Buster M Kölbyte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster M Kölbyte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Buster M Kölbyte?

    Tjenare, köpte en Buster M från 1998 där jag upptäckte i efterhand att kölen var "lagad" med en massa fogmassa och färg.
    När jag knackade lite på kölen så lossnade bitar av den. Ganska kraftig korrosion. Det verkar dock som att skrovet är ok.

    Någon här som har erfarenhet av detta problem? Går det att ersätta "dålig" köl med ny frisk?
    Skriv gärna erfarenheter här så är jag tacksam.

    /mvh Uffe

  • #2
    Ingen som har erfarenhet?

    Kommentera


    • #3
      Hur ser den ut under, köljärn?

      Det går alltid att kapa ur bitar och svetsa i nya. En duktig svetsar ordnar det men det gäller att få tag i rätt kvalite på plåt och, om det är skum mellan durk och köl kan det vara problematiskt att svetsa.

      Är det mindre bulor så går det väl bra att epoxispackla också?

      Man ju också tänka sig att bocka en v-formad plåt som svetsas över/utanpå den befintliga kölen. Då kan man göra den i lit grövre plåt också.

      Kommentera


      • #4
        Lite svårt att se kanske men nån decimeter av kölen har trillat bort.

        Click image for larger version

Name:	20180514_194621[1].jpg
Views:	1
Size:	905,1 KB
ID:	1787149

        Kommentera


        • #5
          Mina 5cent är att du gör botten riktigt ren från färg o skit. Ser ut o vara några lager..
          Sen kolla skicket på botten och kölen. Är botten fin hade jag bytt hela köljärnet. Tex mot ett vinkeljärn valsat efter båtens form. Kanske kostar en liten slant men sen har du ju en stridsvagn iaf
          Tråkigt med shitty repairs

          Kommentera


          • #6
            Har kollat med hemmavarvet och det blir nog blästring av botten.

            Frågan är om man plocka bort hela kölen innan blästringen? Borde väl vara lättare att få rent då?

            Kommentera


            • #7
              Ja det är ju ett bra alternativ. Annars har man ju ingen aning om hur det ser ut under kölen. Antagligen har det ju stått vatten där. Beroende på hur kölen sitter. Är den helsvetsad eller bara häftsvetsad ( små svetsar med mellanrum ) ?

              Kommentera


              • #8
                Verkar vara häftsvetsad. Det är kanske att föredra? Då kanske vattnet inte blir stående lika lätt.

                Är det bättre med vinkeljärn än med u-profil?

                Kommentera


                • #9
                  Häftsvetsad är helt klart o föredra för demonteringen skull. Antagligen för vattnets med då det kan dunsta eller såom den står på trailer.
                  Lätt o kapa häftsvetsarna ist för längs hela kölen. Tipset är o kapa så att en bit svets är kvar på skrovet o att du sedan slipar ner det sista. Gör ju betydligt mindre skada o slinta med en lamellskiva än med kapskivan.
                  U-profil eller vinkeljärn kan nog va lite tycke o smak. Allt blir ju bättre än nuvarande.
                  Blir ju lättare o göra en bred köl med vinkeljärn utan att kölen blir rent platt som med u-profil. Tänker motstånd i vattnet tex.
                  Ett vinkeljärn hade nog varit mitt personliga val. Dels estetiskt och även för att båten ska skära vågor bättre mm.
                  En u-profil kan ju lätt bli rätt hög om man vill ha lite bredd på den. Men det beror ju såklart på om det ska va standard u-profil eller profil som nån firma kantar till dig.

                  Men det finns nog folk med betydligt mer kunskap om detta än mig.
                  Se till o hitta nån som e bra på o svetsa i alu bara. Alla kan svetsa i ny fin ren alu. Färre gör det bra i gammal förorenad alu.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag tror du kommer ångra dig om du kör på vinkeljärn då jag tror att det kommer skära sönder kölrullarna på trailern. En U-profil med stor bockradie hade jag valt.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X