så är vi tre.

                  Kommentera


                  • #10
                    Örnviken är absolut ingen dålig båt för det behovet. Är det bara utifrån dom 100 kg som gör att du tror dig få en så mycket rappare och smidigare båt så det är värt bytet ?

                    Som Eino sa så spelar även längd å bredd in som gör båten mer bärande. Men jag vet av erf. att Utterns båtar känns tröga.

                    Vore jag dig så skulle jag prova en örnvik med 20 Hk eller be att få prova båten du ev. köper med din motor innan du beslutar. Jag menar inget kul å byta båt och sen hamna i exakt samma läge men med en lite mindre båt.

                    4,70 eller 4,95 inte så stor skillnad, dom 100 kg är kvalitet i bygget så enkelt är det. Men det behöver inte va nån fördel om man inte utnyttjar eller har det behovet. Örnviken håller väl 30-40 år den också med normalt slitage
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 543 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 985 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X