Fiskekajak - vad tänka på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekajak - vad tänka på?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskekajak - vad tänka på?

Nu har ett litet frö såtts i min hjärna om en fiskekajak...

Jag har aldrig provat en själv men har tidigare paddlat mycket kanadensare.

Det jag skulle vilja få ut ur en fiskekajak är ett lätthanterligt och stabilt fiskeflyttyg som är enkelt att hantera på land. Lätt att sjösätta själv och går att använda i åar, på umeälven, i sjöar och kanske i någon skyddad havsvik.

Utifrån detta tänker jag mig en kortare, mindre kajak. Detta pga att den ska hanteras själv och pga litet förvaringsutrymme.
    Jag är medveten om att båtar, kajaker osv är sjödugligare ju större de är, men att alla val är en kompromiss av egenskaper och brister.

Det jag söker är lite synpunkter på hur jag ska tänka i val av kajak och gärna tips på olika kajaker. Nu är jag endast i grubbelstadiet men jag tänker mig en budget runt 10 000 kr. Hobbie går bort pga av pris även om jag kan se fördelar med dess paddlar.

En kajak jag sett som jag tycker verkar intressant är denna

en kajak/kanot/båtkompromiss. Den verkar lätthanterlig och skrovet verkar göra den väldigt stabil och ge fartegenskaper trots dess ringa längd.
    Jag gillar att man sitter i den som i en kanot men kan tänka ett det ger vissa nackdelar. Bla att den kan ta in vatten.

Någon som har en synpunkt på denna??

Ös gärna på med era erfarenheter av fiskekajaker!!!

Jag har en wilderness systems Commander 120 som jag är nöjd med. har inte hunnit vara ut så mycket med den. http://www.wildernesssystems.com/pro...commander_120/

Men kan ju vara ett alternativ.

Kommentera

Den såg trevlig ut. Hur använder du den? Upplever du att den är lätt att hantera på land? Vad tycker du om längden, skulle du i eftar hand valt en större/mindre?

Kommentera

Den är ganska lätt att hantera på land, har hunnit prova den i ett par sjöar, men hade tänkt ut på piteälven någon gång hoppas jag. jag är nöjd med längden, blir ju lite smidigare att paddla i tex åar.
        Har skaffat en liten elmotor till den då jag ska ut och trolla med kajaken, men har inte hunnit ut och prova detta ännu.
        vore kul om fler här uppe skaffar sig kajak, så man kanske någon gång kan fara ut tillsammans. har alltid varit ut själv än så länge.

Kommentera

Kolla på Hobie kajaker.
          Dom har några otroligt fina fiskekajaker och så kan man ha händerna fria hela tiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
            Kolla på Hobie kajaker.
            Dom har några otroligt fina fiskekajaker och så kan man ha händerna fria hela tiden.
            Tack för tipset EsoxToni, men som det ser ut nu ligger Hobie över min budget.
            Även om jag kan se fördelarna med pedaldrift.

Kommentera

Hej Robert !

Jag ska inte vurma för Hobie även om jag själv har en. Jag använder min i skärgården och ville ha något mer effektivt än bara paddel, då det ibland blir längre sträckor att förflytta sig. Va inne på elmotor men det föll på detta med batteri och dess hantering.

Några tipps kan jag ge då jag har ett 100 tal timmar i ryggen.

Den du visar är en Sit In - kajak, jag skulle rekommendera en SOP, SitOnTop, blir visserligen aningen rankare men betydligt lättare att kliva i och ur, lätt att svänga benen över kanten och sitta tvärs, lättar att röra sig i kajaken när saker långt fram/bak ska nås. Man kan stuva undan saker som förblir torra även om olyckan är framme. Och som du själv sa, man kommer inte att få en kajak med vatten i, för det blir det när du fiskar. Min väger dryga 30 kilo med allt som är påskruvat och det är bängligt att få upp på biltaket, 25 kg är nog vad man ska försöka hålla sig under om man inte är rejält stark.

Emotion Mojo är en liten enkel och trevlig SOP-kajak: Lite längre, bredare, lättare med betydligt högre lastkap, än den du länkat till.

Men det finns andra bra erkända tillverkare som Ocean kayaks:

Prowler 15 och 13 angler va 2 modeller jag fundera länge på innan det blev Hobie.

Som med allt som flyter så är det ett evigt kompromissande, vill du ha fart och lättpaddlad kajak för långa transporter så blir det på bekostnad av stabilitet och manöverbarhet. En kort bred är lätt att vända å vrida på små vatten med fisk på kroken men är trög, långsam att paddla långt.

Sen när du tittar på priser så kom ihåg att om Hobien är dyr så är en anledning att allt ingår, som paddel, trampor, bra sits mm.

Lycka till med valet.

Du lär inte ångra dig för det är förbaskat trevligt att glida runt i och fiska sig fram på vatten man annars inte når så lätt. Är man dessutom en person som tycker fiske är 50% natur och djurupplevelse så finns inget bättre.

Click image for larger version

Name:	P1040046.jpg
Views:	1
Size:	751,1 KB
ID:	1763098Click image for larger version

Name:	P1040055.jpg
Views:	2
Size:	582,1 KB
ID:	1763099
              Senast ändrad av Exxet; 2012-06-30, 12:56.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack för bra info Exxet!!!

Emotions kajaker såg intressanta ut. Både Mojo och Mojo angler.

Ska även kika närmare på de andra du nämnde.

Det vore väldigt roligt med en fiskekajak! Men vad anser du om längd kontra hanterbarhet/sjövärdighet? Vad är lämplig längd?? SOm det ser ut nu vill jag ha en något mindre pga hanterbarhet och förvaring. Jag ska verkligen tänka på vikten!

Kommentera

Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
                  Tack för bra info Exxet!!!

Emotions kajaker såg intressanta ut. Både Mojo och Mojo angler.

Ska även kika närmare på de andra du nämnde.

Det vore väldigt roligt med en fiskekajak! Men vad anser du om längd kontra hanterbarhet/sjövärdighet? Vad är lämplig längd?? SOm det ser ut nu vill jag ha en något mindre pga hanterbarhet och förvaring. Jag ska verkligen tänka på vikten!
                  Det beror på vilka krav man har och hur/var man nyttjar kajaken.

Min Hobie Outback är 3,68 x 0,84 Att jämföra med Mojo:ns 3,96 x 0,79.

Mest lättpaddlad är nog Prowler Trident 13 Angler (långt namn men den tycks heta så) då dess mått är 4,10 x 0,75 kan gissa att den är lite trög att svänga runt i trånga vikar och att sidostabiliteten är sämre vilket kräver mer av paddlaren.

Men som sagt jag har min i skärgården och skulle inte avskräckas av lite sjö och vind ens i yttre regionerna. Dom tål otroligt mycket och det beror mer på paddlarens balans och kunskaper (veta hur man tar sjön bäst) än på kajaken.

Kan tänka mig att t.o.m. Emotion charger med sina blott 2,82x0,80 räcker långt i inre skärgårdsmiljö och mindre sjöar och vattendrag.

Kan säga att min 3,68x0,84 är inget man paddlar flera distans med utan en hel del ansträngning. ska man färdas långt så är en kajak på 4-4,5 m och 0,70 bredd långt mycket bättre.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack igen!

Då låter det som att jag kan hålla mig under 4 m. Runt 3,60 m skulle passa utmärkt med tanke på förvaring och hantering.

När det gäller användandet så tänker jag mig inte allt för långa turer. Så då verkar ju en kort kajak klokt. Men det kanske kommer med blodad tand

DEt vore roligt att testa eller titta på kajaker. Dags att kolla efter försäljare i närheten!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av robban8899, 2020-07-29, 08:33
                    5 svar
                    1 486 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv