Överlasta biltak/takräcke med en båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Överlasta biltak/takräcke med en båt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Kika på en Marine 12 eller Quicksilver 12 dom väger ca 60 kilo, dom har ungefär samma mått som 355an. Nitade men min Qsilver är fortfarande tät.

    Kommentera


    • #12
      Tror knappast polisen kommer stanna dig stup i kvarten för kontrollvägning.. Undrar däremot om du har provat att lasta en sådan båt förut? Har du tänkt att fiska mycket ensam tror jag du kan tröttna på det, eller du kanske är stark eller har bra hjälpmedel? (ingen ironi om det låter som det) Jag har lastat en ryds 390 ett par gånger och tycker det är rätt jobbigt ensam.. Dessutom massa plock med spöhållare, motor osv. Trailer är mycket smidigare de gånger man kan använda det.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Roddan Visa inlägg
        Tack för svaren, har fan ångest.

        Har kollat på en Easyline 450 U trailer som skulle gå in precis i garaget med 1 cm till godo och ligger i en prisklass som är ok.

        Ingen som har en beggad sån som vill bli av med den?

        Har inte mycket pengar att röra mig med och om jag köper ett släp har jag inte råd med en begagnad 9,9 hk motor och får puttra runt med min 2,3 hk i min Sportsman.
        Hej förstår ditt dilemma, alla dessa beslut, för å nackdelar !

        Först reder vi ut frågan om tak-last, KÖR. Det skulle jag göra om det handlar om mindre vägar 5-10 mil i min hemtrakt. Motorvägen till Göteborg skulle jag kanske tänka om. Finns knappast en skidbox på väg till fjällen som INTE är överlastad. Folk tycks tro att detta med godkännande är lika med haveri ! Inga problem, MEN om du skulle bli kollad så har du övervikt, Men det är inte allvarligare än den övervikt du har på ett släp, en siffra i ett papper, som du dock bryter mot.

        Sen detta med alternativt släp. Jag taklastar min kajak, 30 kg. upp å ner. alla grejjor ska ur och i kajaken, paddlar, trampor, sits, spöhållare, batteri, ekolod, spön, utrustn, mm mm. Fördelen med ett släp är att du har båten klar, allt är i, och allt blir kvar. Båten kan lastats hemma. Nackdelen du får ett släp som du måste hantera men fördelarna uppväger tycker jag.

        Utifrån lagen och lasten på taket, skulle jag strunta i, visa papper på båten 84 kg om du blir kollad av polisen och säg att durkar mm är demonterade och vikten i rent skick är 70 kg, tror inte en polis gör sig besväret att plocka ner å väga en sak som är i gränslandet. Är det bara bra surrat så ok.

        Utifrån Fiske, bekvämlighet och tid. Lägg pengar på ett släp. Att plocka in allt i bilen, lasta båten på taket, åka till vattnen, ner med båten, ur med allt ur bilen och i båten. Efter fisket det omvända och upp med båten på taket. Väl hemma så är det en ny vända, ner med båten, ur med allt ur bilen in i förråd hus osv. Nästa fisketur starta om igen.

        Jag gör detta med en enkel kajak, takhissad i garaget vilket underlättar hemma. och vet vilket jäkla plock det är, av 8 timmar fiske så går 3 tim åt för all hantering av utr. Ett släp kör rulla av klart. Veva upp åk hem haka av kulan, klart.

        Kan säga att det är mindre jobb och går fortare att ta min 6m båt 1 ton på 1350 trailer, allt är i, bara ta med spön å drag, haka på kulan åka, sjösätta, ta upp åka hem haka av. Jämfört med att lasta alla prylar i bilen och kajaken på taket och plocka över allt och tillbaka.
        Senast ändrad av Exxet; 2012-04-25, 08:31.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

        Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

        Kommentera


        • #14
          Exxet skriver allt som behöver sägas!

          Kommentera


          • #15
            Skulle något hända så har du ju inte försäkringsbolaget på din sida.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Roddan Visa inlägg
              Tack för svaren, har fan ångest.

              Har kollat på en Easyline 450 U trailer som skulle gå in precis i garaget med 1 cm till godo och ligger i en prisklass som är ok.

              Ingen som har en beggad sån som vill bli av med den?

              Har inte mycket pengar att röra mig med och om jag köper ett släp har jag inte råd med en begagnad 9,9 hk motor och får puttra runt med min 2,3 hk i min Sportsman.
              Du kan säkert korta ner släpet lite genom att ta bort rampen baktill och kapa lite på det.
              Det går kanske att kapa framtill lite också.
              Men kolla först innan du köper ett släp.
              Ola

              Kommentera


              • #17
                Tack igen för alla tips o råd, får se lite hur jag gör med allt.

                Jonny

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                  Kan inte ett flaksläp vara ett alternativ ?
                  dom är ju kortare än båttrailer
                  Och dom går ofta att hyra för en billig peng tills du har råd att punga ut för en trailer...
                  Anders @ gäddfiske.se

                  Kommentera


                  • #19
                    Har köpt en begagnad Sportsman 355 med en 8 hk Yamaha nu, båda från 2007. Köpte även ett nytt släp på ett års räntefri avbetalning.

                    Nu har det tyvär dykt upp ett nytt problem. Båten är i princip plan bak och når inte ner till rullen i mitten eftersom att den tar i stänkskärmarna innan.

                    Kör med den ändå men vågar inte ha motorn på när jag åker runt utan den får ligga i skuffen.

                    Har beställt en upphöjning till rullen som jag hoppas ska passa.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 527 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 963 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X