Plasta en liten låda... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plasta en liten låda...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plasta en liten låda...

Hej!

Efter MYCKET om och men har jag nu bestämt mig för att behålla min nuvarande båt (Crescent 434) några år till. Pga av den har drabbats av Crescentsjukan och att jag behöver modifiera inredningen kommer det att bli en totalrenovering. Dock är tanken inte att det ska bli en högfinishbåt utan jag ska behålla bruksskicket och räknar knappast med någon värdeökning pga renoveringen. Men allt om detta i en separat tråd, renoveringen börjar dock inte innan september då min primära fiskesäsong är under Juni-Augusti.

Men, jag har aldrig plastat eller byggt med liknande material så nu direkt tänkte jag skissa på en mindre låda som träningsobjekt. Lådan ska rymma dels batteri till ekolod, fäste till ekolodet samt "plattan" med start, choke och av till motorn.

Lådan kommer bli ca H=30 cm, L=50 cm, D=25 cm. Det blir säkert någon innervägg i lådan också.

Utsidan blir väll relativt enkel att plasta, så runda kanter som möjligt, plast-2x 300 g matta-plast.

Men insidan? Här blir det trångt och jäkligt. Är det bäst att kämpa på med plast och matta eller ska jag skippa det och bara måla insidan?

Just det, det är en trailerbåt som står under tak när den inte används, men visst rejäla sommarregn får den känna på ibland. Lådan kommer stå uppe på bakre toften fram tills det är dags för renovering av baktoften.

Är tanken att du ska bygga en låda i plyfa som sedan plastas?
    Eller vill du att det ska vara enbart glasfiber?
    //Micke

Kommentera

Bygga i 12 mm konstruktionsplyfa från byggmax. Blir som träning inför båtrenoveringen...

Kommentera

Jag använde den uppfällbara sittbrädan i mitt toften som lock till min låda. Den blev över i renoveringen, men med nedvikta kanter så blev det ju regntätt. Plasta insidan du, du får nog plasta konstigare ställen vid båtrenoveringen.

Kommentera

Matta, polyester, härdare och alu-roller inköpta. Plyfa kvar...och sen bör jag hitta skyddsmasken också...

En fråga: Plastar man ihop de olika plyfa delarna i samband med jobbet, eller limmar/skruvar ni ihop dem innan ni plastar?

Kommentera

Enklast är att bygga lådan först och plasta efteråt. Speciellt hörnen blir lättare att få skapliga.
            //Micke

Kommentera

just så... kom ihåg att runda hörnen ordentligt...både inner och ytterhörn...men själv hade jag valt lite tunnare plyfa än 12mm till en sån liten låda...
              Senast ändrad av byggarn; 2014-06-23, 22:15.
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av robban8899, 2020-07-29, 08:33
              5 svar
              1 486 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nivv
              av nivv