Projekt: Jakten på ett stycke Amerikanskt aluminium... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Jakten på ett stycke Amerikanskt aluminium...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Projekt: Jakten på ett stycke Amerikanskt aluminium...

    Hej! Då jag själv uppskattar och brukar följa byggprojekt, stora som små så hade jag också tänkt göra en projektlogg över mitt båtbyggande från planering till leverans och färdigt resultat.

    Båtbyggande är kanske fel ord, det kommer bli montering och modifiering av nya prylar och lite udda lösningar för att hitta den optimala fiskebåten för mina behov.

    Hela 2012 blev ett uppehåll i fisket när dottern föddes i maj och komplikationer gjorde att vi blev liggandes på sjukhus en lång tid. I dagsläget är allt stabilt och allt har gått väldigt bra. Alla är fullt friska och mår bra.
    Det var väl egentligen då jag bestämde mig för att sluta drömma och faktiskt köpa ny båt, livet kan vara för kort för att tveka.

    Valet stod mellan Tracker eller Starweld. Sen fick jag tips om Alumacraft och saken var klar!
    Jag hade kontakt och fått offerter från både Tobias från WestGear samt Mathias Holgersson på Argos Active som importerar dessa båtar. Detta i februari 2013 för att vara ute i tid och garantera leverans innan säsongen.

    Det blev en Alumacraft Competitor 165 CS med Honda 60 och trailer i paketpris hos Mathias.
    Den 23 februari lades handpenning på 25% och det var beräknad leverans på 8 veckor eller mitten av april.

    Sen har det varit lång väntan. Jag sålde min andra båt och beställde mer grejor till den nya.
    Det blev förseningar, sen sades det att min båt skulle inkomma den 14 maj till mellanhanden i Holland där den monteras med motor. Ingenting hände, inte ett ord.

    Helt plötsligt var båt,motor och trailer stulen och jag skulle få vänta flera veckor till på ny.
    Jag började kolla upp detta då det luktade död bäver om hela historien. Helt plötsligt var min båt inte stulen utan inte ens byggd i USA. Jippi!!!

    Den 25 maj var min båt beräknad in i Holland. Vädret gjorde den försenad till 28 maj. Montering skulle ske skyndsamt och levereras förhoppningsvis inom en vecka.... Skitsnack!

    Beräknad leverans blev till slut 9-10 juni. Inte ett ord. Varit redo att åkt efter jobbet hela veckan för att hämta den hos Mathias.

    Nä, Då stämmer inte trailer och båt för leverans och som det ser ut nu kommer den efter midsommar.

    Båten är tydligen helt klar, motorn monterad. Trailern modifierad och alla papper klara.
    Garanterad leverans är den 24 juni.

    Så nu står den i Holland. Båten som skulle vara här i mitten av april.

    Det bör tilläggas att det är mellanhanden i Holland som ska beskyllas för det mesta. Han har lovat max 8 veckor leverans när Alumacraft säger minst 12v. Dvs i bästa fall en månad försenad redan där.
    Sen är det lämpligt att skylla på stöld för att dölja att man inte kan hålla leveranser.

    Mathias har fungerat bra. Dock har kommunikationen varit sämre ibland. Man vill ju gärna veta vad som händer när man lägger stora summor i förskott och blir lovad gång på gång men inte hör ett pip.

    Click image for larger version

Name:	båt2.jpg
Views:	1
Size:	626,5 KB
ID:	1820513
    Click image for larger version

Name:	båt1.jpg
Views:	1
Size:	575,3 KB
ID:	1820514

    Fortsättning följer...
    Senast ändrad av Tybling; 2013-07-03, 19:19.
    Alumacraft så klart!

  • #2
    Båten är som sagt en Alumacraft Competitor 165 CS.

    Lätt sagt en Amerikansk Linder fast 10-15 år längre fram i utvecklingen men till samma pris.

    Jag valde denna 165 CS som är 5,06m lång och 2.21m bred. Det finns även en 185-modell som är yttligare 20cm bredare och 5.69 lång. Den var onödigt stor för mig med tanke på att jag redan i min 165:a kan ligga raklång på bredden invändigt och ha några decimeter till godo

    WestGear har väldigt bra sida med information för dig som inte är bekant med Alumacraft.


    http://www.westgear.se/produkter/alumacraft/competitor-165-cs-11907687
    Senast ändrad av Tybling; 2013-06-14, 15:04.
    Alumacraft så klart!

    Kommentera


    • #3
      Checklista på saker att göra.

      * Limma dit titanplatta för att skruva ekolodsgivaren i (Hade fixats redan i Holland tillsammans med montering av anoder på båda sidor.

      * Säkerhet. Det finns redan dubbla klass3-kättingar nedgrävda med fundament som ska hålla trailer och motor. Ytterligare motorlås ska dit. Lås till handsken på trailern. Larm kopplat till hemlarm med inkopplad väktare och direkt till mig. GPS-spårning med sabotageskydd och stöldmärkning av både båt,motor,trailer och elmotor.

      * Montering av frontmotor Minn Kota Terrova 80 med iPilot/iLink samt låsbart snabbfäste. (Finns hemma klar för montering)
      RAM-fäste för frontmotorn i uppfälllt läge ska också dit (finns hemma)

      * Omdragning av elkablar till 21mm2 och säkringar och snabbkopplingar. (allt hemma)

      * Montering av 3st batterier. Dubbla seriekopplade till frontmotorn som går på 24V samt ett bak utöver startbatteri. (Hämtas till veckan)

      * Montering av Humminbird-lodet samt all kablage då den är kopplad till frontmotorn för att kunna styra den via plottern också (iLink) (Finns hemma) RAM-fäste även där för att kunna flytta eller vinkla det bra.

      * Montering av Minn Kota batteriladdare. Fastmonterad historia som laddar 3x10A som man bara kopplar in med vanlig kontakt så sköter den sig själv. (Finns hemma)

      * Montering av Djupriggar. Cannon El-riggar Magnum 10 (Finns hemma)

      * Montering av RAM-fäste och fördragning av laddkabel till Surfplatta (Vattentät Sony Xperia Tablet Z) som kommer köras som parallell plotter med egna djupkartor.

      * Montering av reling och spöhållare! Finns ett 20-tal LMP-spöhållare som ska dit. Alumacraft har inbyggd skena i relingen som man kan klicka ner hållare i och flytta. Grejor finns hemma till det mesta. Dock ingen reling, men det blir nog vanlig 25mm rostfri reling på vissa delar av båten. (Beställs när jag fått tagit mått)

      Ja i princip allt finns hemma, allt från det stora viktiga prylarna ner till dekaler som ska på båten.

      Ingen idé att ta kort på allt. Det ser ut som halva lagret på valfri fiskebutik just nu.

      Bilder och bygglogg kommer allt eftersom
      Alumacraft så klart!

      Kommentera


      • #4
        Jag har själv bedrivit import av varor ifrån utlandet mot en viss del i förskott och jag vet att kommunikation och leveranstider är bland det viktigaste man kan sköta mot kunden. Det måste vara väldigt frustrerande att lägga så mycket pengar i handpenning för att sen få vänta över 6 månader för att fortfarande inte få se skymten av båten. Bilderna du la upp kan ju vara på vilken båt som helst?! Eller?

        JAG hade i alla fall varit flyyyy förbannad och förmodligen gått vidare i ärendet vid det här laget och dessutom hävt köpet. Jag antar att ni har någon typ av skriftligt avtal? Vad säger det ang leveranstider och eventuellt vite?

        Båten ser jättefin ut, men din historia understryker precis det alla verkar uppleva när de beställer båtar ifrån USA genom svenska importörer.

        Jag lider med dig!
        Så här ska inte svenska näringsidkare bete sig.

        Men du verkar hålla modet uppe! Bra där! Och shit va prylar du handlat.
        Ska bli kul att se alla feta firrar du drar upp sen.
        Senast ändrad av Totte; 2013-06-14, 15:14.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
          Jag har själv bedrivit import av varor ifrån utlandet mot en viss del i förskott och jag vet att kommunikation och leveranstider är bland det viktigaste man kan sköta mot kunden. Det måste vara väldigt frustrerande att lägga så mycket pengar i handpenning för att sen få vänta över 6 månader för att fortfarande inte få se skymten av båten. Bilderna du la upp kan ju vara på vilken båt som helst?! Eller?

          JAG hade i alla fall varit flyyyy förbannad och förmodligen gått vidare i ärendet vid det här laget och dessutom hävt köpet. Jag antar att ni har någon typ av skriftligt avtal? Vad säger det ang leveranstider och eventuellt vite?

          Båten ser jättefin ut, men din historia understryker precis det alla verkar uppleva när de beställer båtar ifrån USA genom svenska importörer.

          Jag lider med dig!
          Så här ska inte svenska näringsidkare bete sig.

          Men du verkar hålla modet uppe! Bra där! Och shit va prylar du handlat.
          Ska bli kul att se alla feta firrar du drar upp sen.
          Ja det börjar på bli lång tid nu. Mitt livs första semester. Hela 3 veckor sammanhängande är på intågande. Första sommaren på 9 år man är ledig sedan skoltiden och bakgrunden mot att hela 2012 blev inställt så vore det skönt att ha båten hemma nu.

          Inte nog med att den ska komma hem. Man ska ju montera och installera allt i lugn och ro kombinerat med att kunna fiska och känna hur och var man vill ha prylarna mm.

          Vi började skämta om att det dröjer väl till midsommar. Nu är det den bistra sanningen.

          Det är "bara" 4 månader jag väntat efter beställningen. Men det är 2 månader för mycket mot vad som sagts.

          Båten på bilderna ska vara min. Exakt samma modell, färg, motor,utrustning och trailern som jag sägs få nu. Dessa bilder är tagna och mailade en timme efter att jag krävde att få se bevis för att inte avbryta affären.
          Mycket otroligt att de skulle ha en exakt likadan ståendes just då.

          Jag har fått gällande motor och båtnummer så jag antar att allt stämmer. Mathias har även sett till att jag fått prata med ansvariga i Hollands. Där går meningen isär om vart problemet ligger. De skyller på varandra.

          Dock litar jag på Mathias då jag varit mycket noga med att veta leverans från början innan jag la beställning så han pratade med Holland och dubbelkollade en timme innan jag beställde officiellt. Då var det 8 veckor.

          Det ska tilläggas att jag kontaktade Mathias efter ett tips att han hade kontakter, finns även personer som köpt genom honom tidigare och kunnat rekommendera det. Det är ju inte hans huvudsakliga jobb utan han jobbar som professionell fiskeguide och har även setts på fiskeprogram på TV.

          Jag har idag fortfarande möjligheten att avbryta. Handpenningen kan betalas tillbaka och köpet hävas. Då ligger vi ändå en månad bort med ombeställning via WestGear. Med facit i hand skulle det gjorts direkt i så fall...

          Jag oroar mig inte för det ekonomiska. Jag har i en månad haft prylar hemma för mer än handpenningen som är beställt via Mathias och Comstedt som Mathias inte fakturerat. Den kommunikationen har fungerat kanonbra!

          Och Alumacraft själva har engagerat sig i fallet och bekräftat att min båt är byggd och skickad. De blev dock mindre nöjda när jag frågade om de visste något om stölden som inte var någon stöld.

          Som sagt så är Mathias reko, där är väl att han fått dålig eller ingen information mellan turerna.
          Senast ändrad av Tybling; 2013-06-14, 17:04.
          Alumacraft så klart!

          Kommentera


          • #6
            Tråkigt med allt strul men satan i gatan vilken grym båt du kommer få när allt är klart!

            Om du har möjlighet får du gärna lista allt du köper till båten och presentera det här med priset på varje grej och en total summa inklusive båt, trailer och allt annat

            Är själv nämligen extremt sugen på att köpa båt från USA.

            Lycka till med allt iaf

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
              Som sagt så är Mathias reko, där är väl att han fått dålig eller ingen information mellan turerna.
              Ah, bra att du fortfarande känner så!
              Ja, totalsumman vore intressant, men det är kanske inte lika kul för dig =)

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                Ah, bra att du fortfarande känner så!
                Ja, totalsumman vore intressant, men det är kanske inte lika kul för dig =)
                Haha. Nja det ramlar ju på när det blir allt på en gång. Jag har en pärm här avsedd för båten där exakt allt dokumenteras.
                Snabb huvudräkning med exakt allt som har och kommer köpas blir runt 320-330'

                Då är det "bara" 60-hästars. Den levereras med 50-90hk men 60 räcker mer än väl för mig när jag åker små sjöar och har knappt transportsträckor. Inte värt att lägga ytterligare 30 papp för att få tyngre motor och högre försäkring/servicekostnader.

                Handpenningen och all utrustning läggs kontant. Banken hjälper till med resten. Men nu har jag hunnit sålt gamla båten under tiden och sparat en del.
                Inte optimalt att ha lån på leksaker men fick 4.95% ränta och kommer betalt av den till nästa sommar så jag gjorde ett undantag Kan hända att jag även säljer en till båt så kan jag lösa lånet direkt.
                Alumacraft så klart!

                Kommentera


                • #9
                  Smakar det så kostar det och jag misstänker att dina smaklökar kommer att uppleva gastronomisk njutning framöver

                  Kommentera


                  • #10
                    Det börjar på dra ihop sig nu. Hämtade 3st batterier efter jobbet, totalt 350 meter kabel i olika dimension mm

                    Till och med har jag köpt hem ett skapligt sortiment av enbart syrafasta skruvar mm som jag märkt och sorterat i fack.

                    Click image for larger version

Name:	skruvar.jpg
Views:	1
Size:	386,1 KB
ID:	1768830

                    Inget annat än minst syrafast ska komma i kontakt med båten.

                    Kravet på att få båten hemlevererad efter allt strul ska inte vara några bekymmer. Dock kommer den med lastbil direkt till jobbet. Tyvärr saknar vi förlängningsgafflar så jag kommer låna hem ett par från gamla jobbet.

                    Så man får väl äran att lyfta av den själv
                    Senast ändrad av Tybling; 2013-06-18, 21:37.
                    Alumacraft så klart!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 542 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 984 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 202 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X