Bedrägeri via PayPal? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bedrägeri via PayPal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bedrägeri via PayPal?

    Tricket med att betala en (dyr) vara med en utländsk check som saknar täckning är väl ganska välkänt nu, men har även PayPal en eftersläpning som möjliggör samma grej för bedragare? Jag har en båt på Blocket och blivit kontaktad av en snubbe via mejl på engelska. Det luktar skurk lång väg men han vill betala via PayPal och sedan kommer en transportfirma och hämtar båten. Den ska till Sofia (Bulgarien) av alla ställen. Hur troligt är det?

  • #2
    Ungefär lika troligt som att björnar inte bajsar i skogen. Vill dom ha den så kan dom göra en överföring till ditt konto istället för att använda PayPal.

    Kommentera


    • #3
      Du har redan besvarat frågan själv.
      __________________________________________________ _____________________________

      Covfefe

      Kommentera


      • #4
        Att det är ett bedrägeriförsök står väl helt klart men jag var inte beredd på PayPal-varianten. Hur är det tänkt att fungera? Har även PP (som bankerna) en eftersläpning av täckningskontrollen på betalarkontot så att dom kan kräva tillbaks pengarna?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Kattman
          Släpp inte iväg båten förrän pengarna sitter på ditt konto.
          Det är ingen garanti för att man får behålla pengarna. Banken sätter in summan på ditt konto när dom kollat att checken är äkta - det tar kanske fem bankdagar. Efter fjorton dar upptäcker dom att den saknar täckning och då kräver dom dig på pengarna. Än värre är det om köparen "av misstag" betalat för mycket och ber dig betala tillbaka överskottet. Då kräver banken dig även på dom pengarna. Jag trodde att PP drar pengar från betalarkontot innan dom sätter in dom på mottagarkontot men så kanske det inte är?

          Kommentera


          • #6
            PP gör precis som dom vill, får inte dom in sina pengar kommer dom att försöka belasta ditt konto via det kreditkort du uppgett, detta är en GARANTERAD scam.

            Kommentera


            • #7
              Att det är ett bedrägeriförsök är jag fullt på det klara med, jag är bara nyfiken på upplägget - PP gör väl inga egentliga utbetalningar, dom transfererar väl bara pengar som redan kommit och tar en liten avgift. Ett alternativ kan ju vara att köparen mejlar ett förfalskat kvitto från PP till säljaren och bedyrar att pengarna kommer närsomhelst. Eller hur går bedrägeriet till?

              Kommentera


              • #8
                Kanske hittar du något här som kan ge en förklaring http://teknikensvarld.se/lurad-av-pa...locket-120990/

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
                  Kanske hittar du något här som kan ge en förklaring http://teknikensvarld.se/lurad-av-pa...locket-120990/
                  Jaha, det var precis som jag misstänkte. Jag är ju lite sugen på att gå med en bit till och se om hen följer mallen men det är väl säkrast att förklara att det är swedish currency, cash on delivery som gäller. Och då blir det väl tyst på fanskapet.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 405 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  15 svar
                  1 359 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Nila
                  av Nila
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  269 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 130 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  327 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X