Jag skulle bara..... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jag skulle bara.....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag skulle bara.....

    Jag skulle bara ta bort två halvtaskigt byggda delar på båten, plus kolla varför durken sviktade lite och varför aktertoften hade en spricka.
    Sen blev det lite mer jobb när plytan i akterspegeln också var blöt/fuktig. Men nu är durk/aktertoft/akterspegel urrivet.
    Dessutom dök det upp ett angenämt problem i form av en trifoil.
    Även den utan durk och med rutten akterspegel......
    Bifogade filer

  • #2
    Herrejävlar vilket lik

    Kommentera


    • #3
      Haha, ja tackar.
      Är ju en hel del duktiga båtbyggare här så jag ska ta och lufta några funderingar kring uppbyggnaden av det som en gång var en båt.
      1. Jag tänkte lägga på två lager 450g matta på botten för att få det lite starkare. Behöver ytan slipas ren eller ruggas upp för att det ska fästa? Fäster det på den gamla färgen eller måste den slipas bort helt?
      2. Den nya durken har jag en tanke på, vad tror ni om att använda kanalplast istället för plywood? Funkar det ihop med polyester?
      3. Uppreglingen under durken. Ett alternativ till trä vore ju att använda komposittrall. Eller forma "reglar" av kanalplast och polyester?

      Kommentera


      • #4
        En trifoil 100? Guu va ja saknar min.. i inte allt för grov sjö e de bästa båten jag fiskat från. Fan så stabil!

        Kommentera


        • #5
          Pålitlig räddningsväst känns prioriterat

          Kommentera


          • #6
            Japp, en 100! Det är nästa projekt men den får vänta till nästa år.
            Hade en tidigare och när detta vrak/kap dök upp var det bara slå till.
            Men först ska min Maritim 450 få en uppfräschning. Det är trimaranskrov på den med så den har liknande egenskaper som trifoilen, stabil men kass i hög sjö.

            Kommentera


            • #7
              Åjävlar. Du vet att det är hundratals i Sverige som till vardags gärna säljer aluminuinbåtar till dig va?
              Alumacraft så klart!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
                Åjävlar. Du vet att det är hundratals i Sverige som till vardags gärna säljer aluminuinbåtar till dig va?
                Det finns väl ingen anledning att byta ner sig till alubåt?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Fnasus1 Visa inlägg
                  Japp, en 100! Det är nästa projekt men den får vänta till nästa år.
                  Hade en tidigare och när detta vrak/kap dök upp var det bara slå till.
                  Men först ska min Maritim 450 få en uppfräschning. Det är trimaranskrov på den med så den har liknande egenskaper som trifoilen, stabil men kass i hög sjö.
                  Hej Fnasus 1;

                  En Maritime 440 hade vi i Team Saida på 1980-talet. Se bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_37.htm .. och bläddra sedan varvet runt genom att klicka på pilarna bredvid bilderna för att se flera båtbyggen från förr...

                  Är båtskrovet ditt poröst och mättat av vatten genom åren bör du inte lägga ner en enda krona eller timme på att försöka få det i kördugligt skick igen.....

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

                  www.trumman.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Ta bort all färg och smuts innan du plastar så är du säker å att det fäster ordentligt, då kan du även klättra i och ur båten när den är trailad utan att riskera att kränga lös laminatet.

                    Ang kanalplast så låter det väldigt smidigt, om det lirar med polyester vill säga, du kan ju alltid prova att rugga upp en yta och "sandwicha" fast en bit plyfa med matta och polyester emellan och provbryta loss den. Annars funkar ju vanlig 12mm plyfa kanon om du lägger matta på båda sidor.

                    https://www.fiskesnack.com/forum/sho...(crescent-425)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X