Ursprungligen postat av Fjonkan
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jula fiskekajak
Collapse
X
-
Det verkar ju onekligen dumt att inte fortsätta sälja denna succén?Ursprungligen postat av weactivist Visa inläggKontaktade Jula i dag för att kolla om de tar in fler kajaker. Det gör de inte. Synd att man missade detta.
Kommentera
-
Dom verkar ju sålt över förväntan i alla fall. Jag tror inte de planerat nästa säsong ännu. Nu till vintern tar de såklart ej in nya kajaker men jag tror o hoppas att det fortsätter med fiske/fritid och innefattar en ny leverans kajaker. Skulle dock tro att det inte alls är säkert att det blir samma modell man importerar till nästa år. De köper ju på offert vad som passar efter pris/tillgång/efterfrågan.Ursprungligen postat av Spow Visa inläggDet verkar ju onekligen dumt att inte fortsätta sälja denna succén?
Jag funderade ett tag om jag skulle köpt en "reservkajak" eftersom allt extra jag byggt är anpassat för just denna modell men beslutade av både av ekonomiska och skäl andra att avstå.
LPDE plast går ju ändå att svetsa och laga så är jag bara lite försiktig skall nog Julakajaken hålla i flera år.
Om jag "växer ur" Julakajaken i framtiden satsar jag nog på en större maskin typ 11-12 fot eller sparar till en Hobie Adventure Island segelkajak... (70 tusen) *gulp* ... säg inget till frugan...
Jag finner dock hela grejen med en "folkkajak" härlig. Enkel, bra funktion, billig. Det måste blivit många nya kajakfiskare på grund av Julakajaken! Kul!
/Gustav
Kommentera
-
Testade ditt sätt och det funkade kanon! Nu kunde jag köra i 90-100 igen, kajaken satt kanon!Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inläggNog ingen fara. Jag har bara en dryg meter imellan spännbanden. Jag har nämligen kajaken långt fram på taket annars kan man inte öppna bakluckan helt
Såg att du byggt en hållare till ekolodsgivaren där fram på kajaken, Finns det något enklare sätt? Läste nåt om att någon hade skruvat fast givaren på insidan av kajaken? Sen tänkte jag fråga nån här vad de förborrade hålen är till? Är det för just ekolodet eller finns det någon sak man kan köpa till som är "ekolodsfäste"?
Mvh
Kommentera
-
Givarplacering kan man nog göra på massor av olika sätt. (håller med om att min lösning blev J-A krånglig) men nu funkar det i alla fall ganska bra.Ursprungligen postat av Fjonkan Visa inläggTestade ditt sätt och det funkade kanon! Nu kunde jag köra i 90-100 igen, kajaken satt kanon!
Såg att du byggt en hållare till ekolodsgivaren där fram på kajaken, Finns det något enklare sätt? Läste nåt om att någon hade skruvat fast givaren på insidan av kajaken? Sen tänkte jag fråga nån här vad de förborrade hålen är till? Är det för just ekolodet eller finns det någon sak man kan köpa till som är "ekolodsfäste"?
Mvh
Verkar ju annars enklast att limma fast givaren med sikaflex inne i skrovet om man inte måste ha den löstagbar. Jag har inte testat detta själv men leta i tråden, finns beskrivet här sen innan tror jag. Annars kan man ju göra nån slags pinne som man fäster på utsidan. Att skruva i julajakens ganska mjuka plast kan vara tveksamt tycker jag dessutom är det risk för läckage men gör man det ordentligt o tätar rejält så funkar det säkert det också.
Jag tror skruvhålen (mellan fötterna) egentligen är till för någon spöhållare men många använder det nog för att fästa ekolodet.
Kommentera
-
Har också varit i kontakt med Julas kundtjänst och fått det rakt motsatta beskedet. Enligt dem är den inte märkt "Utgått" i deras papper vilket betyder att den ska komma hem igen, men kanske inte förrän till nästa säsong...Ursprungligen postat av weactivist Visa inläggKontaktade Jula i dag för att kolla om de tar in fler kajaker. Det gör de inte. Synd att man missade detta.
Skit fiske!
Gösta
Kommentera
-
Fasiken vad konstigt. Fick detta svar: "hej, dessa är slut på centrallagret, kommer ej in igen."Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggHar också varit i kontakt med Julas kundtjänst och fått det rakt motsatta beskedet. Enligt dem är den inte märkt "Utgått" i deras papper vilket betyder att den ska komma hem igen, men kanske inte förrän till nästa säsong...
Skit fiske!
Gösta
Kommentera
-
Alright! Jag har i nuläget mitt ekolod portabelt i en biltemalåda. Har givaren på en tving, funderade på om det går att fästa tvingen i kajaken på nåt sätt. Annars får det nog bli att limma!Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inläggGivarplacering kan man nog göra på massor av olika sätt. (håller med om att min lösning blev J-A krånglig) men nu funkar det i alla fall ganska bra.
Verkar ju annars enklast att limma fast givaren med sikaflex inne i skrovet om man inte måste ha den löstagbar. Jag har inte testat detta själv men leta i tråden, finns beskrivet här sen innan tror jag. Annars kan man ju göra nån slags pinne som man fäster på utsidan. Att skruva i julajakens ganska mjuka plast kan vara tveksamt tycker jag dessutom är det risk för läckage men gör man det ordentligt o tätar rejält så funkar det säkert det också.
Jag tror skruvhålen (mellan fötterna) egentligen är till för någon spöhållare men många använder det nog för att fästa ekolodet.
Kommentera
-
Kan vara att de tolkade det som ifall det kommer in fler nya i år.Ursprungligen postat av weactivist Visa inläggFasiken vad konstigt. Fick detta svar: "hej, dessa är slut på centrallagret, kommer ej in igen."
Har faktiskt en mycket stark känsla om att det fanns linkande kajaker förra året till bra pris på jula
Kommentera
Foton
Collapse
-
av TeamkågerödTjena!
Jag tvättade min Buster igår med ett medel för aluminiumbåtar och nu blev ytan konstig/flammig...2 Foton2026-05-25, 13:00 -
av YoyyeGodkväll.
Kikar på en båt, en Ockelbo B16 CC av 1990 års modell, men skulle behöva lite...3 Foton2026-05-21, 20:20 -
Svar till Crecent 432 projektav syx94Sen är väl planen att såga upp golvet här för att bygga en liten brun för pump och täta resterande del...1 Foto2026-05-15, 16:36
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
|
13 svar
10 972 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Xerup
2025-12-18, 16:47
|
||
|
Startad av skyler, 2025-05-09, 18:48
|
9 svar
557 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av pSYKEd
2025-07-18, 12:03
|
||
|
Startad av Pellepaltnacke, 2025-06-23, 18:14
|
0 svar
132 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
|
||
|
Startad av Båtskär, 2025-07-11, 21:12
|
4 svar
333 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Cosmoz 08
2025-07-14, 14:31
|
||
|
Startad av nybörjare-igen, 2025-09-13, 16:30
|
5 svar
337 visningar
3 gillar
|
Senaste inlägg
|
Kommentera