Linder 445 catch 40 hk. Hastighet? DNV klassificering? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 445 catch 40 hk. Hastighet? DNV klassificering?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Exxet
    replied
    Ursprungligen postat av nalinho Visa inlägg
    Hej fiskekamrater!

    Som rubriken hintar om så har jag en fundering kring vilka fartresurser man kan tänka sig ha med en 40hk motor på en linder 445 catch.

    Jag har varit i kontakt med linder själva som säger att catchen med en 30 murkla skall göra 27 knop (ca 50km/h) med 2 personer i båten. För mig verkar det vara extremt orimligt.

    när motorernas vikt och vridmoment varierar så kraftigt? Jag antar att man tar hänsyn till kraften som skrovet utsätts för vid WOT den kan ju variera kraftigt beroende på bla propellerval.

    Mvh Daniel!
    Jag skulle gissa, baserat på erf. med både 25, 30, 40, 50, 60 och 90 hk motorer på olika båtar av olika typ vikt och storlek som sagt gissa att dryga 30 och upp emot 35 knop skulle kunna vara rimligt. Men om en rätt monterad, rätt bestyckad och rätt intrimmad motor ger 35 så kan lika snabbt en fel monterad och riggad innebära max 25.

    Påstående om den orimliga farten så tycker jag tvärtom om, 27 knop låter HELT rimligt. Men man ska ha klart för sig att en felmonterad (för lågt då många bara hänger på motorn som den hamnar på aktern) kan utan vidare plocka bort 4-5 knop från toppen. Kanske mer beroende på vrid kontra effekt.

    Vet inte om jag kan hålla med om att det varierar kraftigt. Man har helt enkelt valt effekt som en enkel måttstock. Att ta hänsyn till vridmoment, propellerstigning, cylinder volym mm skulle göra det hela till rena rama ingenjörsleken vid val av motor.

    Att den båten skulle tappa 25% från 23 knop till 16 med 2 man färre låter som att något är tokigt med den båten, motormontaget, propellervalet eller liknande. Ni åkte nedströms, gissar på kanske 2 knops ström vilket innebär att farten genom vattnet bara va 14 knop ?

    Lämna en kommentar:


  • Jester Burk II
    replied
    Det är bara helt enkelt så att en 25:a inte räcker till mer än 16kn i toppfart i aktern på en Linder 445 Catch med din last. Båten har ju inte direkt något fartskrov heller, så med en egenvikt på 230kg + 270kg last + tre batterier på ca 25kg/st + elmotor och annan utrustning säg20kg, blir det sammanlagt lite knappt 600kg, och när motorn väger sina 70-80kg så blir det sammanlagt nästan sju hundra kilo som ska flyttas framåt och accelereras.

    En Finsk båttidning testade Evinrudes och Yamahas 25:or i en Linder 445 Catch, och de fick båten att toppa 22,8kn/5650RPM med en 10,3" x 12" propp på Evinruden vs 22,9kn/5600RPM med en 9 7/8" x 11 1/4" propp på Yamahan. Med en last bestående av två personer och testutrustningen, ca 250kg.
    Senast ändrad av Jester Burk II; 2014-09-24, 12:55.

    Lämna en kommentar:


  • Thuma
    replied
    Ursprungligen postat av nalinho Visa inlägg
    ..."Som rubriken hintar om så har jag en fundering kring vilka fartresurser man kan tänka sig ha med en 40hk motor på en linder 445 catch? "...

    Mvh Daniel!
    Ovan är väl frågan.
    Har själv inger svar men har hjälpt till genom att lägga till ett frågetecken ovan.

    Lämna en kommentar:


  • badpitt
    replied
    Och frågan är?

    Lämna en kommentar:


  • Linder 445 catch 40 hk. Hastighet? DNV klassificering?

    Hej fiskekamrater!

    Jag behöver er hjälp. Jag har bestämt mig för vilken båt jag skall köpa men inte med vilken motor/motorstyrka.

    Som rubriken hintar om så har jag en fundering kring vilka fartresurser man kan tänka sig ha med en 40hk motor på en linder 445 catch?

    Varför undrar jag detta tänker ni säkert? Skrovet är bara godkänt för 30hk!
    Jo, för att jag har provkört en catch med en 25hk efi och jag tyckte helt enkelt inte att farten räckte till. 16 knop var maxfart och det för mig är inte acceptabelt.
    Hur var förhållandena vid testtillfället?
    Det var nästintill bleke ute och vi åkte nedströms i en älv (lätt strömmande).
    Vi var 3 personer i båten (250-270kg). Som övrig last hade vi 2 extra batterier, 1 frontmonterad elmotor, 2 stolar samt lite fiskeutrustning för en person.

    Jag provade även att köra båten själv utan de extra 2 passagerarna och då hamnade toppfarten på 22,8 GPS-knop. Då var motorn uttiltad och nådde ~5800-5900RPM.

    Jag har varit i kontakt med linder själva som säger att catchen med en 30 murkla skall göra 27 knop (ca 50km/h) med 2 personer i båten. För mig verkar det vara extremt orimligt.

    De flesta motorer har samma cylindervolym på deras 25or som 30. Om jag däremot har läst rätt så byter yamaha iaf ifrån 2 till 3 cylindriga motorer redan vid 30 hk. Det gör att deras 30or ligger på 747 cm3. Vikten på den motorn är jämförbar med en 40hk murkla eller e-tec.
    Varför har DNV godkänt båten efter hästkrafter när motorernas vikt och vridmoment varierar så kraftigt? Jag antar att man tar hänsyn till kraften som skrovet utsätts för vid WOT den kan ju variera kraftigt beroende på bla propellerval.

    Jag kan poängtera att jag bara bedriver spinnfiske så frågan om jag ska välja 2 eller 4takt diskuterar vi inte här.

    Jag är tacksam om ni kan hålla er till egna erfarenheter eller ren fakta.

    Mvh Daniel!
    Senast ändrad av nalinho; 2014-09-24, 21:30.

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
26 svar
13 395 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Klant84
av Klant84
 
Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
15 svar
1 358 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Nila
av Nila
 
Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
2 svar
269 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
34 svar
4 130 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
2 svar
327 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Eino
av Eino
 
Arbetar...
X