Aluminium eller plast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aluminium eller plast?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Jag kör på enkelhet och smidighet och underhållsfritt då jag enbart trailar. Mitt val föll på en alu och skulle välja det igen. Är det bättre än plast? Antagligen inte. Är den sämre än plast? Antagligen inte det heller då båda har sina för och nackdelar och båda gör jobbet. Är en fråga om smak och preferenser utifrån personligt tycke och behov. Så jag lägger ned min röst och tycka får andra göra. Rådet jag kan ge i frågan är: vad behöver du som båtköpare och vad uppfyller dina behov bäst? Välj båten som svaret DU får
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      Jag är en elak båtägare.....

      månader och luckorna fryser ihop när båten trailas i den kalla fartvinden.

      //Micke
      Förbannat OT, men.
      Luckor fryser inte av fartvinden om det är plusgrader.
      Är det inte minusgrader, blir inte minusgrader.
      Det blir en köldeffekt av vinden för dig. Men inte för vattnet i och omkring luckorna.


      http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindavkylning
      Senast ändrad av Bowen; 2013-08-19, 11:58.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #33
        Jag tycker du ska ta in Rhea Gipsy 430 till Sverige igen! Verkar vara sköna båtar! Fördragen el, perfekta till trolling och vertikal.

        Jörgen Larsson och Stampe åker väl runt i dem.

        Click image for larger version

Name:	gipsy.jpg
Views:	1
Size:	7,4 KB
ID:	1769678
        Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

        http://www.fishbrain.com/Carlsson
        http://www.ichtys.se

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av C4rlsson Visa inlägg
          Jag tycker du ska ta in Rhea Gipsy 430 till Sverige igen! Verkar vara sköna båtar! Fördragen el, perfekta till trolling och vertikal.

          Jörgen Larsson och Stampe åker väl runt i dem.

          [ATTACH=CONFIG]58232[/ATTACH]
          samma skrov som gamla crescent 425/430....annan inredning dock,fina båtar,finns samma skrov i svensk tappning fortfarande
          Lindö 450...tillverkas av Ron plastic AB...åtminstone finns båten på deras hemsida, till ett bra pris också....fortfarande enligt hemsidan...
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            samma skrov som gamla crescent 425/430....annan inredning dock,fina båtar,finns samma skrov i svensk tappning fortfarande
            Lindö 450...tillverkas av Ron plastic AB...åtminstone finns båten på deras hemsida, till ett bra pris också....fortfarande enligt hemsidan...
            Lindö 450 var ny för mig, kul:-)
            Även Scandica 430 och Beasons 430 baseras på samma skrov. Helt klart en klassiker!
            Gipsy-båtarna är riktigt snygga och är en av få tillverkare som kan erbjuda smarta sportfiskeanpassade mindre båtar i glasfiber.
            Synd att ingen tar in dom i Sverige längre.
            Annars är det ju bara alu-båtarna på marknaden idag som kan erbjuda det mesta som kan tänkas behövas i utrustningsväg.
            För oavsett vad man tycker om just aluminiumbåtar kan man inte bortse från att många av dem är riktigt smart inredda.
            //Micke

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              Förbannat OT, men.
              Luckor fryser inte av fartvinden om det är plusgrader.
              Är det inte minusgrader, blir inte minusgrader.
              Det blir en köldeffekt av vinden för dig. Men inte för vattnet i och omkring luckorna.


              http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindavkylning
              Tackar för tillrättavisningen. Alltid kul att få lära sig nåt nytt.
              Men det hjälper tyvärr inte i praktiken....Luckorna fryser fast ändå:-(
              //Micke

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                Tackar för tillrättavisningen. Alltid kul att få lära sig nåt nytt.
                Men det hjälper tyvärr inte i praktiken....Luckorna fryser fast ändå:-(
                //Micke
                Ingen orsak.. Men i det har fallet finns det ingen teori eller praktik, bara vetenskap.
                Det fryser för att det i så fall är minusgrader, inte för att du har båten i fartvinden..
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

                Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                -Okänd

                Kommentera


                • #38
                  Alla är salig i sin egen tro själv kör jag en Linder 445 o är nöjd ,men det är första båten och har inget direkt att jämföra med men i mitt fall var det en combo av pris och att jag fiskar i många olika sjöar som valet föll på en Linder

                  Alla båtar har alltid någon nackdel o man kan inte få allt ,det blir alltid kompromisser när man köper något hus/bil/båt det är alltid något man får tumma på !

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av bombertony Visa inlägg
                    Alla är salig i sin egen tro själv kör jag en Linder 445 o är nöjd ,men det är första båten och har inget direkt att jämföra med men i mitt fall var det en combo av pris och att jag fiskar i många olika sjöar som valet föll på en Linder

                    Alla båtar har alltid någon nackdel o man kan inte få allt ,det blir alltid kompromisser när man köper något hus/bil/båt det är alltid något man får tumma på !
                    Precis som någon skrev här tidigare, man skall välja den båt och det material som passar för ändamålet. Själv trailar jag inte mer än vid enstaka tillfällen, utan båten ligger förtöjd i en småbåtshamn i havet. Just nu en plast, men när det är dags att byta blir det en helsvetsad "stridsvagn" i 4 mm eller grövre alu.... för att fylla mina behov i en delvis stenig men också öppen kust i Blekinge...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    279 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 186 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    342 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X