Bryta rutten is med Linder 400? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bryta rutten is med Linder 400?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bryta rutten is med Linder 400?

    Jag ska iväg norrut och fiska om en vecka, men nu har det uppstått ett problem. Jag har fått reda på att det fortfarande ligger is där båten finns. Isen är gammal och rutten, men jag vet inte hur tjock den är. Jag skulle uppskatta att vi behöver bryta oss ett par hundra meter innan vi kommer till öppet vatten. Vilken tjocklek är realistisk att kunna bryta sig igenom med en Linder 400 med kraftfulla 6hk? Tacksam för tips och idéer.

  • #2
    Kör upp båten på isen och gunga båten, går den ej igenom fortsätt att putta den på isen tills den går igenom. Borde inte vara några problem bara motorn orkar köra upp båten på isen.
    sigpic

    Kommentera


    • #3
      @Eino: Jag är väl medveten om att det inte är någon höjdaridé. Men vad ska man göra när man vill fiska? Anledningen till att jag skrev Linder 400 var mer för att berätta att det handlar om en liten och lätt båt, och inte någon faktisk isbrytare.

      Kommentera


      • #4
        finns ingen som har en riktig båt där som kan hjälpa till?
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #5
          Har brutit en del våris med lillasyter 355 och det går bra upp till 5-6cm rutten våris, det som är känsligast är propellern och kör Du sönder den blir det en dyr fiskeresa!
          Lättast och enklast är att i sakta fart köra upp fören på isen och sitt i bak så lyfter nosen bättre, låt motorn ligga i tomgång med växel fram och så gå fram i båten och vicka den från sida till sida tills den bryter igen om isen, upprepa processen till Du når fritt vatten.

          Vad Du gör men backa aldrig och ta fart för då suger propellern in is bakifrån och den kilar sig fast mellan proppelerbladen och kaviationsplattan och kröker effektivt bladen, stukade en ny propeller på en Yamaha F50 på det viset, blev en dyrköpt erfarenhet ;-(

          Visste på förhand att det var osmart att göra så och har ju brutit is med mina alubåtar sedan tidigt 80 tal så jag borde vetat bättre, men ibland är man lite för oförsiktig och chansar och då får man betala priset ;-(

          Innan och efter den gången har jag gjort som jag beskrivit varje år och aldrig skadat en proppeller, körde isbrytare senast i våras med gott resultat, båten behöver Du inte oroa Dig för den håller för mer än Du tror, det är proppen som är den svaga punkten!

          Kommentera


          • #6
            Ha lite koll på vad som finns under isen också, har själv provat att sätta bustern på en sandbank för att jag inte såg exakt var rännan var genom isen, slutade med att jag fick kliva i och "putta" loss 1+ ton båt från sandbanken, roligare kan man ha, jag lovar...
            Senast ändrad av anders@gäddfiske.se; 2012-04-22, 21:03. Anledning: Föregående talare beskrev proceduren bättre...
            Anders @ gäddfiske.se

            Kommentera


            • #7
              Glöm inte tänka på ekolodsgivaren om det nu finns sådan. Lätt att glömma.....

              Kommentera


              • #8
                Tusen tack för alla tips och idéer!
                Jag återkommer med hur det gick (så länge jag inte deformerar propellern, tappar ekolodsgivaren och sätter båten på en sandbank, såklart).

                Kommentera


                • #9
                  Kan du inte traila båten till ett ställe som det finns öppet vatten vid? Eller finns ingen väg dit?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja ett säkert alldeles för sent svar men jag har nån gång kastat ankaret så det går genom isen ett par meter framför sen är det bara att dra fram båten o gunga på
                    Funkade för mig i alla fall hoppas att det blev en lyckad vända för dig

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 527 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 967 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X