Hej fiskekamrater!
Jag behöver er hjälp. Jag har bestämt mig för vilken båt jag skall köpa men inte med vilken motor/motorstyrka.
Som rubriken hintar om så har jag en fundering kring vilka fartresurser man kan tänka sig ha med en 40hk motor på en linder 445 catch?
Varför undrar jag detta tänker ni säkert? Skrovet är bara godkänt för 30hk!
Jo, för att jag har provkört en catch med en 25hk efi och jag tyckte helt enkelt inte att farten räckte till. 16 knop var maxfart och det för mig är inte acceptabelt.
Hur var förhållandena vid testtillfället?
Det var nästintill bleke ute och vi åkte nedströms i en älv (lätt strömmande).
Vi var 3 personer i båten (250-270kg). Som övrig last hade vi 2 extra batterier, 1 frontmonterad elmotor, 2 stolar samt lite fiskeutrustning för en person.
Jag provade även att köra båten själv utan de extra 2 passagerarna och då hamnade toppfarten på 22,8 GPS-knop. Då var motorn uttiltad och nådde ~5800-5900RPM.
Jag har varit i kontakt med linder själva som säger att catchen med en 30 murkla skall göra 27 knop (ca 50km/h) med 2 personer i båten. För mig verkar det vara extremt orimligt.
De flesta motorer har samma cylindervolym på deras 25or som 30. Om jag däremot har läst rätt så byter yamaha iaf ifrån 2 till 3 cylindriga motorer redan vid 30 hk. Det gör att deras 30or ligger på 747 cm3. Vikten på den motorn är jämförbar med en 40hk murkla eller e-tec.
Varför har DNV godkänt båten efter hästkrafter när motorernas vikt och vridmoment varierar så kraftigt? Jag antar att man tar hänsyn till kraften som skrovet utsätts för vid WOT den kan ju variera kraftigt beroende på bla propellerval.
Jag kan poängtera att jag bara bedriver spinnfiske så frågan om jag ska välja 2 eller 4takt diskuterar vi inte här.
Jag är tacksam om ni kan hålla er till egna erfarenheter eller ren fakta.
Mvh Daniel!
Jag behöver er hjälp. Jag har bestämt mig för vilken båt jag skall köpa men inte med vilken motor/motorstyrka.
Som rubriken hintar om så har jag en fundering kring vilka fartresurser man kan tänka sig ha med en 40hk motor på en linder 445 catch?
Varför undrar jag detta tänker ni säkert? Skrovet är bara godkänt för 30hk!
Jo, för att jag har provkört en catch med en 25hk efi och jag tyckte helt enkelt inte att farten räckte till. 16 knop var maxfart och det för mig är inte acceptabelt.
Hur var förhållandena vid testtillfället?
Det var nästintill bleke ute och vi åkte nedströms i en älv (lätt strömmande).
Vi var 3 personer i båten (250-270kg). Som övrig last hade vi 2 extra batterier, 1 frontmonterad elmotor, 2 stolar samt lite fiskeutrustning för en person.
Jag provade även att köra båten själv utan de extra 2 passagerarna och då hamnade toppfarten på 22,8 GPS-knop. Då var motorn uttiltad och nådde ~5800-5900RPM.
Jag har varit i kontakt med linder själva som säger att catchen med en 30 murkla skall göra 27 knop (ca 50km/h) med 2 personer i båten. För mig verkar det vara extremt orimligt.
De flesta motorer har samma cylindervolym på deras 25or som 30. Om jag däremot har läst rätt så byter yamaha iaf ifrån 2 till 3 cylindriga motorer redan vid 30 hk. Det gör att deras 30or ligger på 747 cm3. Vikten på den motorn är jämförbar med en 40hk murkla eller e-tec.
Varför har DNV godkänt båten efter hästkrafter när motorernas vikt och vridmoment varierar så kraftigt? Jag antar att man tar hänsyn till kraften som skrovet utsätts för vid WOT den kan ju variera kraftigt beroende på bla propellerval.
Jag kan poängtera att jag bara bedriver spinnfiske så frågan om jag ska välja 2 eller 4takt diskuterar vi inte här.
Jag är tacksam om ni kan hålla er till egna erfarenheter eller ren fakta.
Mvh Daniel!
Kommentera