Nitar till Busterskrov - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nitar till Busterskrov

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nitar till Busterskrov

    Hej.
    Ska byta några nitar i mitt busterskrov.
    Kan man använda trycktäta aluminiumnitar?
    Har kollat in dessa http://www.verktygonline.se/verktyg-...at-nit/alal-1/.
    Storlek är inte bestämt än men ska man försöka ta någon storlek större än dem som sitter nu?

    Mvh

  • #2
    Jag använde monelnit, blev tipsad om den rätt eller fel vet jag inte, en sak som är säker är dock att de är dyra!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
      Jag använde monelnit, blev tipsad om den rätt eller fel vet jag inte, en sak som är säker är dock att de är dyra!
      Okej. Vart finns såna att få tag på sånafall? En snabb googling visade att erlandsson brygga har iaf.

      Kommentera


      • #4
        Skulle man eventuellt kunna använda rostfri syrafast bult samt låsmutter?
        Och även gegga på med sikaflex?

        Kommentera


        • #5
          Hej!

          Köpte på hjertmans men det är samma pris på erlandssons ungefär.

          Rostfritt och aluminium är rent generellt ingen bra kombination, finns en del skrivet om det här, man måste ha en speciell typ av rostfritt (syrafast??)
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

          Kommentera


          • #6
            Popnitar är nog ingen bra lösning, det ska vara riktiga nitar som slås ihop mot ett mothåll. Har du provat att få de gamla täta genom att "platta till" dem igen, kan vara värt att prova ? Buster lär vad jag vet ha nitar, både std och överdimension för utnötta hål, Fråga generalagenten eller fabriken i Finland. Skruv och mutter funkar väl det med så länge det är syrafast stål.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
              Hej!

              Köpte på hjertmans men det är samma pris på erlandssons ungefär.

              Rostfritt och aluminium är rent generellt ingen bra kombination, finns en del skrivet om det här, man måste ha en speciell typ av rostfritt (syrafast??)
              Okej. Hjertmans såg även ut att ha lite större utbud. Så länge det är rostfritt syrafast (A4) ska det gå bra.

              Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              Popnitar är nog ingen bra lösning, det ska vara riktiga nitar som slås ihop mot ett mothåll. Har du provat att få de gamla täta genom att "platta till" dem igen, kan vara värt att prova ? Buster lär vad jag vet ha nitar, både std och överdimension för utnötta hål, Fråga generalagenten eller fabriken i Finland. Skruv och mutter funkar väl det med så länge det är syrafast stål.
              Nej har inte testat det då jag först måste veta vilka som läcker. Måste även plocka ur inredning som durk, kastdäck, tank och batteri. Slår man bara underifrån med hammare eller dylikt samtidigt som nån trycker ovanifrån?
              Bult och mutter måste ju nästan vara det enklaste men om det funkar i praktiken vet jag ju inte.

              Kommentera


              • #8
                Ja, ungefär så, fast man slår från insidan då den rundade nitskallen är på utsidan. Man kan ta en bit rundstång och borra en grop i den med ett borr som har samma rundning i eggen som nitskallen och använda den som mothåll.
                Fyll vatten till lämplig höjd i båten och låt stå typ en dag så hittar du de läckande nitarna.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                  Ja, ungefär så, fast man slår från insidan då den rundade nitskallen är på utsidan. Man kan ta en bit rundstång och borra en grop i den med ett borr som har samma rundning i eggen som nitskallen och använda den som mothåll.
                  Fyll vatten till lämplig höjd i båten och låt stå typ en dag så hittar du de läckande nitarna.
                  Okej. Ska testa det innan jag börjar borra ur nitar osv.
                  Ska man även när man ändå är där kleta på sikaflex eller liknande för extra tätning?

                  Kommentera


                  • #10
                    Kulhammare funkar fint när man nitar.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X