Frågor frontmonterad elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor frontmonterad elmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Frågor frontmonterad elmotor

    Hej,

    Jag tänkte uppgradera mig med en frontmonterad elmotor till nästa säsong och undrar nu vad det är jag bör tänka på inför detta köp.
    Har tittat runt på nätet men har inte riktigt fått rätsida med vad det är för motorstyrka, rigglängd etc jag bör ha till båten.

    Båten är för övrigt en Linder Sportsman 400.
    Längd: 401cm
    Totalvikt: ca 400-450kg (båt, motor, packning och 2 personer räknat)
    Båten är väldigt vindkänslig, om detta spelar in i val av motor.

    Minn kota vs. Motorguide?
    Använder mig av Lowrance-ekolod. Förstår jag det rätt är Motorguide kompatibla med dem men kommer man någonsin koppla ihop motor med ekolodet/plottern?
    Är det en suverän grej eller bara en pryl man antagligen aldrig kommer använda och inte bör väga in i ekvationen?

    Tacksam för hjälp.

    Vänlig hälsning, Stefan.

  • #2
    Frontmonterad elmotor är svårt att leva utan när man väl provat. Kommer du koppla ihop lodet med elmotorn, det vet du bara själv, för det fiske jag bedriver är det helt ointressant att göra det.

    Kommentera


    • #3
      Du skal ha en 12V-motor. Sannsynligvis skaftlengde rundt 60 tommer men det må du nesten måle selv.

      Jeg synes det er meget nyttig å sette motor og plotter i nettverk. Særlig ved trolling, men også ved spinnfiske.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Hej.

        Sportsman i alla storlekar är väldigt vindkänslig och har dålig kursstabilitet, men ändå väldigt trevliga båtar av flera andra anledningar. En frontmonterad elmotor löser de största problemen med kursstabiliteten vid trolling.

        Jag tycker du skall satsa på en 55 lbs 12v. Jag har tidigare haft minn kota och tänkte skaffa det igen men kom över en Motorguide xi5 och har bara gott att säga om den. Skulle vilja säga att Motorguiden hittills har betett sig bättre än de minn kota jag haft. Den gör allt väldigt lugnt och sansat till skillnad mot minn kota men jag vet inte hur de absolut senaste versionerna av minn kota beter sig. Motorguiden har en väldigt basic kontroll som jag gillar. Den har ingen skärm som minn kota, men den väger mycket mindre och passar mig perfekt.

        Tror inte du behöver oroa dig för varken minn kota eller motorguide. Om du ändå inte har planer på att nätverka så kan du bortse från kompatibiliteten. Köp den som du får bäst pris på i förhållande till de behov du har.

        Kommentera


        • #5
          Jag har den äldre Powerdrive v2 och den överkompenserar och är allmänt besvärlig i byig vind, dessutom släpper den ankringen helt stokastiskt om det blåser på lite. Den nya BT är avsevärt bättre. Aldrig provat motorguide. Koppling till lod är säkert suveränt vid trollingfiske, vad man ska ha det till vid spinnfiske vet jag inte, går snabbare att bara autopilota åt det håll man vill med fjärren.

          Kommentera


          • #6
            Håller med alla föregående inlägg.

            Kan tänka mig det är bra att koppla ihop med ekolod ifall man trollar, följa rutter osv. Har aldrig känt behovet själv även när jag trollar så är det bara att korrigera med dosan så..

            Kör en gammal MK v2 själv med hyffsad dålig ankring. Hade jag köpt en ny idag hade jag köpt den med bäst gps/ankring.

            Kommentera


            • #7
              Jag kör en MK PD 55lbs på min 400 sportsman. Skitnöjd!
              Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

              Kommentera


              • #8
                Stort tack för alla svar.
                Det jag kan sammanfatta av det här är att en 55lbs 12V borde räcka alldeles utmärkt för båten i fråga och sen får jag ta mig en funderare över vilket märke som passar mitt fiske.
                Lutar lite åt Motorguiden i detta nu. Även om jag kanske inte behöver nätverka nu så är det skönt att ha möjligheten för framtiden.

                Än en gång tack för alla svar.

                Gott nytt år.

                Kommentera


                • #9
                  Ja kör du på motorguiden,jag har samma grejor som du jag montera mitt i våras har varit skit nöjd.När man ankrar med motorn så lägger den sig alltid helt stilla.jag köpte nemea 2000 och koppla allt samman jag har givare i motorguiden,plus två i aktern till hds en,ska bara montera en skärm i fören sen är det komplett.
                  Perfekt till vertikal.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Pia 100 Visa inlägg
                    Ja kör du på motorguiden,jag har samma grejor som du jag montera mitt i våras har varit skit nöjd.När man ankrar med motorn så lägger den sig alltid helt stilla.jag köpte nemea 2000 och koppla allt samman jag har givare i motorguiden,plus två i aktern till hds en,ska bara montera en skärm i fören sen är det komplett.
                    Perfekt till vertikal.
                    Härligt att höra att allting fungerar i praktiken och att folk är väldigt nöjda med sina motorer. Det där låter som en väldigt fin lösning du har. Kan vara något att sikta mot! Tack!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 536 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 981 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 200 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X