Oskwig 440 Pike. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oskwig 440 Pike.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Oskwig 440 Pike.

    Hej! Har bokat mig på en 440 Pike, leverans i mars. Nån som har en? Nyfiken på va ni tycker...? Micke

  • #2
    Ser ju bra ut och funkar säkert utmärkt till spinnfiske. Det som stör mig lite är att den främre toften sitter för långt bak om man är två som fiskar stående på tofterna. Flytta toften 25-30cm framåt och en 20hk eller större i aktern så blir det nog bra.

    Kommentera


    • #3
      Hur pass stabila är dessa lätta aluminiumbåtar egentligen när man vill ställa sig upp och fiska? Vertikalfiske? Att stå emot vindar och höga vågor? Ta upp vibrationer från motorn? Jag tror att jag hellre vill satsa på en plastbåt som väger 200+ kg.

      Kommentera


      • #4
        Det är skrovformen ihop med bredden som avgör stabiliteten. Flatbottnade alubåtar som TS båt är otroligt stabila jämfört med tex plastbåtar med runt skrov(även om de så väger 200kg). Tom en Linder Sportsman 335 som är mycket mindre än Oskwig Pike är mycket stabilare än en plastroddbåt i samma storlek. Om jag skulle få för mig att köpa en plastbåt så skulle den vara planande och minst 4,5m lång och närmare 2m bred. Att flatbottnade småbåtar bankar och slår i vågor är en egenskap som är en följd av skrovformen och den lätta vikten, men det innebär inte att de inte går att använda när det blåser. Men har man en öm bak så får man väl helt enkelt köpa en tyngre båt med mer V i skrovet och leva med tyngden och rankheten vid stillastående.

        Kommentera


        • #5
          Så du menar att Oskwig Pike är mer stabil än en Nextline 430 som exempel? Jag har svårt att tänka mig att en lätt båt som bara väger 95 kg ska vara mer stabil än en båt som väger mer än det dubbla. Vilka är för och nackdelarna med respektive båttyp?
          Senast ändrad av Darkduck; 2018-02-02, 15:02.

          Kommentera


          • #6
            Utan någon erfarenhet av Nextline 430 men av bilderna på en sådan att döma och med erfarenhet som ägare av en Quintrex med liknande skrov som Oskwig så skulle jag vilja påstå att båda är stabila, men att Oskwigen kanske är lite vassare i det avseendet. Men Nextlinen ser bra ut, inget fel på den. Fördelen med en flatbottnad alubåt är vikten som gör att den är lättare att traila och handskas med vid sjösättning, är mer grundgående, dessutom är det lätt att fästa utrustning, och den är rymligare inuti. Nextlinen däremot går mjukare i sjön och är lättare att kontrollera vid vertikalfiske, men det är klart att det även går utmärkt att spinnfiska från den. Frågan är som alltid vilka egenskaper man värdesätter, samt vad det kostar i slutändan.

            Kommentera


            • #7
              nextline 430 har samma skrov som crescent 415/425/430...ett erkänt stabilt skrov...
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
                Jag har svårt att tänka mig att en lätt båt som bara väger 95 kg ska vara mer stabil än en båt som väger mer än det dubbla. Vilka är för och nackdelarna med respektive båttyp?
                En stor skillnad mellan Oskwiggen och Nextlinen är bottenvinkeln.
                Grov förenkling: Spetsigare vinkel (nextline) ger ett skrov som tar vågor bättre i hög fart. Stampar mindre i sjön. Mer kursstabil. Nackdelen är att skrovet kräver starkare motor för att komma över planingströskeln och att skrovet har en lägre initialstabilitet, dvs det vinglar mer om man ställer sig på ena sidan. Flackare vinkel (Oskwig) skär inte vågorna lika bra och stampar därmed mer i sjön. Sämre kursstabilitet i låg fart. Fördelarna är att det krävs väldigt lite kraft för att få skrovet över planingströskeln så på platt vatten kan det gå snabbt med en liten motor. Skrovet är dessutom mer initialstabilt vilket gör att man lättare tex står på ena sidan utan att betesboxar och termosar rasar runt i båten.
                Det finns folk här på FS som har mycket bättre koll på det här än jag, rätta mig gärna om jag har fel i något!

                Kommentera


                • #9
                  Tack för två utmärkta svar. Nu vet jag vad som gäller!

                  Kommentera


                  • #10
                    Tackar för inläggen allahopa! Trevlig Helg på er Micke.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 396 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X