Vad ska jag göra för att förändra min plastbåt till en fiskebåt av rang? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad ska jag göra för att förändra min plastbåt till en fiskebåt av rang?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad ska jag göra för att förändra min plastbåt till en fiskebåt av rang?

    Hej alla trevliga fiskevänner!

    För att göra er läsning underhållande kan ni skratta åt min historia..

    För ett par år sedan kom jag över min plastbåt (20+ år gammal) för en ynka penning. Lite plast och ett införskaffande av en penta 2,8 hk och min egen fiskebåt var komplett... trodde jag.

    I höstas åkte jag och några kompisar till sjön för att få sista gäddorna för säsongen. Båten full av vatten naturligtvis så ösande i en halvtimme var oundvikligt. Väl tom på vatten så insåg jag att båten såg väldigt tung ut... Men vad gör det?!? ropade vi och kastade oss i. 100 meter från stranden visade det sig vad en tung båt gör. Den flyter dåligt. En hemresa senare och rätt mycket jobb med att få upp båtjäveln ur sjön så drog jag ur dräneringspluggen och fick glädjen av att se 400 liter vatten sippra ut under 10 minuter. Det var slutet på förra säsongen.

    Min volvo penta går som på räls... förutom att varenda sate på sjön (inkluderat djur) blir döv av den luftkylda marodören.... och att det inte direkt är någon lågfart på den.

    Till sak. Läckan är konstaterad och ska lagas senare delen av april. Ny motor ska införskaffas.... Men nu undrar jag om det inte är dags att projektera igång en riktig fiskebåt då den endast används till det? Jag behöver er input på ämnet. Har surfat runt och läst om säkert 50 olika byggen men ingen båt ser ut som min..

    Jag vill ha i några stolar för att öka bekvämligheten, men jag begriper inte hur jag ska kunna få fast dom då det är dubbelbottnad båt. Går det att skära ur för och akter för att regla upp i trä och sätta stol i det? Eller är det dags att såga upp den redan mjuka durken och lägga i plastad plywood som ny durk och skruva i den? Förmodat är att under durken och i resten av skrovet befinner sig den hatade flytmassan som suger åt sig vatten. Ngn som har en idé vad jag ska göra med det? Ta bort allt och låta det vara luft kvar eller ska det ersättas med något nyare flytmaterial? Skulle vilja ha smidigare stuvfack än den låda som sitter löst under mittsätet... är det idé att såga upp för och akter för det?

    Bilder på före detta ubåten:

    Click image for larger version

Name:	IMG_1147.jpg
Views:	1
Size:	1,02 MB
ID:	1837952

    Click image for larger version

Name:	IMG_1148.jpg
Views:	1
Size:	1,03 MB
ID:	1837953

    Click image for larger version

Name:	IMG_1149.jpg
Views:	1
Size:	1,00 MB
ID:	1837954

    Click image for larger version

Name:	IMG_1150.jpg
Views:	1
Size:	1 020,3 KB
ID:	1837955

    Click image for larger version

Name:	IMG_1151.jpg
Views:	1
Size:	1 017,0 KB
ID:	1837956
    Bifogade filer
    Senast ändrad av JimWolf; 2015-04-09, 14:15.

  • #2
    Montera stolar kan inte vara svårt då dessa väl ska sitta på aktertoften och förtoften?
    Om så montera en Inspektionslucka på stående skott i för och akter så kommer Du in under sisten och kan lägga in förstärkning under som behövs för att montera stolarna och så får Du möjlighet att torka ur den fukt som bildas när det behövs.
    Mitttoften skulle jag personligen riva bort på denna då den stjäl mycket plats om Ni inte fiskar 3 sittande ofta?!

    Gamla flytmaterialet borde Du ta bort och lägga i nytt finns varianter som kan läggas i som inte suger vatten detta underlättas också av inspektionsluckor infällda i stående skotten längs sidorna ju större ju lättare att komma åt och Du kan även bygga in förvaring i dem när Du nyttjat dem till att byta flytmaterialet ;-)

    Motor skulle jag välja en bättre beg 2Takt på 5-8hk, ska Du ha en 4Takt så köp inte en 1 cylindrig då dessa är värdelösa och inte så mycket tystare än Din nuvarande Penta ;-(
    Ska det bara köras korta bitar i ett mindre vatten så är en elmotor ett bra alternativ definitivt tyst iaf ;-)

    Kommentera


    • #3
      Det är ju en rätt tuff båtmodell som, utan vatten i flytelementen, borde vara en kanonbra fiskebåt för någorlunda skyddade vatten. Frågan är bara om du någonsin får den torr inuti utan att riva ut hela inredningen med durk och allt.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svaren!

        Fick precis fakta på att det inte finns något flytmaterial i båten, utan är bara luft.... Frågan är då hur jag ska göra för att få inspektionsluckorna helt täta för att förhindra ett totalt skeppsbrott om man hittar på en sten? Rospigg, du menar att montera någon form av stomme med hjälp av luckorna så jag kan dra i stolsfästena genom plasten... eller kan man helt enkelt plasta in en plywood skiva underifrån och ha nog med stadga i den för att sätta stol i?

        Kommentera


        • #5
          Tror du äger en Cebe 380.....
          Farsan har iaf en som är grymt lika som din. En väldigt lätt båt (utan vatten i )
          Rospiggs förslag är bra. Köp färdiga inspektionsluckor som du tätar med sikaflex runt när du skruvar dit dem. Själva luckan tätar med en gummilist så den är redan klar.
          Borra hålen för stolen och använd genomgående skruv med mutter (rostfria). Det finns lite olika fästen att välja på. Snurrbara och /eller skjutbara i sidled. Välj det som passar dig bäst.
          Använd gärna en aluminiumplåt eller liknande under toften som fördelar belastningen från stolen. Det funkar med stora brickor men en hel plåt är bättre.
          //Micke

          Kommentera


          • #6
            Tack Micke!

            Lät hyggligt enkelt att göra... undrar dock om jag ska köra aluminium på ovansidan också för att öka belastningsytan ytterligare. Som sagt, en gammal båt med gammal plast i.

            Om nu inspektionsluckorna ska skruvas kvarstår funderingen med ett stuvfack. Både i för och akter skulle jag vilja ha. Finns det luckor som är täta men även öppningsbara - säg med ngn sorts haspellösning och gångjärn?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av JimWolf Visa inlägg
              Tack Micke!

              Lät hyggligt enkelt att göra... undrar dock om jag ska köra aluminium på ovansidan också för att öka belastningsytan ytterligare. Som sagt, en gammal båt med gammal plast i.

              Om nu inspektionsluckorna ska skruvas kvarstår funderingen med ett stuvfack. Både i för och akter skulle jag vilja ha. Finns det luckor som är täta men även öppningsbara - säg med ngn sorts haspellösning och gångjärn?


              På Hjertmans.se finns det bra inspektionsluckor. Som du kan öppna med gångjärn. Lås finns på vissa.

              Kommentera


              • #8
                Alu på båda sidor är inte fel.
                Som Marcus säger här ovan så finns det ett flertal olika luckor att välja på.
                Det finns även helt färdiga stuvfack som sänks in, färdiga med luckor men dessa kostar en del.
                //Micke

                Kommentera


                • #9
                  Denna tycker jag skulle vara en bra lösning för Dig http://www.hjertmans.se/produkter/se...uvfack-275x375 ta upp hålet för den först och montera stolarna med plattor under och ev ovansida som Du nämnde sedan monterar Du denna i hålet och har då ett låsbart stuvfack på köpet ;-)

                  En sådan i främre delen så att Du når att montera i fören och lika i aktern så tror jag det blir en bra lösning.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tittade faktiskt på den själv! Sitter just nu och funderar på hur jag ska göra hålet i fören iochmed att den är rundad där... få en fyrkantig lucka i ett välvt hål blir mycket plastjobb... Ska försöka hitta en lösning och införskaffa material! Tack igen för all hjälp!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 543 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 985 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X