Bygga kastdäck. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga kastdäck.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bygga kastdäck.

    Hej!

    Jag har till helgen tänkt börja bygga ett kastdäck till min örnvik 495. jag har en idé på hur jag ska göra men jag tänkte att det kan väll inte skada att fråga om tips. Hur mäter jag lättast/bäst ut formen på min båt?

    Min tanke var att man drar ett snöre så långt som däcket ska vara. markera ut var 10:e cm på snöret sen mäta längden från mitten ut till kanterna för att sedan rita upp måtten på plywoodskivan.

    Click image for larger version

Name:	Untitled-2.png
Views:	1
Size:	75,4 KB
ID:	1845393

    Verkar det vara en vettig idé eller finns det något annat bättre sätt att göra det på?

    Jag uppskattar även andra tips som kan förekomma under bygget.

  • #2
    Eller så gör du en mall av kartong lr liknande.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Jag håller just på med samma sak i min båt och jag gjorde en "grovmall" av kartong som jag sedan ritade ut på plywooden, misstaget jag gjorde var att jag kapade ur biten i storlek efter mallen så det var gränsfall att jag kunde använda den efter alla finjusteringar då inget på båten är rakt mitt tips är att lägga på 10mm så det finns lite att ta av och så man får så bra passform som möjligt i slutändan.

      Kommentera


      • #4
        Eller så lägger du skivan på båten, ritar direkt underifrån och finjusterar in den :-) kanske skulle funka :-)
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #5
          Använd kartong, gör en mall och lägg på lite extra så det finns material att ta bort för finjusteringar.

          Kommentera


          • #6
            När jag byggde mahognyinredning i ett plastskrov (många krökta ytor) grovsågade jag först en masonitbit efter ögonmått. Sedan höll jag den mot ytan, lade en kloss, som var något bredare än den största glipan, mot skrovytan och drog den utefter skrovet och med en penna mot mallen. På så vis fick jag en närmast perfekt anslutning mellan skott och skrov och kunde sedan föra över mallen till en mahognyplywood... (Många mallar blev det...).
            Använde den metoden även till den provisoriska plyfan på mitt kastdäck och den får nu bli mall när jag byter mot en permanent lösning.
            Skit fiske!
            Gösta

            Kommentera


            • #7
              Att rita med hjälp av en kloss är ett mycket bra sätt, kanske det bästa sättet, att kopiera formerna till mallen.
              En båt är inte rak någonstans så det är ett ganska frustrerande arbete ibland.

              Tänk på att när ni mallar med kartongskiva, masonit eller liknande så är mallen tunnare än den senare skivan kommer att vara. Er mall kommer alltså att bli för liten......
              Lägg därför ut en skivbit som motsvarar den färdiga tjockleken under mallen medan ni ritar.
              Nu har ni en mall som motsvarar ovansidan av kastdäcket.

              Nu kommer skivan att bli för stor istället.
              Så när ni sågar ut den ska ni försöka såga med samma vinkel på sågbladet som skrovet lutar inåt.
              Det här är lättare sagt än gjort och kan medföra att någon skiva får skrotas.
              Men övning ger färdighet!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Samuel Af Rolén Visa inlägg
                Hej!

                Jag har till helgen tänkt börja bygga ett kastdäck till min örnvik 495. jag har en idé på hur jag ska göra men jag tänkte att det kan väll inte skada att fråga om tips. Hur mäter jag lättast/bäst ut formen på min båt?

                Min tanke var att man drar ett snöre så långt som däcket ska vara. markera ut var 10:e cm på snöret sen mäta längden från mitten ut till kanterna för att sedan rita upp måtten på plywoodskivan.

                [ATTACH=CONFIG]85941[/ATTACH]

                Verkar det vara en vettig idé eller finns det något annat bättre sätt att göra det på?

                Jag uppskattar även andra tips som kan förekomma under bygget.
                Hej Samuel;

                Så här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm ser kastdäcket ut som byggdes under 1970-talet på min gamla Askeladden. Klickar du på pilen bredvid bilden så kan du bläddra varvet runt och se flera andra lösningar...

                Glad Påsk!!

                http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

                Kommentera


                • #9
                  Think out of the box!
                  Varför måste kastdäcket följa skrovsidan? Jag sågade raka snitt.Glipan mellan däcket och skrovsidan är inget man tänker på. Det ser betydligt profsigare ut med raka snitt än ett dåligt försök att följa skrovsidan.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_20130901_172629.jpg
Views:	1
Size:	983,4 KB
ID:	1781130

                  Se bara till att du absolut inte använder tryckimpregnerat virke eller formplywood.

                  Min rekommendation är att göra ett löstagbart kastdäck av plywood. Undvik att plasta fast en massa trä i båten. Det blir enormt mycket mer jobb så snabbt man börjar kladda med polyesterplast.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
                    Think out of the box!
                    Varför måste kastdäcket följa skrovsidan? Jag sågade raka snitt.Glipan mellan däcket och skrovsidan är inget man tänker på. Det ser betydligt profsigare ut med raka snitt än ett dåligt försök att följa skrovsidan.
                    [ATTACH=CONFIG]85958[/ATTACH]

                    Se bara till att du absolut inte använder tryckimpregnerat virke eller formplywood.

                    Min rekommendation är att göra ett löstagbart kastdäck av plywood. Undvik att plasta fast en massa trä i båten. Det blir enormt mycket mer jobb så snabbt man börjar kladda med polyesterplast.
                    Vad är det för en båt du har på bilden? /Dennis

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X