Båtbygge, behöver lite hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtbygge, behöver lite hjälp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Båtbygge, behöver lite hjälp

    Nu är det som så att jag har ett båt projekt som jag hållit på med ett tag, har inte postat något tidigare om det eftersom det är mitt första projekt någonsin och jag har egentligen ingen som helst aning om vad jag håller på med, därav så finns det inte så mkt att dela med sig av förutom ett och annat misstag. Har nog gjort alla fel man kan tänka sig och några till Tanken var från början något i stil med hur j***a svårt kan det vara att bygga en enkel båt att fiska från, kan andra så kan nog jag med. Nu har jag byggt om nästan allt som jag fått för mig att göra men fastnat lite på hur man enklast/bäst bygger en vettig lucka till stuvutrymmet i förpiken. Har byggt om till ett större kastdäck där (se bilden) och vill nu få till en lucka som håller för att stå på. Misstänker att det finns några här som har ett och annat bra tips att dela med sig av. Det jag vill är att få bra tillgång till utrymmet under och självklart att det inte rinner in vatten där när det går hög sjö eller regnar.
    Bifogade filer
    Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

  • #2
    Ajdå....ser ett misstag på en gång...du har glömt själva skrovet....

    lättast är en köpelucka i plast som håller att gå på, andra lättast är att göra luckan från sidan (akterifrån)...

    Här ser du bägge alternativen
    Click image for larger version

Name:	IMG_0190.jpg
Views:	1
Size:	408,7 KB
ID:	1767724
    Senast ändrad av byggarn; 2013-05-16, 16:34.
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #3
      Hahaha, faan jag som trodde det skulle funka bra om jag satsade allt på ett bra kastdäck och hoppade över det där med ett skrov... Helt seriöst så vill jag nog ha en lucka som går att öppna uppåt dels eftersom utrymmet där framme förmodligen kommer att hålla 2st 25l tankar m soppa (det är lite avhängt på om jag måste göra så eller om båten kommer att vara hyffsat vettigt viktad ändå) och dels att jag inte kommer att ha lika generöst med utrymme mellan durken och kastdäcket som du. Det är en gammal Trifol delux 70 som tidigare hade ratten ungefär där kastdäcket är nu. Min tanke var att flytta hela styrningen bakåt för att minska känslan av att behöva njurbälte vid lite grövre sjö eftersom det är katedralskrov på den. Inte direkt så att den klyver sjön som en vanlig enkölad båt. Kan nog understryka att det är ett budget projekt utan budget !? Som sagt första gången jag ger mig något sånt här och har bestämt mig för att tillverka allt jag möjligtvis kan själv, dels bara för att se om det överhuvutaget går och dels för att förhoppningsvis lära mig något under resans gång. Helst utan att gå lös i tillbehörsbutiken eftersom det kan spåra iväg hårt då Får klura vidare och se om jag kan komma på någon annan lösning.
      Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

      Kommentera


      • #4
        P.S Byggarn, gillar ditt garage. Hade gärna haft ett sånt själv. Då hade det här projektet varit klart för länge sedan. Själv håller jag till under bar himmel när vädret tillåter =)
        Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

        Kommentera


        • #5
          VÄLDIGT trevligt garage, håller med Pat

          Kommentera


          • #6
            Tjena! Har en precis likadan båt som jag funderar på att göra något kul av! Vore kul om du la upp lite bilder under byggets gång :-) Mvh

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av erikschmidt Visa inlägg
              Tjena! Har en precis likadan båt som jag funderar på att göra något kul av! Vore kul om du la upp lite bilder under byggets gång :-) Mvh
              Självklart kan jag göra det, är du intresserad av att hur det ser ut i verkligheten är det bara att droppa förbi. Dra ett PM så får du adressen
              Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

              Kommentera


              • #8
                Så här såg den ut när jag hämtade hem den. Förmodligen en och annan här som kommer ifrågasätta hur pass frisk jag är i huvudet men jag har ganska länge haft en idé om att just det här skrovet rent teoretiskt skulle vara jäkligt bra som grund för en fiskeracer eftersom jag bara fiska i Mälaren. Det finns säker en överhängande risk att jag har fel, men det skulle jag aldrig få veta om jag inte testar så nu kör jag på och får se hur rätt/fel jag hade. Redan från början visste jag att det var ett jäkla ras till båt jag köpte som behövde renoveras totalt från grunden både inifrån och utifrån.
                Bifogade filer
                Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

                Kommentera


                • #9
                  Sedan var det dags att börja strippa båten på allt 'onödigt' och diverse annat som inte var i bra skick. Hittade några Polska lagningar som inte riktigt levde upp till vad jag räknar som acceptabel standard (Den förra ägaren var Polack och han hade gjort lagningarna, inte mer illa menat än så) Bla hade akterspegeln någon gång knäckts (Bild 7) vid motormonteringen, därefter lagats genom att med silicon limma på en plastplatta och sedan slafsa på lite plast och väv utanpå. Därefter tillbaks med 55an som hängde där på en förövrigt genomrutten akterspegel... Kändes inte helt säker i min mening. Flytcellen under durken var helt vattensjuk så det var bara till att kapa upp golvet med.
                  Bifogade filer
                  Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

                  Kommentera


                  • #10
                    Efter det var det dags att ge sig i närkamp med en blöt skumcell.. Efter 1,5 dags slitande med att få ut det kunde jag konstatera att båten blivit drygt 200kg lättare och att det fanns en alldeles egen insjö under durken =)
                    Bifogade filer
                    Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X