Linder 445 catch 40 hk. Hastighet? DNV klassificering? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 445 catch 40 hk. Hastighet? DNV klassificering?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tack återigen jb!

    Kommentera


    • #12
      Går det ens att försäkra en båt med för stor motor? I så fall hos vilket bolag? Annars skulle nog jag i alla fall börja titta på en annan båt som är godkänd för den fart och motor du vill ha.

      Kommentera


      • #13
        Hej,
        Har en Linder Catch med en Yamaha 30hk fyrtakt. Varvar med mig ensam i båten 5300rpm och går då i 25,4knop. Jag vet att Lundins marin kan hotta upp den i sina original 40hk. Är själv sugen på detta.
        Båten går i ca 22knop med tre vuxna och fiskegrejor idag.
        Yamahas 30 och 40hk är samma motorer med olika boxar och en strypning i luftintaget på 30hk.
        // Didde

        Kommentera


        • #14
          Tack för ditt inlägg didde! Det var efter att ha läst om yamahas 3 cylindriga 30hk som mina funderingar började gå.

          2dojor: Ja det går att försäkra en övermotoriserad båt hos vissa bolag. Jag hade mitt förra ekipage hos folksam där jag gick 10hk över max tillåtna motorstyrka. Men nu var det inte det som frågorna gällde. Försök hålla er till mina frågeställningar.
          Tack!
          Senast ändrad av nalinho; 2014-09-23, 16:11.

          Kommentera


          • #15
            Intressant fråga, jag har en liknade båt som också tappar lite mycket fart fullastad. Hoppas någon har en "övermotoriserad" 445 med 40 hk och kan ge input. Jag gissar att den gör åtminstone 30 knop med en person och utrustning och säkert 26-28 knop med tre fiskare å utrustning ombord. Enligt Yamahas körrakta ska ju en 460 Arkip med 40 hk göra 29 knop med två pers, ngt tyngre men bärigare akter. Fullt acceptabelt och rimligt för en 445 så länge den inte blir farlig i dessa farter men tyvärr sannolikt svårförsäkrat. 445:an kan nog göra 27 med 30 hk som Linder säger men knappast med dubbla batterier, elmotor och fiskeutrustning, utan "ren" sas

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av nalinho Visa inlägg
              Rent spekulativa farter är för mig ganska irrelevant. Jag vill inte köpa en underdimensionerad motor en gång till.
              Vad menar du ? att mina ord är rena spekulationer.. I så fall ska du få slippa dom. Ett sista tipps bara, en motor är aldrig underdimensionerad, däremot en båt kan vara undermotoriserad, men det är båtägaren som gör och ingen annan.


              En tvåtaktare har oftast (inte alltid) lägre vridmoment jämfört med en motsvarande fyrtaktare, det kan spela en viss roll.
              JASSÅ ! !
              http://www.youtube.com/watch?v=6QJhP60Nu-c
              Senast ändrad av Exxet; 2014-09-23, 23:03.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera


              • #17
                jag har en 30hk på min den går i 25knop +- , dock har jag sett på instagram en kille som har en 50hk mercury 4takt på sin så jag antar att de går? vet dock inte hur fort han kör.
                fiska? Javist

                Kommentera


                • #18
                  Exxet: jag skrev så för att jag inte ville att tråden skulle förvandlas till en gissningslek. Det var inte personligt utan generellt. Det verkar vara svårt att vara tydlig nog på det här forumet...

                  Renskav: vad har du för propeller? Varvar motorn maximalt? Märker du någon hastighetsskillnad de sista 2-300rpmn?

                  Kommentera


                  • #19
                    Vet en som har en suzuki 50hk på sin och den går i 31knop med tre fiskare och utrustning. Rena drömmen tycker jag....
                    // Didde

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av nalinho Visa inlägg
                      Exxet: jag skrev så för att jag inte ville att tråden skulle förvandlas till en gissningslek. Det var inte personligt utan generellt. Märker du någon hastighetsskillnad de sista 2-300rpmn?
                      Okej det är bra.

                      För att ge dig en bild av hur det kan se ut så tappade min båt 4 knop i topp, från 32 till 28, innan planade den med 7 man och efter hade den stora problem att komma upp i plan med 5 man i. Jag tappade alltså både topp och lasttålighet. Allt som ändrats var en ny propp. Samma storlek och exakt samma stigning, bara annan tillverkare på propellern. Däremot vann jag enormt mycket mer grepp. Detta innebär att jag antagligen kan hissa/rigga om min motor och kanske återvinna det tappade eller tom öka på detta. Men det har inte utvärderats. Hamnar man bara lite snett så kan en båt rasa ganska så ordentligt i både fart och styrka. Med det i bagaget så inser du att de lösryckta svar om fart du får (som: min gör 25 knop) från andra inte säger speciellt mycket. Du behöver veta allt om deras båt för att kunna använda informationen till något värdefullt. Därför blir alla svar du får rena gissningen vad det betyder.

                      Men lycka till.
                      Senast ändrad av Exxet; 2014-09-24, 12:26.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 516 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      279 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 186 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      342 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X