Recension av tracker grizzly 1648 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Recension av tracker grizzly 1648

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Recension av tracker grizzly 1648

    Jag minns att när jag gick i köptankar av min grizzly så hade jag svårt att hitta info om en tracker grizzly på svenska sidor. Därför tänkte jag summera mina tankar av min båt.

    Varför valde jag en grizzly? Jag fiskar mkt små/medelstora sjöar med dåliga ramper och utan sjökort. Jag guidar på deltid och letade också efter en båt som är öppen utan massa lullull men framförallt är sidostabil för de som ej är särskilt sjövana. Idag ser jag mig också mer som en kajakfiskare än båtfiskare och ville gärna ha en båt som ger samma närhet till vattnet med sin låga fribord.

    Först och främst, en grizzly 1648 är ingen liten båt och verkligen ingen tunn plåtburk. Båten är reggad för fyra personer och så länge du inte fyller upp båten med beteshinkar och båtstolar funkar det att fiska fyra från båten.

    Båten är otroligt sidostabil. Pansarvagnskänsla =) för att dra till något olämpliga referenser så skulle jag lätt kunna sätta mig över relingen och utföra nummer två om behovet uppstod.

    Versatrack systemet är bra och många ramtillbehör med gänger passar i versatrackskruvarna. Jag har inte behövt borra ett enda hål i båten, med undantag för givarfästet, tack vare versatrack systemet och med tanke på att mina kajaker är fullsmockade med ram tillbehör så är det tacksamt att jag kan vid behov lätt föra över dem till båten.

    Click image for larger version

Name:	DSC_0723.jpg
Views:	1
Size:	987,6 KB
ID:	1857620

    Jag valde innan jag ens testat båten att bygga ut kastdäcket i fören och aktern. Detta då det kändes som slöseri med plats att inte utnyttja akterdäcket till fullo samt att bygga ut det i fören gav mig en lösning på en av grizzlyns få nackdelar, nämligen förvaringsutrymme.

    Click image for larger version

Name:	DSC_0715.jpg
Views:	1
Size:	1 003,6 KB
ID:	1857617
    Click image for larger version

Name:	IMG_20180216_160125_174.jpg
Views:	1
Size:	74,7 KB
ID:	1857622

    Att tänka på är att inte köra med tryckimpregnerat virke när du bygger i alubåtar.

    En fråga jag får ofta om båten är om dess sjöegenskaper. Det är ingen båt för havet precis men däremot tar den sjögång betydligt bättre än många andra båtar. Båtens stadiga vikt gör att den inte hoppar och studsar runt likt många andra lättare aluminiumbåtar. Däremot är det ingen båt för den som vill ha en båt utan stänk. Kör man i lite vågor får man vatten på sig och står man ankrad med elmotorn i höga vågor kan det stänka in vatten från fören i vågdalarna. Detta var jag dock medveten om när jag köpte båten och för mig är fiske synonymt med att bli lite blöt. Gillar man inte det finns det många andra hobbies såsom bridge, boule eller varför inte ett parti schack

    Skämt åsido, min förra båt var en plastbåt känd för sina goda sjöegenskaper och grizzlyn är betydligt bättre i sjögång än den bortsett från stänket.

    Att fiska från den är helt fantastiskt. Den öppna planlösningen och stora ytor i kombination med att båten tar sig in på väldigt grunt vatten gör att den lämpar sig ypperligt för gäddfiske i svåråtkomliga vatten. Nästa gång jag åker till Norrland följer båten definitivt med.

    Click image for larger version

Name:	DSC_0831.jpg
Views:	1
Size:	1 015,1 KB
ID:	1857618


    Båten känns snabb. Jag kör med en 30 hk och kommer utan problem upp i 25 knop med en kompis och dubbla batterier och elmotor i fören. Det räcker mer än väl för mig. En ganska häftig grej är att båten kommer upp i plan i princip direkt när man gasar på.


    Att tänka på inför ett köp. Trailer! Iochmed båtens lilla skrovvinkel får man titta efter en trailer med höj och sänkbara kölrullar samt justerbar vagga. Jag kör med en brentex trailer där jag satte självjusterande sidostöd och det funkar bra. När jag köpte båten la jag den på en tiki trailer jag redan hade och den fick jag byta ut så fort tillfälle gavs.

    Så för att sammanfatta. Jag är väldigt nöjd med båten och känner att jag valde rätt båt för mina behov.

    Click image for larger version

Name:	IMG_20180506_180956_646.jpg
Views:	1
Size:	977,9 KB
ID:	1857621
    Bifogade filer

  • #2
    Vad är priset på ekipaget?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Vad är priset på ekipaget?

      Jag gav strax över 110 k vill jag minnas för motor och båt med en del tillbehör såsom spöhållare, elmotorfäste, transom saver med mera.

      Kommentera


      • #4
        Tack för en bra recension, är väl ingen risk men hör av dig om du är sugen på att sälja. Tänkte köpa någon form av grizzly i dagarna. Mvh David Nyqvist david.nyqvist@relight.se

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av david.n Visa inlägg
          Tack för en bra recension, är väl ingen risk men hör av dig om du är sugen på att sälja. Tänkte köpa någon form av grizzly i dagarna. Mvh David Nyqvist david.nyqvist@relight.se
          Hej David och tack! =)

          Båten är såld. Inte för att jag på något sätt var missnöjd med båten men mitt kajakfiske tar upp all min fisketid. Skulle jag däremot köpa en båt igen skulle det bli en grizzly igen. Det är utan tvekan den bästa båten jag fiskat ifrån.

          Hoppas du hittar en grizzly!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg

            Hej David och tack! =)

            Båten är såld. Inte för att jag på något sätt var missnöjd med båten men mitt kajakfiske tar upp all min fisketid. Skulle jag däremot köpa en båt igen skulle det bli en grizzly igen. Det är utan tvekan den bästa båten jag fiskat ifrån.

            Hoppas du hittar en grizzly!

            Det jag tror många undrar är om det är möjligt att ha en grizzly vid bryggan vid lokala båtklubben ?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Softman Visa inlägg


              Det jag tror många undrar är om det är möjligt att ha en grizzly vid bryggan vid lokala båtklubben ?
              De är ju erkänt skickliga laxfiskare! Så länge den hålls kopplad i tättbebyggt område borde det väl vara ok.

              Kommentera


              • #8
                Cudan Tack för en målande recension

                Jag har beställt en Tracker GRIZZLY 1468 JON med styrpulpet och en 40hk mercury från mojoboats nu. Hoppas verkligen den är bra!

                Kommentera


                • #9
                  Tack Zoux! Grizzlyn är fantastisk båt. Jag har inte kvar min längre då jag fiskar mest svårtillgängliga sjöar där en linder 355 dras en bit på land eller så fiskar jag från kajak. Men om jag skulle köpa en "större" båt igen blir det utan tvekan en grizzly alla dagar i veckan. Hoppas du blir nöjd!
                  ​​​​​​

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 528 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  20 svar
                  1 967 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Amiala
                  av Amiala
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  282 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 190 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  344 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X