Aluminium eller plast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aluminium eller plast?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av vanheden Visa inlägg
    Våra plastbåtar behöver inte lagas när man stöter hårt emot berg och stenar av olika former
    det händer att man kör upp bland sprängsten ibland också
    Vad händer med en alubåt i dessa lägen ? jo det blir bucklor ,och hur kul är de när det inte går att komma åt och slå ut den från insidan ? detta gäller ju så klart inte riktiga alubåtar.... dit räknas inte Linder , Buster och Silver
    Med en styrpulpetbåt på 4,5m och ca 350 kg bryter man upp till 8cm tjock is och båten får inte en skråma
    så varför ska man ha aluminium i is?
    Man behöver inte underhålla en plastbåt om man inte vill ,en ovårdad plastbåt har alltid en snyggare yta än en vanlig ärjad aluminiumbåt
    Nu för tiden så vaxar man visst aluminiumbåtar.... har jag sett här ,är inte hela vitsen med en alubåt borta då ?
    Det är ytterst få som använder alubåtar som det var tänkt från början där dom får bucklor och smällar och man skiter i det
    De flesta personerna som kör alu hanterar båtarna som om dom vore gjorda av glas men har "hört att de ska va bra"
    Dröm vidare ! så kör vi i verkligheten vidare med våra plastbåtar
    Varför ska man komma åt att slå ut eventuella bucklor? Jag har tidigare använt alu och plast yrkesmässigt, och alu är i mina ögon överlägset, lite bucklor o skavanker stör inte mig..... så när jag ska ha större båt byter jag min plast mot alu..... utan tvekan...
    Sen är plast ett bra material....inget snack om saken, men som jag vill ha och köra båt, passar alu bättre...inget vax, lite bulor oh skavanker stör som sagt inte mig....

    Edit: Sen krävs det ju ganska mycket våld för att buckla de båtar jag tittar på...... buster vill jag inte ha om nån kastar den efter mig, och linder har jag en kanot, det räcker bra.... en kraftig båt för öppna havet, helsvetsad........ och skulle det bli en våldsam smäll, så får bulan va kvar som en minnesbeta.......
    Senast ändrad av sparetime; 2013-08-19, 08:32.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
      Varför ska man komma åt att slå ut eventuella bucklor? Jag har tidigare använt alu och plast yrkesmässigt, och alu är i mina ögon överlägset, lite bucklor o skavanker stör inte mig.....
      Ja säg de.... varför vaxar vissa dom och putsar med svinto ?
      Du är uppenbarligen en förstår vitsen med alu och använder dom som de är tänkt!

      Det finns ju även ett annat bra användningsområde för alubåtar
      om man är i behov av en lätt båt att kunna dra upp dom högt på land eller släpa en för hand över stock och sten då är dom ju ett självklart val

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av vanheden Visa inlägg
        Ja säg de.... varför vaxar vissa dom och putsar med svinto ?
        Du är uppenbarligen en förstår vitsen med alu och använder dom som de är tänkt!

        Det finns ju även ett annat bra användningsområde för alubåtar
        om man är i behov av en lätt båt att kunna dra upp dom högt på land eller släpa en för hand över stock och sten då är dom ju ett självklart val
        Nja, släpa båtar över land har jag ingen nytta av.... men gillar att åka i trånga passager och ta mig fram till ställen som få andra vågar ge sig in i med annat än kajaker.
        Fiskar mest havsöring, och fisket är bäst när det blåser på lite.... har flera gånger gjort sprickor i gelcoaten när jag landat på en vass sten under fiske....
        Hatar dessutom vax och puts i allmänhet..... mycket köra båt, mycket fiske, bad, grilla, dricka öl, minimalt med skötsel och underhåll..... det är min melodi......

        Men plast är visst ett fantastiskt material för båtar.....inget snack om det.... men för mig är alu snäppet vassare...stål hade varit ännu bättre men går bort på underhållet...

        Kommentera


        • #24
          kommer aldrig att lägga de pengarna på en båt, men så här ser en av mina drömbåtar ut..... fiska sola bada fram och bak, njuta av livets goda, mat öl kaffe bajsa..... eller bara ta skydd för regnet i mitten.....

          http://www.yxlomarin.se/boat_spec.php?bat=940

          Kommentera


          • #25
            Jag är en elak båtägare.....Tvättar dom alldeles för sällan och använder dom flitigt hela den isfria säsongen. Från tidig vår till sen höst. Mellan passen ligger en del båtar kvar i vattnet medan en del står på trailer, utomhus och utan täckning.
            Och de av mina båtar som klarat av dessa påfrestningar absolut bäst är de gjorda i plast.
            Det kan vara hur mycket ingrodd smuts som helst, efter en dags skurande är de som nya igen.
            Eftersom tråden gäller båtar på ca 4 meter ska man här komma ihåg en väldigt viktig sak: Alu-båtar i den här klassen är inga stridsvagnar!
            Deras främsta fördel är att de är lätta. Men tack vare sin tunna plåt tål de faktiskt betydligt mindre stryk än motsvarande skrov i glasfiber. De är även svårare att hålla rena, mycket tack vare sina synliga spant på insidan där det lätt samlas frömjöl, löv och liknande. Skräp som snabbt förmultnar till jord och vips har man en egen maskodling i båten!
            Även utsidan är hopplös att hålla blank och fin.
            Går vi upp lite i storlek kommer osökt tanken in på de amerikanska skönheterna Tracker, Alumacraft och Starweld.
            Snygga, smarta båtar som väcker ett rejält ha-begär.
            Men....hur är det att hålla efter en sån?
            De här båtarna har en utsida som är lackerad/folierad. Jaha, då åker vaxet fram och en repa här blir inte så rolig.
            Inredningen består till stora delar av plyfaskivor klädda med filt/vinyl. Här får man dammsuga som en dåre för att få bort frömjöl och tallbarr som envist borrar sig in i filtmattan. För att inte nämna det ruggiga höstfisket när det är nollan och allt är fuktigt. Filtmattan kommer inte att torka på ett par månader och luckorna fryser ihop när båten trailas i den kalla fartvinden.
            Stuvfacken på dessa USA-båtar har en tendens att läcka in vatten....och smuts. Rengöringen blir inte helt enkel att utföra. Vatten rinner rakt ner till ytterskrovet där länspumpen tar hand om det. Kvar blir gärna däremot en massa smuts som du inte kommer åt utan att skruva isär hela båten.
            Många gnäller på att det finns inplastat trä i många glasfiberbåtar. Ja det gör det och likt allt annat (hus, bilar mm) behöver de renoveras nån gång under sin livstid.
            I USA-båtarna ligger plyfaskivorna öppet istället, under sin inklädnad alltså. Men även dessa kommer att behöva bytas ut efter ett antal år. Men här har de en fördel eftersom att allt bara är skruvat på plats och ett byte kommer att bli relativt enkelt.
            Däremot kan man ju undra på vad priset hamnar på?
            Nej, tillbaka till båtar i 4-meters klassen som tråden gällde:
            Att folk föredrar alu här tror jag har mycket att göra med mode. En alu-båt ser helt enkelt frän ut.
            Att de sen är vindkänsliga, högljudda i vattnet och allmänt ömtåligare, är priset man får betala.
            Min röst går till plastbåtarna!
            //Micke

            Kommentera


            • #26
              Finns en del fina stridsvagnar i 4 metersklassen också.....men du har helt rätt om det amerikanska smäcket.....inget för mig....och att hålla utsidan blank och fin ser jag ingen som helst anledning att lägga tid på....
              Senast ändrad av sparetime; 2013-08-19, 09:36.

              Kommentera


              • #27
                4 mm aluminium ska det till ganska mycket våld för att perforera.........tål garanterat mer av vassa stenar och hårda smällar än de flesta plastbåter.....går inte att jämföra med ölburkar som buster o linder med flera....

                http://www.hape-metalworks.com/

                3-5 mm är ganska stabilt det också....

                http://masterbatar.se/modeller
                Senast ändrad av sparetime; 2013-08-19, 10:30.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                  Jag är en elak båtägare.....Tvättar dom alldeles för sällan och använder dom flitigt hela den isfria säsongen. Från tidig vår till sen höst. Mellan passen ligger en del båtar kvar i vattnet medan en del står på trailer, utomhus och utan täckning.
                  Och de av mina båtar som klarat av dessa påfrestningar absolut bäst är de gjorda i plast.
                  Det kan vara hur mycket ingrodd smuts som helst, efter en dags skurande är de som nya igen.
                  Eftersom tråden gäller båtar på ca 4 meter ska man här komma ihåg en väldigt viktig sak: Alu-båtar i den här klassen är inga stridsvagnar!
                  Deras främsta fördel är att de är lätta. Men tack vare sin tunna plåt tål de faktiskt betydligt mindre stryk än motsvarande skrov i glasfiber. De är även svårare att hålla rena, mycket tack vare sina synliga spant på insidan där det lätt samlas frömjöl, löv och liknande. Skräp som snabbt förmultnar till jord och vips har man en egen maskodling i båten!
                  Även utsidan är hopplös att hålla blank och fin.
                  Går vi upp lite i storlek kommer osökt tanken in på de amerikanska skönheterna Tracker, Alumacraft och Starweld.
                  Snygga, smarta båtar som väcker ett rejält ha-begär.
                  Men....hur är det att hålla efter en sån?
                  De här båtarna har en utsida som är lackerad/folierad. Jaha, då åker vaxet fram och en repa här blir inte så rolig.
                  Inredningen består till stora delar av plyfaskivor klädda med filt/vinyl. Här får man dammsuga som en dåre för att få bort frömjöl och tallbarr som envist borrar sig in i filtmattan. För att inte nämna det ruggiga höstfisket när det är nollan och allt är fuktigt. Filtmattan kommer inte att torka på ett par månader och luckorna fryser ihop när båten trailas i den kalla fartvinden.
                  Stuvfacken på dessa USA-båtar har en tendens att läcka in vatten....och smuts. Rengöringen blir inte helt enkel att utföra. Vatten rinner rakt ner till ytterskrovet där länspumpen tar hand om det. Kvar blir gärna däremot en massa smuts som du inte kommer åt utan att skruva isär hela båten.
                  Många gnäller på att det finns inplastat trä i många glasfiberbåtar. Ja det gör det och likt allt annat (hus, bilar mm) behöver de renoveras nån gång under sin livstid.
                  I USA-båtarna ligger plyfaskivorna öppet istället, under sin inklädnad alltså. Men även dessa kommer att behöva bytas ut efter ett antal år. Men här har de en fördel eftersom att allt bara är skruvat på plats och ett byte kommer att bli relativt enkelt.
                  Däremot kan man ju undra på vad priset hamnar på?
                  Nej, tillbaka till båtar i 4-meters klassen som tråden gällde:
                  Att folk föredrar alu här tror jag har mycket att göra med mode. En alu-båt ser helt enkelt frän ut.
                  Att de sen är vindkänsliga, högljudda i vattnet och allmänt ömtåligare, är priset man får betala.
                  Min röst går till plastbåtarna!
                  //Micke
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #29
                    Jag har kört runt med min Linder 400 Sportsman nu i två säsonger och den har sina fördelar, men en hel del nackdelar också. Varför jag valde en alubåt var enbart p.g.a. att den används som trailerbåt och står i garaget när jag inte fiskar. Till det ändamålet är en lättare alubåt helt underbar!

                    Men, som sagt så finns det en hel del nackdelar. Alut repas fort på undersidan och reporna syns mer på alu än plast, känns som att man får ta det väldigt försiktigt med en tunn Linder till skillnad från en robust plasteka. Jag har en hel del insjöar i närheten som har riktigt dåliga naturrampar där jag inte vågar lägga ner lindern. I de lägena hade jag behövt en lite skruttigare plasteka som tål stryk. En annan stor nackdel är att lättare alubåtar är otroligt vindkänsliga, vilket är riktigt riktigt jobbigt när man trollar gös/gädda ensam i lite hårdare vind eller när man flötestrollar/bottombouncar i lätt vind med elmotorn. Sen låter de ju lite när man kör fort, men det stör jag mig inte mycket på då tiden jag kör fort är minimal.

                    Alut är ju underhållsfritt, mer eller mindre, men för min del hade det inte spelat någon roll ifall det var plast eller alu. Jag ser till att inte söla ner båten när jag fiskar och den ligger ju på trailer så inget växer på skrovet. Dock så finns det en sak som är negativ med Linders båtar angående smuts och det är längst bak vid akterspegeln där man inte kommer åt om man inte skruvar loss toft och hela skiten, som tre S påpekade.

                    Kortfattat så hade jag utan tvekan valt en större stadigare plastbåt ifall jag haft båtplats. Det jag stör mig på mest med Lindern är vindkänsligheten vid trolling. Men samtidigt så vill man inte att båten skall vara "för stadig". Lindern är ju fantastiskt manövrerbar vid prickskytte! Så länge vädret är bra...

                    Sen önskar jag mig en skruttig plastbåt i julklapp som jag kan kånka till sjöar med sämre ramper
                    Senast ändrad av Numse; 2013-08-19, 11:04.
                    Bloggen | Portfolio

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                      4 mm aluminium ska det till ganska mycket våld för att perforera.........tål garanterat mer av vassa stenar och hårda smällar än de flesta plastbåter.....går inte att jämföra med ölburkar som buster o linder med flera....

                      http://www.hape-metalworks.com/

                      3-5 mm är ganska stabilt det också....

                      http://masterbatar.se/modeller
                      Japp, det finns undantag. Riktiga arbetsbåtar som saknar all flärd och mjuk stoppning, det gillar jag.
                      Det finns i ärlighetens namn även undantag bland plastbåtarna. Några märken med tveksamma kvalitetskrav har ju faktiskt kommit och gått på marknaden.
                      Det är som vanligt....man får vad man betalar för :-)
                      //Micke

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X