Hej alla trevliga fiskevänner!
För att göra er läsning underhållande kan ni skratta åt min historia..
För ett par år sedan kom jag över min plastbåt (20+ år gammal) för en ynka penning. Lite plast och ett införskaffande av en penta 2,8 hk och min egen fiskebåt var komplett... trodde jag.
I höstas åkte jag och några kompisar till sjön för att få sista gäddorna för säsongen. Båten full av vatten naturligtvis så ösande i en halvtimme var oundvikligt. Väl tom på vatten så insåg jag att båten såg väldigt tung ut... Men vad gör det?!? ropade vi och kastade oss i. 100 meter från stranden visade det sig vad en tung båt gör. Den flyter dåligt. En hemresa senare och rätt mycket jobb med att få upp båtjäveln ur sjön så drog jag ur dräneringspluggen och fick glädjen av att se 400 liter vatten sippra ut under 10 minuter. Det var slutet på förra säsongen.
Min volvo penta går som på räls... förutom att varenda sate på sjön (inkluderat djur) blir döv av den luftkylda marodören.... och att det inte direkt är någon lågfart på den.
Till sak. Läckan är konstaterad och ska lagas senare delen av april. Ny motor ska införskaffas.... Men nu undrar jag om det inte är dags att projektera igång en riktig fiskebåt då den endast används till det? Jag behöver er input på ämnet. Har surfat runt och läst om säkert 50 olika byggen men ingen båt ser ut som min..
Jag vill ha i några stolar för att öka bekvämligheten, men jag begriper inte hur jag ska kunna få fast dom då det är dubbelbottnad båt. Går det att skära ur för och akter för att regla upp i trä och sätta stol i det? Eller är det dags att såga upp den redan mjuka durken och lägga i plastad plywood som ny durk och skruva i den? Förmodat är att under durken och i resten av skrovet befinner sig den hatade flytmassan som suger åt sig vatten. Ngn som har en idé vad jag ska göra med det? Ta bort allt och låta det vara luft kvar eller ska det ersättas med något nyare flytmaterial? Skulle vilja ha smidigare stuvfack än den låda som sitter löst under mittsätet... är det idé att såga upp för och akter för det?
Bilder på före detta ubåten:
För att göra er läsning underhållande kan ni skratta åt min historia..
För ett par år sedan kom jag över min plastbåt (20+ år gammal) för en ynka penning. Lite plast och ett införskaffande av en penta 2,8 hk och min egen fiskebåt var komplett... trodde jag.
I höstas åkte jag och några kompisar till sjön för att få sista gäddorna för säsongen. Båten full av vatten naturligtvis så ösande i en halvtimme var oundvikligt. Väl tom på vatten så insåg jag att båten såg väldigt tung ut... Men vad gör det?!? ropade vi och kastade oss i. 100 meter från stranden visade det sig vad en tung båt gör. Den flyter dåligt. En hemresa senare och rätt mycket jobb med att få upp båtjäveln ur sjön så drog jag ur dräneringspluggen och fick glädjen av att se 400 liter vatten sippra ut under 10 minuter. Det var slutet på förra säsongen.
Min volvo penta går som på räls... förutom att varenda sate på sjön (inkluderat djur) blir döv av den luftkylda marodören.... och att det inte direkt är någon lågfart på den.
Till sak. Läckan är konstaterad och ska lagas senare delen av april. Ny motor ska införskaffas.... Men nu undrar jag om det inte är dags att projektera igång en riktig fiskebåt då den endast används till det? Jag behöver er input på ämnet. Har surfat runt och läst om säkert 50 olika byggen men ingen båt ser ut som min..
Jag vill ha i några stolar för att öka bekvämligheten, men jag begriper inte hur jag ska kunna få fast dom då det är dubbelbottnad båt. Går det att skära ur för och akter för att regla upp i trä och sätta stol i det? Eller är det dags att såga upp den redan mjuka durken och lägga i plastad plywood som ny durk och skruva i den? Förmodat är att under durken och i resten av skrovet befinner sig den hatade flytmassan som suger åt sig vatten. Ngn som har en idé vad jag ska göra med det? Ta bort allt och låta det vara luft kvar eller ska det ersättas med något nyare flytmaterial? Skulle vilja ha smidigare stuvfack än den låda som sitter löst under mittsätet... är det idé att såga upp för och akter för det?
Bilder på före detta ubåten:
Kommentera