Överlasta biltak/takräcke med en båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Överlasta biltak/takräcke med en båt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Överlasta biltak/takräcke med en båt?

    Tja!

    Undrar lite smått om man vågar överlasta ett biltak/takräcke med en båt? Jag har tänkt köpa en Linder 355 Sportsman och har ingen trailer eller någon stanns att ha en heller då en inte får plats i mitt lilla garage.

    Taket på bilen jag har får lastas med 70 kg och även takräcket har en maxlast av 70 kg men båten väger 84 kg och med den ramen jag byggt slutar nog vikten på ca 90 kg. Man tycker ju att den vikten är en säkerhetsnivå och att det håller för bra mycket mer utan att nåt går sönder. Så brukar det ju alltid vara, tex skillnaden mellan arbetsbelastning och brottgräns, där brottgränsen brukar vara närmare det dubbla mot maximal arbetsbelastning.

    Förstår att bilen säkert blir vinglig men undrar om ni tror att det håller och om någon har erfarenhet av att köra med överlastat biltak.

    /Jonny

  • #2
    Har kört rätt mycket virke på taket utan problem, men en båt blir ju lite som en vindskopa. Ta det lugnt i början ;-)

    Kommentera


    • #3
      Håller med Totte, Tror inte vikten har någon som helst betydelse, däremot luftmotståndet kommer att ge ett ordentligt tryck i takräcket. Så det gäller nog att inte åka allt för mycket över 140.

      Enda risken med vikten är väl om polisen vill väga båten för att kolla ev. överlast
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #4
        Släng upp båten på taket och gör ”Älgtestet”! Stjälper kärran eller du på annat sätt förlorar kontrollen över den på en grusväg var det för mycket på taket även om karossen i övrigt inte kroknade av tyngden medan du rullade igång.

        Glöm inte att göra ett par tvärnitar i vanliga landsvägsfarter! Far inte båten och takräcket av eller du på annat sätt förlorar kontrollen, så är det bara att hoppas att du inte blir inblandad i poliskontroller eller någon olycka där din försäkring måste tas i anspråk.

        Fast du kanske är en man med risktagande som specialitet ...
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

        Kommentera


        • #5
          Tänk såhär

          Skulle du använda ett fallskydd som är godkänt för 70 kg om du vägde 84 kg?

          Dessutom tror jag att om du kommer åkande med 335cm båt på taket så lär sheriffen ganska säker stoppa dig för kontroll

          Kommentera


          • #6
            Kika på denna mini-myt från mythbusters:
            http://www.youtube.com/watch?v=CRA_fUpCxWA

            Jag tror med andra ord det är lugnt...

            Kommentera


            • #7
              Mythbusters lastade ju dock allt direkt på taket med längsgående reglar under för att fördela vikten på. Taket är ju konstruerat med förstärkningar för att hålla någorlunda om man rullar med bilen. Det är inte ett takräcke. Något man bör ha i åtanke.

              Kommentera


              • #8
                Jag skulle låta bli om räcket bara är godkänt för 70kg. Åkte till Sverige för att fiska gädda en gång och hade min gamla 355:a på taket. Bilen , en Rekord kombi hade 100kg som max taklast. Det gick bra, man märkte knappt båten när man körde, vi höll oss i max 100km/h. Upptäckte sedan när vi skulle hem att högra frambenet på räcket hade vikt sig en aning. Vi kom hem helskinnade i alla fall. En anna gång var när vi skulle ta hem min nya Quintrex 385:a, men då hade vi en Omega B med rails och Thuleräcke och det gick också utan problem. Undrar varför alla Stockholmare glodde på oss? Var det den risiga bilen månne?

                Kommentera


                • #9
                  Köp en oskwig 330 dom väger bara ca 38kg !

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för svaren, har fan ångest.

                    Har kollat på en Easyline 450 U trailer som skulle gå in precis i garaget med 1 cm till godo och ligger i en prisklass som är ok.

                    Ingen som har en beggad sån som vill bli av med den?

                    Har inte mycket pengar att röra mig med och om jag köper ett släp har jag inte råd med en begagnad 9,9 hk motor och får puttra runt med min 2,3 hk i min Sportsman.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 200 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X