15 år gammal Buster XS eller ny Oskwig 370S - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

15 år gammal Buster XS eller ny Oskwig 370S

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 15 år gammal Buster XS eller ny Oskwig 370S

    Jag är helt ny på den här med båtar så det här kanske är en jättedum fråga, men jag ställer den i alla fall:

    Vilket hade ni valt och varför: En helt ny Oskwig 370S eller en 15 år gammal Buster XS om ni hade möjlighet att köpa dem för samma pengar.

    Båten kommer att användas till 90% fiske och 10% dagsutflykter. Vid de tillfällen då jag fiskar är jag i stort sett alltid själv i båten. Motor kommer troligtvis att bli en 15 hästars kantarellsvarv. (fyrtaktare)
    Senast ändrad av Fredrik St; 2016-07-31, 20:22.

  • #2
    Oskwig alla dagar. Så slipper du gamla ärgade nitar i busterskrovet..

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
      Oskwig alla dagar. Så slipper du gamla ärgade nitar i busterskrovet..
      Mmmm, fast Buster XS presenterades 1999 (långt efter att man slutat nita skroven) och är fortfarande i produktion...Bra om man tar reda på lite fakta innan man rekommenderar något.

      Kommentera


      • #4
        Skiljer en hel del mellan de två!

        Bustern är klart längre och omkring dubbelt så tung och mera "båt" s a s. Kan nog må bra av en 20 hk där 15 räcker (och blir över!) för Kimple 370 om ni blir fler i båten. Tror faktiskt 370 är godkänd för max 10 hk. Min lätta balja, Quicksilver 355 flyger nästan fram med en 8 hk... och är nog ganska lik en Kimple 370.

        Kimple 410 är en rättvisare modell att storleksmässigt jämföra med Buster XS om även den är en mer "plåtig" upplevelse än Bustern som har flytskum i relingen om jag minns rätt... Min förförra båt MixBuster (gissningsvis 90- tidigt 00-talare och svetsad...) var en klart redigare båt än min Quicksilver 355... (som jag hade på biltaket förra veckan till en semesterresa)

        Utan att vara säker tror jag Bustern har tjockare gods i skrovet och lite mer V-form vilket gör att den kan gå lite bekvämare i sjön än Kimple 370/410. De senare kan säkert funka i mindre och mellanstora sjöar om det inte blåser alltför mycket. Inte för att de är farliga men nog obekväma i vågor med sin platta akter och breda för.

        Är Bustern i skrovmässigt gott skick hade jag övervägt den...
        Senast ändrad av anteman; 2016-07-31, 22:54.

        Kommentera


        • #5
          Har kört min Buster XS sen 2002 och det er en väldigt stryktålig liten båt som tar förvånansvärt grov sjö. I den storleken er det inte många båtar som klår den plus att den er extremt lätt att traila.
          Går du för Bustern så skulle jag absolut gå för en 20hk motor, har själv kört med en 00 20hk Yamaha sen båten inhandlades och då har du bra speed även med 2st och fullt lastad med prylar.
          Hade inte varit rädd för att hänga på en 25-30hk heller.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
            Oskwig alla dagar. Så slipper du gamla ärgade nitar i busterskrovet..
            Nu är ingen Buster XS nitad, men jag hade föregångaren Buster Mix som var nitad. Tror den var från -89 och den läckte fortfarande inte den dagen jag sålde den för några år sedan.

            Kommentera


            • #7
              jag har en Oskwig 370....har även en bekant som har en Buster xs....Bustern är många gånger mer båt än Oskwigen....och det är väl därför en 15 år gammal Buster betingar samma pris som en ny Oskwig....skall man ha den på trailer så hade jag valt Bustern utan tvekan mellan dessa två...Oskwigen valde jag för att den är lättare att sjösätta där man inte kommer åt med trailerbåt....

              Som trailerbåt har jag en riktig båt i glasfiber...
              Senast ändrad av byggarn; 2016-08-01, 15:44.
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #8
                Byggarn med aluminiumbåt!
                Nu går skam på torra land.
                Tror det står i uppenbarelseboken att "När Byggaren ses färdas till sjöss i farkost av aluminium skola räkneskapens dag närma sig och undergångens basuner ljuda."

                Rädde sig den som kan!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  Byggarn med aluminiumbåt!
                  Nu går skam på torra land.
                  Tror det står i uppenbarelseboken att "När Byggaren ses färdas till sjöss i farkost av aluminium skola räkneskapens dag närma sig och undergångens basuner ljuda."

                  Rädde sig den som kan!
                  du skall bara veta hur mycket det tog emot...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack till alla som tagit sig tid att svara. Jag är medveten om att det blev en lite märklig jämförelse. Oskwig 370 är en öppen, rorkultsstyrd båt på 370x140 medan Buster XS är en tre gånger så tung styrpulpetbåt på 4,15x165. Oskwigen är dessutom en kinesisk lågprisprodukt med allt vad det innebär.

                    Nu behövde jag inte välja, Bustern som fanns på blocket blev såld på några minuter. Jag köpte en ny Oskwig 370S och så här långt är jag nöjd med den. Den kommer att funka till det jag skall ha den till och den motsvarade mina (lågt ställda) förväntningar.

                    Det som var viktigast för mig vid val av båt var att den skulle vara lätt att lägga i och ta upp även när jag är själv, samt att jag ville ha en båt som jag kunde köpa ny ytan att behöva ta lån samt att jag inte villa behöva vara så extremt rädd om båten då det är min första båt och det säkert kommer att hända en del olyckor i början.

                    En sak som kan vara bra att känna till är att i bruksanvisningen till båten så står det klart och tydligt att man inte får ha motorn på båten när man trailar den. Hur var den nu man sa?

                    Man får vad man betalar för.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 527 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 967 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X