Det där med mattor i båten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det där med mattor i båten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Å andra sidan finns det så mycket mer onödigt än en balkongmatta när det handlar om fiskevärlden.
    "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
    Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

    Kommentera


    • #22
      Min båt har iaf(även om den iofs inte är Amerikansk) fått sitt namn efter en Svensk andra klassens a-lagarsprit, det som jag ännu undrar över är om jag ska beteckna storleken som A) en kvarting B) en sjuttiofemma/sjuttis.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Min båt har iaf(även om den iofs inte är Amerikansk) fått sitt namn efter en Svensk andra klassens a-lagarsprit, det som jag ännu undrar över är om jag ska beteckna storleken som A) en kvarting B) en sjuttiofemma/sjuttis.
        Hur kan man döpa en båt till "lägenhetsbråk"?
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

        Kommentera


        • #24
          Det syftar på Explorer vodka...och det är en sjuttis som krävs för själva bråket.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Har samma tvivel om akterspeglarna på plastbåtar. Låter skumt att ett material som sägs ta hundratals år att brytas ned, plötsligt ruttnar på ett par år när det används i en båt. Erat tjafs om metallytans förträfflighet framför mattan påminner mig om när Ryssarna skulle ta emot ett fartyg som ingick i det sk krigsskadeståndet, och klagade på att bastulavarna inte dög då de var av Aspträ. Så de insisterade på att de skulle vara av metall i stället, för metall är ju mycket hållbarare än sketet trä. De fick givetvis sin vilja fram, men efteråt skulle visst bastulavarna vara gjorda av Aspträ igen av någon anledning.
            .
            Jag säger inte på något sätt att trä är dåligt, det var ju så man började bygga båtar en gång i historien.
            Det jag säger är att trä ska användas TILL DET ÄR BRA PÅ, inte byggas in under en matta i en ständigt fuktig miljö. Det är inte för intets skull som man stutat att göra så tex vid husbyggnation! Ta tex en släpkärra, ingen dålig kvallitet på plyfor som ligger på kärror av hög kvallitet, efter några år är dom pisslut trots att dom ligger "luftigt".
            Kan inte förstå varför båttillverkarna inte använder sig av ngn form av koposit ist, tex likt det som används till altandäck..
            /Jazze

            Kommentera


            • #26
              Inte sagt att jänkebåtarna dåliga, är säkert supertrevliga och fiska ifrån! Vem vet kanske köper en själv ngn gång..

              Kommentera


              • #27
                Hur det ser ut i jänkebåtarna vet jag inte för jag har aldrig kollat närmare, men trots att durkskivorna på min Quinnie är gjorda av någon slags Eucalyptusplyfa(eller något liknande) så sitter mattan fast som berget efter fem års bruk och förvaring utomhus. Och inte finns det någon tillstymmelse till röta på skivorna heller för den delen. Men durken är å andra sidan väl ventilerad på undersidan, så det är inte så konstigt att den inte ruttnar.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
                  Ni som lägger matta i båten - är det ljuddämpning ni är ute efter eller vad är poängen?
                  Det är snyggt!

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
                    Jag la klinkers i min båt och till helgen ska jag lägga el parkett i stuvarna! Sen skulle de vara just att ha något att sitta på, funderar på att slänga in en hörnsoffa från Ikea!

                    Tycker de blitt lite spårat i den här världen vad det gäller fiskeprylar, allt ska va så hypat att nästan själva fisket blir sekundärt.
                    Kan dock hålla med om att det kan vara ganska mysigt med matta när man tillbringar större delen av fritiden i båten, praktiskt i en alubåt dessutom. Kan ju dock undra lite över andrahandsvärdet på dessa båtar när dom börjar "ruttna bort"

                    /Jazze
                    Kan bara säga att vi ägnade ca 10 timmar och 1500 kr på att lägga in matta i vår gamla buster.
                    Tack vare detta fick vi riktigt bra betalt för den när vi sålde den i slutet av sommaren.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg

                      jao, å som att man skulle orka det.

                      ser ut som nån har haft explosiv diaré i min båt.
                      Det är bara till att åka i tillräckligt hög sjö så att förstäven spetsar nästkommande våg!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 527 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 967 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X