motorstorlek till crescent 415 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

motorstorlek till crescent 415

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    väcker tråden i liv då jag funderar på att köpa mig en 415 som just nu saknar motor. Jag är inte ute efter en båt som går som en raket och sjön jag fiskar i är liten. Undrar därför vilken som är minsta möjliga motor för denna båt? räcker det med 8-15hk?

    Kommentera


    • #12
      Blev en mercury 40hp till slut. Ej baktungt med frontmotor och dubbla batterier fram, toppfart 29-30 knop med en person i båten, 24-25 med tre pers. Känns optimalt och stabilt men så väger nog båten mer än original

      Kommentera


      • #13
        finns fler trådar här om motorer till crescent 415/425/426/430 bara söka lite...om nu sökfunktionen funkar som den skall...
        personligen har jag provat skroven med motorer på 15 till 40 hk skulle säga att 30hk fyrtaktare kanske är optimalt i dag med tanke på topphastighet kontra kostnader för motor m.m med 30hk toppar den 27-28 knop....15 hk blir lite i underkant tycker jag även om jag vet nån enstaka som är nöjd med 10hk, men då en äldre tvåtaktare...skulle jag skaffa en motor i dag till en sån båt och i huvudsak fiska själv eller max 2 i båten föll nog valet ändå på en 20hk fyrtaktare med tanke på lägre vikt inköpspris och bränsleförbrukning....men det är jag det...en
        e-tec skulle jag aldrig välja på nån båt...fortfarande min egna åsikt och som vi alla vet tycker nästan alla olika...
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #14
          Va ere för fel på Evinrudes o-etc?

          Kommentera


          • #15
            visste nån skulle hugga på det betet troligen ingenting i dag när barnsjukdomarna är borta....men varför chansa när det finns beprövade 4-taktare som går som klockor i årtionden utan mankemang...
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #16
              Vrid!! Hörde nån amerikan som sa att Evinrude har så mycke vridmoment att båten roterar runt sin egna axel på tomgång... he, he
              Själv kör jag M F50 4-t och är än så länge nöjd!

              Kommentera


              • #17
                då måste du hålla höga varv...på lägre varv är det mer vrid i en fyrtaktare det är i alla fall alla cross och enduroåkare rörande överens om...
                men vid högre varv är en tvåtaktare piggare och rappare....tur jag åker lugnt på sjön som kör fyrtaktare....
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #18
                  Om jag skall byta motor är jag sugen på en E-tec. Ffa för att få lägre servicekostnader och högre vrid. Om serviceintervallen skall hållas enligt tillverkarens rek så att garantin gäller är det en rätt ansenlig summa till verkstaden. Barnsjukdomarna borde vara åtgärdade, de har ju trots allt sålts rätt länge nu.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                    Om jag skall byta motor är jag sugen på en E-tec. Ffa för att få lägre servicekostnader och högre vrid. Om serviceintervallen skall hållas enligt tillverkarens rek så att garantin gäller är det en rätt ansenlig summa till verkstaden. Barnsjukdomarna borde vara åtgärdade, de har ju trots allt sålts rätt länge nu.
                    intressant det där med servicekostnaderna....de brukar braka iväg om man måste lämna till auktoriserad verkstad....i min Hondabok står dock klart och tydligt: Service skall utföras av Hondaauktoriserad verkstad för utombordsmotorer,såvida du inte har lämpliga verktyg och är mekanisk kunnig....
                    Undrar om det sista tillkommit efter domen mot KIA där de i marknadsdomstolen fälldes och belades med ett vitesföreläggande om 5 milj. skr om de fortsatte framhärda att service på deras bilar skulle utföras på en auktoriserad KIAverkstad och inte vanliga bilverkstäder dög...de fick även betala dryga 6 milj.skr i rättegångskostnader....frågan är om detta domslut kan överföras även till andra fordon och motorer...detta domslut kom väl dock redan 2012...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera


                    • #20
                      Du är något på spåren där byggarn, en kompis med omfattande mekarerfarenhet stod
                      bredvid en s.k. serviceman som servade en annans motor och han bytte inte ens oljefiltret, typ " den här ju bara gått 30 timmar sen senaste service"... Och detta betalar vi många, många tusenlappar för...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 395 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X