Problem med Buster Magnum gamla versionen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Buster Magnum gamla versionen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem med Buster Magnum gamla versionen

    Funderar på att köpa en Buster Magnum av den modell som byggdes fram till 2001. Är det något man behöver oroa sig för och titta efter som köpare? Är det OK med lite småbucklor? Risk för murket trä i akterspegeln? Svårt att byta murken durk? Annat?
    Tack på förhand för svar.

  • #2
    Bucklor under vattenlinjen e aldrig bra, kan påverka farten ganska mycket, resten e kosmetiskt
    De andra får någon annan svara på.

    Kommentera


    • #3
      Bytte golv på våran för några år sedan. har den golv som börjat och släppa glappa i skarvarna är det dags och byta, annar kommer den ta in regnvatten som inte går att länsa ut. Problemet är att golv inte går att köpa. Det fanns förr och kostade ca 10k. Jag köpte durkaluminium och la in i stället. ett häst jobb som kostade ca 12K när det var färdigt.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
        Bytte golv på våran för några år sedan. har den golv som börjat och släppa glappa i skarvarna är det dags och byta, annar kommer den ta in regnvatten som inte går att länsa ut. Problemet är att golv inte går att köpa. Det fanns förr och kostade ca 10k. Jag köpte durkaluminium och la in i stället. ett häst jobb som kostade ca 12K när det var färdigt.
        Hej Buster;

        Jag har dubbla länspumpar på min Buster Magnum byggd åren 1997-98. Båten är utrustad med Side-By-Side-monterade Yamaha 150 hkr (2-takts transportmotor) och 15 hkr Yamaha 4-takts trollingmotor) på akterspegeln. Den ena länspumpen längst ner i V-et är en Rule 2000 med en kapacitet på 126 liter/minut och den andra länspumpen är en Jabsco Amazon Thrudeck 29250 handlänspump som suger bort 50 liter/minut om elen skulle slås ut....

        Go for the Next Monster Pike!

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

        www.trumman.com

        Kommentera


        • #5
          Vad jag vet finns inget trä i akterspegeln på någon Bustermodell så det är inget problem, lite bucklor hör till på en alubåt med några år på nacken och gör inget, ska Du inte ha den till tävling/racing där varje tiondels knop räknas är fartsänkningen försumbar pga bucklor under vattenlinjen och tänk på att det skiljer var den går vid stillaliggande och planing!

          Ny durk skulle jag välja sån plyfa som används på släpvagnar den är mönstrad och därmed automatiskt halkskyddad, annars durk alu men dyrare och svårare att jobba med om Du inte är van metallarbetare, men håller ju längre, att det rinner ner vatten under durken gör inget om Du har en korrekt placerad länspump längst ner i V botten i aktern som OF beskrev och en extra manuell är bra reserv, en hink är också bra att ha då det gamla ordspråket stämmer bra.

          Alltså: Ingen länspump slår en vettskrämd karl med en hink ;-)

          Kommentera


          • #6
            Problem med Buster Magnum gamla versionen

            Att tömma en magnum med hink lär bli knepigt om man inte ska bryta upp durken först jag kör på OF varianten med uppdimensionerad pump och extra handdriven som hämtar jämte elpumpen.

            Elpumpar har en förmåga att ge upp med jämna mellanrum så man får se till att dom funkar.
            Anders @ gäddfiske.se

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
              Att tömma en magnum med hink lär bli knepigt om man inte ska bryta upp durken först jag kör på OF varianten med uppdimensionerad pump och extra handdriven som hämtar jämte elpumpen.

              Elpumpar har en förmåga att ge upp med jämna mellanrum så man får se till att dom funkar.
              Sant men när båten håller på att sjunka och Du har vatten upp till relingen då är hink väldigt bra, jag har tyvärr fått testa irl och jag lovar att jag hinkade på jädrigt fort även om elpumpen gick hela tiden så lämna aldrig hamn utan en hink är mitt tips.

              I min värld hör det till förberedande säkerhetskontroll inför varje tur med båten att kolla funktionen på länspumpen(ar), VHF lanternor, bränslemängd, reseervbränsle och annat som har med säkerheten att göra, att inte göra en sådan kontroll innan avfärd ser jag som dåligt sjömanskap, men det är jag det ;-)

              Elpumpar är helt klart förbrukningsvara och ska/måste bytas regelbundet av säkerhetsskäl, och de hålller längree med lite omvårdnad och service.

              Kommentera


              • #8
                Problem med Buster Magnum gamla versionen

                Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Sant men när båten håller på att sjunka och Du har vatten upp till relingen då är hink väldigt bra, jag har tyvärr fått testa irl och jag lovar att jag hinkade på jädrigt fort även om elpumpen gick hela tiden så lämna aldrig hamn utan en hink är mitt tips.

                I min värld hör det till förberedande säkerhetskontroll inför varje tur med båten att kolla funktionen på länspumpen(ar), VHF lanternor, bränslemängd, reseervbränsle och annat som har med säkerheten att göra, att inte göra en sådan kontroll innan avfärd ser jag som dåligt sjömanskap, men det är jag det ;-)

                Elpumpar är helt klart förbrukningsvara och ska/måste bytas regelbundet av säkerhetsskäl, och de hålller längree med lite omvårdnad och service.
                Jo, det är ju så säkerhetsrutinerna som räknas som gott sjömansskap lärs ut, och det är naturligtvis bra att de sitter i ryggmärgen så i princip håller jag med, jag har själv alltid en hink i båten, eller två.

                Problemet är att du aldrig kan tömma en buster magnum på speciellt mycket vatten med en hink, därför bör man montera en manuell pump för att kunna pumpa ut vatten under durken. Med en djup v botten rymms det massor av vatten under durken. Det är dit vattnet tar vägen om man blit översjöld av en våg.

                En vattenfylld magnum ser ut ungefär så här http://karlskronafiske.com/tag/buste...lld-sjalvlans/ dom flyter ganska bra på sina flytkroppar.
                Anders @ gäddfiske.se

                Kommentera


                • #9
                  Jo tack jag vet, hade en Buster L den ökända eländesvarianten med felkonstuerat förskepp som dyker och när det hände var det mera vatten i den än i Magnumen på bilden och då användes både el, manuell pump och hinkar för att få ur vattnet, visst en Buster sjunker inte för det men det är jädrigt otrevligt att vara ombord i en med vatten upp till relingen och längre till land än man kan simma och dessutom sen höst med bara några få grader i vattentemp.

                  Har aldrig känt mig så panikslagen som då, men tack och lov att allt var i skick och fungerade, så att vara förutseende betalar sig när olyckan är framme.

                  Kommentera


                  • #10
                    Problem med Buster Magnum gamla versionen

                    Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Jo tack jag vet, hade en Buster L den ökända eländesvarianten med felkonstuerat förskepp som dyker och när det hände var det mera vatten i den än i Magnumen på bilden och då användes både el, manuell pump och hinkar för att få ur vattnet, visst en Buster sjunker inte för det men det är jädrigt otrevligt att vara ombord i en med vatten upp till relingen och längre till land än man kan simma och dessutom sen höst med bara några få grader i vattentemp.

                    Har aldrig känt mig så panikslagen som då, men tack och lov att allt var i skick och fungerade, så att vara förutseende betalar sig när olyckan är framme.
                    Det låter som en lärorik upplevelse, skönt att grejorna funkade.
                    Anders @ gäddfiske.se

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 524 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 962 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X