Linder 445 catch 40 hk. Hastighet? DNV klassificering? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 445 catch 40 hk. Hastighet? DNV klassificering?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• anteman
    replied
    Intressant fråga, jag har en liknade båt som också tappar lite mycket fart fullastad. Hoppas någon har en "övermotoriserad" 445 med 40 hk och kan ge input. Jag gissar att den gör åtminstone 30 knop med en person och utrustning och säkert 26-28 knop med tre fiskare å utrustning ombord. Enligt Yamahas körrakta ska ju en 460 Arkip med 40 hk göra 29 knop med två pers, ngt tyngre men bärigare akter. Fullt acceptabelt och rimligt för en 445 så länge den inte blir farlig i dessa farter men tyvärr sannolikt svårförsäkrat. 445:an kan nog göra 27 med 30 hk som Linder säger men knappast med dubbla batterier, elmotor och fiskeutrustning, utan "ren" sas

Lämna en kommentar:

• nalinho
    replied
    Tack för ditt inlägg didde! Det var efter att ha läst om yamahas 3 cylindriga 30hk som mina funderingar började gå.

2dojor: Ja det går att försäkra en övermotoriserad båt hos vissa bolag. Jag hade mitt förra ekipage hos folksam där jag gick 10hk över max tillåtna motorstyrka. Men nu var det inte det som frågorna gällde. Försök hålla er till mina frågeställningar.
    Tack!
    Senast ändrad av nalinho; 2014-09-23, 16:11.

Lämna en kommentar:

• Didde
    replied
    Hej,
    Har en Linder Catch med en Yamaha 30hk fyrtakt. Varvar med mig ensam i båten 5300rpm och går då i 25,4knop. Jag vet att Lundins marin kan hotta upp den i sina original 40hk. Är själv sugen på detta.
    Båten går i ca 22knop med tre vuxna och fiskegrejor idag.
    Yamahas 30 och 40hk är samma motorer med olika boxar och en strypning i luftintaget på 30hk.

Lämna en kommentar:

• 2dojor
    replied
    Går det ens att försäkra en båt med för stor motor? I så fall hos vilket bolag? Annars skulle nog jag i alla fall börja titta på en annan båt som är godkänd för den fart och motor du vill ha.

Lämna en kommentar:

• nalinho
    replied
    Tack återigen jb!

Lämna en kommentar:

• Jester Burk II
    replied
    Jag vet inte hur DNV testar och bestämmer effektgränserna, men för att få båten godkänd med en viss effekt så måste det bla gå att gira typ 90° i full fart utan att de ombordvarande trillar ur eller skadar sig(eller båten). Är visst ett av kraven i ett EC-godkännande av en båt avsedd att säljas till allmänheten. Enligt vad jag läste i en tråd i ett Finskt båtforum nyligen där de diskuterade bla övermotorisering.

Lämna en kommentar:

• nalinho
    replied
    Nu var det ju en mercury 25hk efi jag testade(4takt). Jag har inte jämfört med andra tvåtaktsmotorer än e-tecen. Den har ju som de flesta vet, störst cylindervolym i klassen.

Lämna en kommentar:

• badpitt
    replied
    En tvåtaktare har oftast (inte alltid) lägre vridmoment jämfört med en motsvarande fyrtaktare, det kan spela en viss roll.

Lämna en kommentar:

• nalinho
    replied
    Tack för era svar Jester Burk och Exxet.

Det är ingen som vet hur Den Norske Veritas klassificerar båtarna?

Rent spekulativa farter är för mig ganska irrelevant. Jag vill inte köpa en underdimensionerad motor en gång till.

Lasten som vi hade vid testturen är densamma plus några kilo till.
    Senast ändrad av nalinho; 2014-09-23, 12:19.

Lämna en kommentar:

• nalinho
    replied
    Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
    Och frågan är?
    Frågorna*
    Läs igen.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse