Kimple-båtar - ej tillåtna i Sverige? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kimple-båtar - ej tillåtna i Sverige?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kimple-båtar - ej tillåtna i Sverige?

    Hej!
    Vi är på jakt efter ny båt.
    Har bland annat kollat in Kimple modell 450 Adventure, finns begagnade på Blocket etc.
    Syfte är framförallt enklare transport under sommartid, kort distans i Mälaren och kanske kortare dagsturer.
    Denna båt med en 30 hk 4 taktare verkar preliminärt uppfylla våra kriterier (el tilt, gärna plana enkelt, kunna ta 4 pers utan problem, ej högre vikt än nödvändigt, lätt att underhålla, kunna användas även i mycket grunt vatten som vi ibland lägger till i , prisvärd osv)



    Det mesta verkar ok.
    Finns vissa diskussioner om skrov etc, bland annat på detta forum, men inget som verkar Jättemärkligt - hittills...

    Ikväll fick jag syn på en rapport från ett schweiziskt certifieringsbolag, som listar återkallade produkter i EU.
    Bolaget heter SGS: https://www.sgsgroup.se
    I rapporten skriver de:

    http://webforms.sgs.com/v4/corp/safe...-14.pdf#page28


    nåt om Kimple båtar:

    : DROWNING - Can not be marketed:
    ”The boats do not provide adequate protection against falls overboard. The manoeuvrability of the boats and the strength of the hulls are both not sufficient.

    Compulsory measures: Ban on the marketing of the product and any accompanying Measure”:

    The products do not comply with the requirements of the Recreational Craft Directive.


    Fråga:
    Vad innebär egentligen detta?
    För dålig design?
    Vad är Recreataional Craft Directive?
    DNV som brukar ha koll skriver:
    https://www.dnvgl.com/services/recre...tive-rcd--2820

    To sell your recreational craft in the EEA from 18 January 2016, you must show that it is compliant with the new Recreational Craft Directive 2013/53/EC.


    Vissa av modellerna verkar säljas ändå - är de trots allt ok?

    Till salu på Kimple hemsida:
    http://www.kimple.se

    Men - kanske är det idioti att köpa ett märke , eller iaf nån av modellerna, som är ”återkallat” ?

    Mvh Anders (båtnybörjare)
    Senast ändrad av anders__; 2018-05-06, 22:12.

  • #2
    Vad är Recreataional Craft Directive?

    Fritidsbåts regelverk är väl en rimlig översättning

    Kommentera


    • #3
      Kimple har haft en pågående rättstvist mot en myndighet. Kimple vann eftersom det var småsaker som inte var godkända eller nåt dokument eller liknande.

      Sammanfattat så är vissa av de nya regelkraven påhittade av EU eller rättare sagt lobby från EU företag. Man får ju inte införa handelshinder i form av tullar men då hittar man på regler istället som gör att det i oraktiken blir det ändå.

      Quintrex är ett sorgligt exempel. EU hittade på att de i te får ce märkas om de inte är helt klara från fabrik. Dvs man får inte göra skrovet i Australien och sen svetsa fast grabbräcken här. Det betyder att de inte kan skeppa 10 båtar per container utan 2.

      Har ingenting med varken kimple eller quintrex att göra men tycker det är skitdåligt att vi konsumenter i praktiken får ett dyrare och sämre urval när EU håller konkurrensen borta.

      Så sammanfattat så är nog kimple en helt ok båt utifrån att du väljer en modell som passar dina förhållanden. Kvalitetsmässigt har det diskuterats i andra trådar, det kan inte jag bedöma. Men att den inte är godkänd av EU skulle jag skita i.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av John A Visa inlägg
        Har ingenting med varken kimple eller quintrex att göra men tycker det är skitdåligt att vi konsumenter i praktiken får ett dyrare och sämre urval när EU håller konkurrensen borta.
        Nu ser du BARA till din möjlighet att köpa BILLIGT. Regelverken och kraven är mest till för att vi ska kunna BEHÅLLA våra höga löner i EU. USA har sina tullar. Kina, Indien mfl. konkurrerar ut oss med låga löner och ibland undermåliga produkter som ibland orsakar olyckor som du å jag får ta kostnaden för genom våra skatter.

        Det är lätt å klaga när man ser till sin personliga vinning av att köpa billigt. Men den billiga produkten skulle va JÄVLIGT dyr om du hade Kinas eller Indiens medellön.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

        Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Nu ser du BARA till din möjlighet att köpa BILLIGT. Regelverken och kraven är mest till för att vi ska kunna BEHÅLLA våra höga löner i EU. USA har sina tullar. Kina, Indien mfl. konkurrerar ut oss med låga löner och ibland undermåliga produkter som ibland orsakar olyckor som du å jag får ta kostnaden för genom våra skatter.

          Det är lätt å klaga när man ser till sin personliga vinning av att köpa billigt. Men den billiga produkten skulle va JÄVLIGT dyr om du hade Kinas eller Indiens medellön.
          Ska inte gå in på debatten om frihandel vs protektionism här för det är en större politisk fråga som kräver mer utrymme än ett Sportfiske forum (och dessutom väldigt off topic). Vill bara säga att i just denna fråga så är det tillverkaren av premiumprodukten från Australien som inte längre kan konkurrera och i te den från Kina.

          Kommentera


          • #6
            Kan man förbjuda en båt som är såld med CE märkning? I efterhand alltså menar jag. Man kan väl förbjuda båten framöver att importeras till Sverige men båten i fråga är ju begagnad. Eller har jag missförstått något nu?

            Har själv en kimple som jag byggt om kraftigt.

            Kommentera


            • #7
              Tack för svaren.

              Hittade nu även info om att Kimple (eller iaf svenska importören) överklagat och vunnit.

              http://service.batbranschensriksforb...e-1812f714c8f4

              Antar att det undanröjer en del av risken.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av john.ohrberg Visa inlägg
                Kan man förbjuda en båt som är såld med CE märkning? I efterhand alltså menar jag. Man kan väl förbjuda båten framöver att importeras till Sverige men båten i fråga är ju begagnad. Eller har jag missförstått något nu?

                Har själv en kimple som jag byggt om kraftigt.
                Det gäller enbart näringsidkare ej privatperson dvs företag får ej importera och saluföra varor utan ce märkning. Vet inte om man får privatimportera utan märkning men ytterst tveksamt.
                Senast ändrad av John A; 2018-05-07, 20:31.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av john.ohrberg Visa inlägg
                  Kan man förbjuda en båt som är såld med CE märkning? I efterhand alltså menar jag. Man kan väl förbjuda båten framöver att importeras till Sverige men båten i fråga är ju begagnad. Eller har jag missförstått något nu?

                  Har själv en kimple som jag byggt om kraftigt.
                  beror på vilken CE märkning vi talar om....de flesta produkter från Kina är CE märkta....China Export = CE....skillnaden mellan den riktiga CE märkningen och kinesernas variant är mycket liten....något lite mindre avstånd mellan C och E bara och har man inte ett riktigt märke att jämföra med så ser man ingen skillnad....marknaden i Sverige är full av importerade produkter från Kina som sägs ståta med CE-märkning vilken troligen i många fall är vilseledande...men så har vi ju haft i minst ett tiotal år....om det inte blivit ändring nu....

                  https://www.icomuk.co.uk/News_Article/3794/17103/
                  Senast ändrad av byggarn; 2018-05-08, 10:15.
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    beror på vilken CE märkning vi talar om....de flesta produkter från Kina är CE märkta....China Export = CE....skillnaden mellan den riktiga CE märkningen och kinesernas variant är mycket liten....något lite mindre avstånd mellan C och E bara och har man inte ett riktigt märke att jämföra med så ser man ingen skillnad....marknaden i Sverige är full av importerade produkter från Kina som sägs ståta med CE-märkning vilken troligen i många fall är vilseledande...men så har vi ju haft i minst ett tiotal år....om det inte blivit ändring nu....

                    https://www.icomuk.co.uk/News_Article/3794/17103/
                    Jo det är jag medveten om men Kimpel båtarna har den rätta märkningen.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 527 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 967 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X