Ankare och ankarspel för kajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ankare och ankarspel för kajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ankare och ankarspel för kajak

    Finns det någon svensk ÅF som säljer typ hundkoppel som man använder till ankare för kajak? Vet att det finns på andra sidan pölen men vill helst inte dyrbetala frakt och dylikt. Eller kanske finns det någon annan smart lösning för justerbar längd för ankarlina, utan massa trassel såklart.

    Vore även kul om andra kunde dela med sig av sina lösningar. Har själv gjort en budgetlösning enligt nedan. Repet är dock bortom all kritik, håller men det inte spänt så trasslar de bara

    Click image for larger version

Name:	anchor.jpg
Views:	1
Size:	223,4 KB
ID:	1838523

  • #2
    Är också i färd med att skaffa bra ankarlösning på min kajak. Först och främst kommer jag att skaffa ett anchor trolley kit för att reglera sidleds var ankaret kommer utgå ifrån.

    Som jag förstått det är paracord rätt vanligt att ha som ankarlina. Hur bra det fungerar låter jag vara osagt. På tal om hundkoppel vet jag folk som köpt koppel med automatisk indragning (en sån med knapp) och de går tydligen sönder fort om man har dom som ankare. Finns säkert undantag dock.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Är också i färd med att skaffa bra ankarlösning på min kajak. Först och främst kommer jag att skaffa ett anchor trolley kit för att reglera sidleds var ankaret kommer utgå ifrån.

      Som jag förstått det är paracord rätt vanligt att ha som ankarlina. Hur bra det fungerar låter jag vara osagt. På tal om hundkoppel vet jag folk som köpt koppel med automatisk indragning (en sån med knapp) och de går tydligen sönder fort om man har dom som ankare. Finns säkert undantag dock.
      Ankarspel har jag monterat, men fungerar ju inte så bra utan själva ankaret . Finns väl paracord av bättre kvalitet också, köpte denna på Classe billigt men kanske får kika hos någon marinbutik.

      Har sett en och annan film på Youtube där jänkarna har ett liknande hundkoppel fast gjort för just ankare, lär ju fungera bättre i blött och salt. En annan lösning jag sett är typ en form av boj som man surrar runt ankarlinan och på så justerar längden på linan. Då kan man ha hela ankarlösningen utanför båten och lossa om man snabbt behöver förflytta sig. Dock har jag inte kunnat hitta någon av dessa lösningar att köpa i sverige :/

      Kommentera


      • #4
        Nu gissar jag bara men som ägare av stor hund skulle jag nog tippa på att om du köper ett flexi/rullkoppel för hundar upp till 50kg så kommer det nog hålla ett tag för en kajak så länge du inte försöker dra upp ankaret med hjälp av bromsen.
        http://www.zoo.se/produkter/hund/hal...-8-m-band.html

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
          Nu gissar jag bara men som ägare av stor hund skulle jag nog tippa på att om du köper ett flexi/rullkoppel för hundar upp till 50kg så kommer det nog hålla ett tag för en kajak så länge du inte försöker dra upp ankaret med hjälp av bromsen.
          http://www.zoo.se/produkter/hund/hal...-8-m-band.html
          hundkopplet kommer sitta på min kayak i alla fall lär ju funka prima!!!

          Kommentera


          • #6
            Detta är väl annars en bra lösning som ser ut för något, tvättlina på rulle Verkar dock inte vara någon sak som finns i sverige...

            Click image for larger version

Name:	bfc205f3-065f-44d4-bf69-32057661142e_1000.jpg
Views:	1
Size:	44,9 KB
ID:	1777785

            Kommentera


            • #7
              http://www.ebay.com/itm/Scuba-Diving...item256fbd98f9

              har sätt flera använda en sådan här som ankarlina och rulle.
              håller ju för 75 kg så ett ankare ska nog inte va nå problem...vet inte om dom som har använt sig av den här har någon mer slitstark del närmast ankaret men jag är sugen som fan iaf. just nu är det ju trassel bakom ryggen så fort man drar upp ankaret i kajaken när man fiskar...bara väntar på den dagen man råkar kasta i ankaret och drar med sig ett spö eller en väska ner.

              Kommentera


              • #8
                Hundkoppel bör väl funka bra och hålla länge om man knyter fast själva linan i kajaken. Är kanske värre om man bara fäster handtaget i kajaken, de är kanske inte byggda för att palla den kraften mot bromsen hela tiden.
                Den som har mest prylar när han dör vinner

                Kommentera


                • #9
                  Jag har använt hundkoppel från haraldnyborg och i två säsonger och det funkade bra men i år fick jag köpa ett nytt. Men nu fiskar jag ca 60% i saltvatten på västkusten så det sliter ju en del (det hade säkert hjälpt att spola av efter varje tur också, men.....).
                  Jag har ett litet "ankare" ca 1,5kg tror jag och det räcker fint.
                  Jag tycker att för det priset så är det helt ok hållbarhet. Nackdelen med dom är att dom bara är sju meter och om man då som jag har satt fast det bredvid sitsen och sedan förflyttar nedsläppsöglan längst bak så finns det bara 5meter kvar, men det är inget jätteproblem för mig då jag oftast flugar efter havsöring i ganska grunda vikar. När jag skall ut och fiska makrill eller något annat där det är lite djupare så tar jag bara med mig hinken med det långa repet och den större draggen.
                  Mvh Ronnie

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 542 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  20 svar
                  1 985 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Amiala
                  av Amiala
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  283 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 210 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  346 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X