Kastdäck quintrex 390 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastdäck quintrex 390

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kastdäck quintrex 390

    Undrar lite om någon hittat på någon smart lösning på ett hemma byggt kastdäck till en quintrex 390?
    Tycker om jag ska vara ärlig att standard däcken är snordyra. Står i valet och kvalet om jag ska beställa med eller utan däck.

  • #2
    Jag är i samma läge. Nästan 10K för båda däcken, funderar mkt på om jag behöver det eller ej.

    Kommentera


    • #3
      Med tanke på att däcken är vanlig formplyfa med matta ditlimmad/häftad är 10k helt sinnessjukt dyrt. Kostar väl 1500-2000kr att bygga själv beroende på vilken matta man väljer...

      Kommentera


      • #4
        Precis, jag tycker det ser ut som däcket ligger på en profil som är svetsad i spanten på några ställen och detta borde gå och lösa på något sätt. Tänkte kolla vad lokala svetsfirmer tar för svetsningen.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
          Med tanke på att däcken är vanlig formplyfa med matta ditlimmad/häftad är 10k helt sinnessjukt dyrt. Kostar väl 1500-2000kr att bygga själv beroende på vilken matta man väljer...
          Där har du totalt fel. Däcken är uppbyggda i aluminiumprofil svetsade i båten med förstärkningar ner i kölen. Däcken styvar upp hela båten och är väldigt gediget byggda. Själva "locket" du står på är i marinplyfa som är filtklätt.

          Inte helt enkelt att svetsa i aluminium och med tanke att man kan få spänningar i skrovet samt risken för genombränning hade jag i alla fall inte gjort det. Får du en genombränning i skrovet är detta inget skrovgaranrin täcker, får quintrex en genombränning vid svetsning hämtar som ett nytt skrov och börjar om.

          MVH/Gimmy, ATV Center Fishingteam/Sportfish Masters
          [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

          Kommentera


          • #6
            Hur kan jag ha totalt fel om jag skrev att däcken är vanlig formplyfa med matta? Är ju exakt det det är... skriver du t.o.m själv...
            Jag har inte kommenterat någonting gällande byggnationen/svets osv utan konstaterade bara att däcket är vanlig plyfa med matta som man kan köpa på vilket byggvaruhus som helst.

            Är inte båten styv utan däcken? Låter ju inget vidare i så fall...

            Jag gillar Quintrex, även om priserna är höga, so there's no need to get offensive!

            Kommentera


            • #7
              Aluminiumkonstruktionen är en del av däcket. Du betalar inte bara för träskivan såklart. Givetvis är båten styv utan däck men det blir inte sämre. Väljer du castingdäck betalar du för ett antal meter aluminiumprofil, tillkapning och individuell tillpassning, ett par timmars svetsjobb och slutligen marinplyfan och filten som du står på men skivan svävar inte i luften... vilar på nått...

              /Gimmy
              [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

              Kommentera


              • #8
                Gimmy...

                Menar du alltså att ni och quintrex direkt avråder från att göra sitt kastdäck själv, oavsett om man gör den i trä eller alu?!
                Motivera...

                Sen måste jag ifrågasätta din säljteknik när du tillrättavisar dina framtida kunder på ett ganska otrevligt sätt...

                Åter till däcksbyggnation;
                Bygg ihop en konstruktion i alu som du fäster upp med tejp och låt en duktig svetsare svetsa ihop allt. Jag tycker att det låter helt otroligt att en svetsare med lite erfarenhet skulle dra igenom skrovet. En viktig detalj är att välja material utan ytlegering, då legeringen ofta ställer till det för svetsaren.

                Alternativt kan man ju bulta eller nita om man inte vill svetsa!

                Lycka till!

                Kommentera


                • #9
                  Okey, skulle behöva se en live känner jag men har långt till återförsäljare.
                  Ingen som skulle kunna ta nån vettig bild på konstruktionen. Hur är filten fäst
                  på aluminiumet? Tänkte på hur lätt det är att byta ut när det börjar bli slitet.

                  Kommentera


                  • #10
                    http://www.gos-peter.blogspot.se
                    Lite inspiration från en kille som byggt egna kastdäck i sin Quintrex. Leta lite i inläggen så ser ni bilder.
                    Vet inte i detalj hur han gjort men det skadar väl inte att fråga honom?

                    Annars är det som Gimmy säger ramar i aluprofiler som bildar stadga under däcken. I den främre ramen sitter även batterihyllan.
                    En händig kille/tjej med kunskaper i alu-svetsning bränner snart ihop det.
                    Skulle man lämna in på firma gissar jag på minst 6 timmars jobb eftersom det blir mycket tillpassande. Kostnad strax under
                    4000:-, sen tillkommer material för ca 2000:-.
                    Men jag satt och tänkte på en sak: En Quintrex är en stadigt byggd båt med rejält tilltagna spant. Den är godkänd med lika stor motor oavsett om du har kastdäck eller inte. Alltså utgör inte däckens ramar nån extra stadga i teorin. (I praktiken gör de det), Då skulle man ju kunna bygga kastdäcken som "lådor" som ställs ner på plats.
                    Förstår ni vad jag menar nu?
                    Bygger man lådor i plyfa, rejält förstärkta och som i sig själva bär er vikt när ni står på dom. Då blir det inga ingrepp i båten och det är lätt att ångra sig.
                    Bara en tanke....
                    Mvh Micke

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X