Kastdäck quintrex 390 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastdäck quintrex 390

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jo, det är säkert en jättebra konstruktion. Nu frågade ju dock TS om en hemmabyggd lösning då han, liksom säkert många andra, tycker att 10k för dessa kastdäck är för dyrt.
    Sen tror inte jag att man tjänar något på att bygga eget om man ändå ska anlita "lokala svetsfirmor", då skulle jag låta Quintrex göra jobbet för att inte sabba garanti osv...

    Jag lovar att man kan bygga någon egen lösning som ger exakt samma funktion och som blir näst intill lika stabilt, utan svetsning... men det kanske bara är något jag inbillar mig...?!


    EDIT: Oj, det va många som var inne och skrev innan mitt inlägg... låter det stå kvar ändå även om många andra argument här ovan var riktigt bra!
    Senast ändrad av Tobias; 2012-05-29, 09:08.

    Kommentera


    • #12
      Jag har ingen säljteknik på detta forum då jag inte agerar återförsäljare utan skriver som privat fiskenörd som alla andra här. Jag är rak och ärlig i det jag skriver sen får folk ta det som dom vill. När det skrivs att man betalar 10.000:- för 2 bitar formplyfa och lite filt så skriver jag när jag anser det är fel.

      Jag har erfarenhet av folk som skullat modifiera sina Quintrex på egen hand och anlitat egna svetsare vilket har resulterat i genombränning genom skrovet. Skrovet är 1,6mm, svetsar man på fel ställe med för mmkt värme går det illa. Vill man bygga själv är detta helt okey men man ska ha vetskap om att den 3 åriga skrovgarantin inte gäller om man själv svetsat i båten.

      Lycka till med byggnationerna!

      Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
      Gimmy...

      Menar du alltså att ni och quintrex direkt avråder från att göra sitt kastdäck själv, oavsett om man gör den i trä eller alu?!
      Motivera...

      Sen måste jag ifrågasätta din säljteknik när du tillrättavisar dina framtida kunder på ett ganska otrevligt sätt...

      Åter till däcksbyggnation;
      Bygg ihop en konstruktion i alu som du fäster upp med tejp och låt en duktig svetsare svetsa ihop allt. Jag tycker att det låter helt otroligt att en svetsare med lite erfarenhet skulle dra igenom skrovet. En viktig detalj är att välja material utan ytlegering, då legeringen ofta ställer till det för svetsaren.

      Alternativt kan man ju bulta eller nita om man inte vill svetsa!

      Lycka till!
      [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

      Kommentera


      • #13
        "Sponsrad av: Quintrex"

        Svårt att vara opartisk då va?
        Jag förstår dig, det skulle jag också varit.

        Kommentera


        • #14
          Har byggt delar av mitt själv och har inte behövt svetsa direkt i skrovet mitt enda problem var att de blev lite varmt för flyt elementen i tofterna

          Kommentera


          • #15
            Aja, jag tycker synd om dem som anlitat någon som svetsat direkt i skrovet...

            Som Samuel är inne på och flubber här ovan skriver så lär de ju fästas i spanten?!

            Kommentera


            • #16
              Precis som Totte säger så var det i spanten jag hade tänkte man skulle fästa sarg eller liknande. Ingen som har en bra bild liggande på hur det ser ut standard?

              Kommentera


              • #17
                Click image for larger version

Name:	IMAG0084.jpg
Views:	1
Size:	414,5 KB
ID:	1762864Click image for larger version

Name:	IMAG0085.jpg
Views:	1
Size:	379,3 KB
ID:	1762865Click image for larger version

Name:	IMAG0086.jpg
Views:	1
Size:	975,6 KB
ID:	1762866Click image for larger version

Name:	IMAG0087.jpg
Views:	1
Size:	427,9 KB
ID:	1762867Click image for larger version

Name:	IMAG0088.jpg
Views:	1
Size:	507,2 KB
ID:	1762868
                Inte dom bästa bilderna men de ger väl iaf en vink om hur det ser ut.
                Som ni ser är allt svetsat i spanter eller förstärkningar, inga problem att göra själv alltså.
                Det sitter även en profil under den filtklädda plyfabiten framför motorn som är svetsad ihop med de andra.
                Mvh Micke

                Kommentera


                • #18
                  Bra bilder Mikael! VIll bara tillägga att alla aluminiumbitar kapas och anpassas för varje båt för hand, inget är förmonterat och fabriksgjort. Anledningen är att alla Quintrex är handbyggda från början i australien. Då varje båt är skapad för hand skiljer det också lite på dom. Spant sitter kanske inte exakt på samma ställe, nån båt kanske är 179cm bred när nästa är 180cm. En kan vara 387cm lång och en annan är 385cm osv. Detta gör att det inte går att massproducera castingdäck, durk, tofter m.m. då varje båt är unik.

                  Kan köpa att castingdäcken kostar en smula men jag vill ni ska veta att det ligger lite jobb bakom också. Jag tycker exempelvis ni skall gå in på Linders hemsida och kolla vad tillbehör kostar till deras 400 sportsman. Exempel: Durktrall i furu 2120:-, durk i aluminium 2450:-, Givarfäste för ekolod 590:-, Rails 4490:- Det gör att en 400 Sportsman hamnar på 41630:- med samma utrustning som du får standard på en Quintrex 390 Explorer för 35400:- Lägg då även till att denna båt han fraktats från andra sidan jordklotet och har ett handgjort, helsvetsat skrov med helt andra sjöegenskaper än hos Lindern...

                  NU agera jag däremot säljande haha

                  Svetsa på och bygg egna däck men var försiktig med svetsen där spanten ligger nära skrovet. Akta även flytelement som någon nämnde.

                  MVH/Gimmy
                  [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

                  Kommentera


                  • #19
                    Skitbra bilder, tusen tack! Nu tillbaka till beslutångest och planering.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
                      Bra bilder Mikael! VIll bara tillägga att alla aluminiumbitar kapas och anpassas för varje båt för hand, inget är förmonterat och fabriksgjort. Anledningen är att alla Quintrex är handbyggda från början i australien. Då varje båt är skapad för hand skiljer det också lite på dom. Spant sitter kanske inte exakt på samma ställe, nån båt kanske är 179cm bred när nästa är 180cm. En kan vara 387cm lång och en annan är 385cm osv. Detta gör att det inte går att massproducera castingdäck, durk, tofter m.m. då varje båt är unik.

                      Kan köpa att castingdäcken kostar en smula men jag vill ni ska veta att det ligger lite jobb bakom också. Jag tycker exempelvis ni skall gå in på Linders hemsida och kolla vad tillbehör kostar till deras 400 sportsman. Exempel: Durktrall i furu 2120:-, durk i aluminium 2450:-, Givarfäste för ekolod 590:-, Rails 4490:- Det gör att en 400 Sportsman hamnar på 41630:- med samma utrustning som du får standard på en Quintrex 390 Explorer för 35400:- Lägg då även till att denna båt han fraktats från andra sidan jordklotet och har ett handgjort, helsvetsat skrov med helt andra sjöegenskaper än hos Lindern...

                      NU agera jag däremot säljande haha

                      Svetsa på och bygg egna däck men var försiktig med svetsen där spanten ligger nära skrovet. Akta även flytelement som någon nämnde.

                      MVH/Gimmy
                      Men jebuz, vem har sagt något om Linder i denna tråd? Eller deras priser? Vad har det med saken att göra? INGENTING!

                      Blir sjukt trött på återförsäljare som smutskastar sina konkurrenter. Jag förstår varför du gör detta men tro mig, du tjänar ingenting på att klanka ner på Linders produkter/priser. Prata istället om varför man ska välja just din produkt men gör det snyggt och inte så genomskinligt det blir här på ett fiskeforum. Du har nog dina köpare ändå ska du se.

                      Det är samtidigt vågat att börja snacka om "dyra konkurrenter" om man jobbar med att sälja Quintrex. 35000kr för en plåteka utan några som helst finesser... tycker du det är "billigt"?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 524 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 962 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X