Båtlån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtlån

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Båtlån

    Har funderat om att ta ett båtlån. Är det något att tänka på? Har ingen vidare lust att kasta ut 100k så man är luspank efter.

    Vad är räntan ungefär ?
    Någon som har båtlån ?
    Värdeminskningen ?
    Båtlån måste väll vara bättre än billån tänker jag eftersom båten inte sjunker i värde som bilen

  • #2
    Du har inte möjlighet att låna upp på något hus?

    Kommentera


    • #3
      Jo det är klart har inte tänkt så långt faktiskt.
      Tack för svar

      Kommentera


      • #4
        Huset lånar du upp på ca 1,7% idag.

        Folk resonerar lite knepigt över lån. Jag tog glatt ett båtlån. Betalade handpenning och köpte allt tillbehör kontant men lånade resten för 5% som är under 4% nu.

        Kapital har istället kunna läggas på investeringar som stigit rejält med utvecklingen som varit.

        Så jag hade gått miste om mycket pengar på att inte låna.

        Stiger räntan och det blir svårare att investera kapital med avkastning så löser jag självklart lånet direkt.

        Hade jag haft möjlighet hade jag belånat huset och lagt på aktier.
        Ett lån på 500.000:- på 2% kostar 7000:- året efter skattereduktion. Hade genererat ca 150.000:- skattat och klart på sista året.
        Hade inte amorterat en krona så länge börsen rusat och räntan är så låg.

        Ett litet perspektiv på det hela
        Alumacraft så klart!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
          Huset lånar du upp på ca 1,7% idag.

          Folk resonerar lite knepigt över lån. Jag tog glatt ett båtlån. Betalade handpenning och köpte allt tillbehör kontant men lånade resten för 5% som är under 4% nu.

          Kapital har istället kunna läggas på investeringar som stigit rejält med utvecklingen som varit.

          Så jag hade gått miste om mycket pengar på att inte låna.

          Stiger räntan och det blir svårare att investera kapital med avkastning så löser jag självklart lånet direkt.

          Hade jag haft möjlighet hade jag belånat huset och lagt på aktier.
          Ett lån på 500.000:- på 2% kostar 7000:- året efter skattereduktion. Hade genererat ca 150.000:- skattat och klart på sista året.
          Hade inte amorterat en krona så länge börsen rusat och räntan är så låg.

          Ett litet perspektiv på det hela
          Ungdomar och äldre, bara så ni vet.
          Det var det korkaste inlägget på länge.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av K.B Visa inlägg
            Ungdomar och äldre, bara så ni vet.
            Det var det korkaste inlägget på länge.
            Tack för din uppriktighet men utan förtydligande måste jag säga detsamma.
            Alumacraft så klart!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av K.B Visa inlägg
              Ungdomar och äldre, bara så ni vet.
              Det var det korkaste inlägget på länge.
              Jaha ja, jag är väl i mellanåldern då. Faktum är väl ändå att aktiekurserna har stigit mycket de senaste åren samtidigt som relalåneräntan varit historiskt låg under samma period.

              Under sådana premisser är det inte som gynnsammast att amortera även om man ofta sagt så och det ofta varit sant fast då i ett annat ränteläge.

              Den låga låneräntan som varit har i kombination med aktieuppgången har faktiskt gjort att en genomsnittlig aktieplacering, t.o m med lånade pengar har givit ett fint netto, mer värt än "räntkostnadsminskningen" efter att istället ha amorterat på t ex huslånen.

              Man kan tycka vad man vill om det men så har det tyvärr sett ut under en längre tid. Tyvärr eftersom jag inte varit så intresserad och därmed missat detta tåg...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
                Tack för din uppriktighet men utan förtydligande måste jag säga detsamma.
                OK, Handlar själv med aktier, och nu pratar jag inte om fonder.
                Belåna sitt hus för att köpa aktier är väl korkat på hög nivå? med facit i hand funkar det mesta.

                Tänkte skriva mer, men läser man ditt inlägg så behövs inget förtydligande.

                Fungerade säkert för dig nu, men skriv inte så att folk tror att det fungerar jämt.
                Kommer då troligtvis gå käpprätt åt hel...

                Kommentera


                • #9
                  Att tjäna pengar på t ex aktier eller fonder med lånade pengar kan väl knappast i sak vara korkat, däremot riskabelt, ffa om man inte har god koll på aktiemarknad, räntor och omvärld... Fast då handlar man nog inte med sådant.

                  Finns väl ingen som sagt att den modellen är gångbar i alla tider men de senaste åren har det faktiskt varit så.

                  För att återgå till TS fråga. Som ränteläget ser ut i dag kan det faktiskt vara mer ekonomiskt lönsamt att låna till båtköpet med lägsta möjliga ränta oavsett typ och låt ditt egna kapital arbeta på annat håll om du har den kollen. Börjar räntan röra sig så får du lösa in det såsom nämnts tidigare.
                  Senast ändrad av anteman; 2015-05-21, 00:11. Anledning: tog bort "grova" framför pengar, folk hakar upp sig på detaljer

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Att tjäna grova pengar på t ex aktier eller fonder med lånade pengar kan väl knappast i sak vara korkat, däremot riskabelt, ffa om man inte har god koll på aktier

                    Finns väl ingen som sagt att den modellen är gångbar i alla tider men de senaste åren har det faktiskt varit så.
                    Ante, ante, skrev några rader men raderade, insåg att min åsikt har inget här att göra.

                    Men jag säger även det, med facit i hand funkar allt.
                    Senast ändrad av K.B; 2015-05-20, 23:27.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 396 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X