Inget kastdäck men slet bort plastluckan bak på min Crescent 465 då jag va trött på den. Satt och funderade under vintern vad jag skulle köra för lucka, då kom den briljanta ide'n att göra en Lucka som såg lite ut som en beteslåda :-)
Jag är ingen Snickare så detta är byggt efter mina kunskaper :-) haha
Och Ja, jag har redan blivit tillsagd att köpa 2 gångjärn till haha..
15mm formplyfa, alla sågsnitt la jag Topcoat på som blev över när jag fixade batteriluckan :-) ville ha en lucka som gick över hela toften bak, har beställt en skräddarsydd dyna av en polare som skall bli skön att sitta på hahaha..
Jag känner mig rätt stolt och ikväll skall hon sjösättas i fina Mariefred :-)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bygga kastdäck.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inläggThink out of the box!
Varför måste kastdäcket följa skrovsidan? Jag sågade raka snitt.Glipan mellan däcket och skrovsidan är inget man tänker på. Det ser betydligt profsigare ut med raka snitt än ett dåligt försök att följa skrovsidan.
[ATTACH=CONFIG]85958[/ATTACH]
Se bara till att du absolut inte använder tryckimpregnerat virke eller formplywood.
Min rekommendation är att göra ett löstagbart kastdäck av plywood. Undvik att plasta fast en massa trä i båten. Det blir enormt mycket mer jobb så snabbt man börjar kladda med polyesterplast.
Lämna en kommentar:
-
Think out of the box!
Varför måste kastdäcket följa skrovsidan? Jag sågade raka snitt.Glipan mellan däcket och skrovsidan är inget man tänker på. Det ser betydligt profsigare ut med raka snitt än ett dåligt försök att följa skrovsidan.
Se bara till att du absolut inte använder tryckimpregnerat virke eller formplywood.
Min rekommendation är att göra ett löstagbart kastdäck av plywood. Undvik att plasta fast en massa trä i båten. Det blir enormt mycket mer jobb så snabbt man börjar kladda med polyesterplast.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Samuel Af Rolén Visa inläggHej!
Jag har till helgen tänkt börja bygga ett kastdäck till min örnvik 495. jag har en idé på hur jag ska göra men jag tänkte att det kan väll inte skada att fråga om tips. Hur mäter jag lättast/bäst ut formen på min båt?
Min tanke var att man drar ett snöre så långt som däcket ska vara. markera ut var 10:e cm på snöret sen mäta längden från mitten ut till kanterna för att sedan rita upp måtten på plywoodskivan.
[ATTACH=CONFIG]85941[/ATTACH]
Verkar det vara en vettig idé eller finns det något annat bättre sätt att göra det på?
Jag uppskattar även andra tips som kan förekomma under bygget.
Så här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm ser kastdäcket ut som byggdes under 1970-talet på min gamla Askeladden. Klickar du på pilen bredvid bilden så kan du bläddra varvet runt och se flera andra lösningar...
Glad Påsk!!
Old Firehand
Lämna en kommentar:
-
Att rita med hjälp av en kloss är ett mycket bra sätt, kanske det bästa sättet, att kopiera formerna till mallen.
En båt är inte rak någonstans så det är ett ganska frustrerande arbete ibland.
Tänk på att när ni mallar med kartongskiva, masonit eller liknande så är mallen tunnare än den senare skivan kommer att vara. Er mall kommer alltså att bli för liten......
Lägg därför ut en skivbit som motsvarar den färdiga tjockleken under mallen medan ni ritar.
Nu har ni en mall som motsvarar ovansidan av kastdäcket.
Nu kommer skivan att bli för stor istället.
Så när ni sågar ut den ska ni försöka såga med samma vinkel på sågbladet som skrovet lutar inåt.
Det här är lättare sagt än gjort och kan medföra att någon skiva får skrotas.
Men övning ger färdighet!
Lämna en kommentar:
-
När jag byggde mahognyinredning i ett plastskrov (många krökta ytor) grovsågade jag först en masonitbit efter ögonmått. Sedan höll jag den mot ytan, lade en kloss, som var något bredare än den största glipan, mot skrovytan och drog den utefter skrovet och med en penna mot mallen. På så vis fick jag en närmast perfekt anslutning mellan skott och skrov och kunde sedan föra över mallen till en mahognyplywood... (Många mallar blev det...).
Använde den metoden även till den provisoriska plyfan på mitt kastdäck och den får nu bli mall när jag byter mot en permanent lösning.
Skit fiske!
Gösta
Lämna en kommentar:
-
Använd kartong, gör en mall och lägg på lite extra så det finns material att ta bort för finjusteringar.
Lämna en kommentar:
-
Eller så lägger du skivan på båten, ritar direkt underifrån och finjusterar in den :-) kanske skulle funka :-)
Lämna en kommentar:
-
Jag håller just på med samma sak i min båt och jag gjorde en "grovmall" av kartong som jag sedan ritade ut på plywooden, misstaget jag gjorde var att jag kapade ur biten i storlek efter mallen så det var gränsfall att jag kunde använda den efter alla finjusteringar då inget på båten är rakt mitt tips är att lägga på 10mm så det finns lite att ta av och så man får så bra passform som möjligt i slutändan.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 770 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka