Luftkajak - premiärtur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Luftkajak - premiärtur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Luftkajak - premiärtur

    Första ordentliga turen med min nya uppblåsbara fiskekajak. Efter lite inledande strul med ekolodet så fungerade sedan allt precis så som jag hade hoppats på...utom själva fisket då...trots 6 timmars idogt abborrfiske med olika typer av beten och på alla djup mellan 1 och 8 meter så fick jag inte ens ett hugg - jag är helt enkelt sämst på abborrfiske 😭

    Men satan vad roligt det är att fiska från kajak 😃

    Click image for larger version

Name:	0_20180704_095356.jpg
Views:	1
Size:	589,4 KB
ID:	1857791

  • #2
    Va nice! Vart köpte du kajaken? Pris? Hur var den att fiska och paddla från?

    Är gammal paddlare och är svårt sugen på att ta upp det igen, gärna med fiske vid sidan av. Bor i lägenhet så jag kikar på uppblåsbart

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av buffertmannen Visa inlägg
      Va nice! Vart köpte du kajaken? Pris? Hur var den att fiska och paddla från?

      Är gammal paddlare och är svårt sugen på att ta upp det igen, gärna med fiske vid sidan av. Bor i lägenhet så jag kikar på uppblåsbart
      Det finns ju flera luftkajakmärken som säljs i Sverige. Mina krav var att kajaken också skulle funka för utflykter med frugan och fortfarande kunna ta lite packning. Med detta krav så föll många mer renodlade fiskekajaker. Till slut föll valet på Aquaglide Bigfoot XL Angler som har en återförsäljare (RC Laser) i Tullinge utanför Stockholm. Jag fick möjlighet att provpaddla innan köp
      vilket var en stor fördel. Priset ligger på c:a 15 000 inkl. paddel, pump, kylväska med spöhållare och två säten (uppblåsbara kuddar och ryggstöd).

      Kajaken väger runt 18 kg och stuvas lätt in i skuffen på de flesta bilar. Tar runt 10 min att blåsa upp med manuell pump. Kajaken är väldigt styv tack vare det s k drop stitch-golvet som man kan blåsa upp till högt tryck så det blir stenhårt. Det finns möjlighet att fästa Scottyprylar om man vill, tyvärr dock bara de klossiga fästena och det blir då knöligare att vika ihop kajaken. Jag använder bara ett av fästena för att kunna använda Scottys givararm för ekolodsgivaren. Särskilda spöhållare behöver jag inte, de 4 st som finns på kylväskan funkar utmärkt.

      Kajaken är påfallande stadig, den är 98 cm som bredast. Är man yngre så är det förmodligen inget problem att stå och fiska, i min ålder med min obefintliga balans låter jag bli 😃

      Rent paddlingsmässigt skulle jag säga att kajaken är ett mellanting mellan kanadensare och traditionell kajak – inte lika snabb som en kajak, men betydligt snabbare än en kanadensare. Enligt loggen på ekolodet låg jag på drygt 3 knop i ganska lugnt väder, när eftermiddagsbrisen friskade på och det blev lite mer vågor så fick jag kämpa för att hålla den farten över en längre sträcka. Kajaken är rätt så plattbottnad och skär därmed inte vågor som en traditionell kajak, utan guppar mer ovanpå. Men under min premiärtur så täckte jag ett betydligt större område vad jag vågade hoppas på, så jag kan inte skylla på kajaken att jag inte fick någon fisk 😃

      Kommentera


      • #4
        Tackar tackar, jag tar ett omdöme från någon oberoende varje dag över proffsreviews, och uppblåsbart brukar inte direkt få fokus

        Kommentera


        • #5
          Nu blev suget efter uppblåsbar kajak eller båt ännu större.
          Det lockar något enormt att kunna ta med på cykeln eller i bilen.
          Så många vatten som ja inte kommer åt från land, och min gamla plastbåt ligger där den ligger.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av buffertmannen Visa inlägg
            Tackar tackar, jag tar ett omdöme från någon oberoende varje dag över proffsreviews, och uppblåsbart brukar inte direkt få fokus
            Eftersom du är gammal paddlare (jag är också hyggligt van paddlare) så vill jag tillägga att om du vill att paddlingsupplevelsen ska vara så nära en traditionell kajak som möjligt så finns det bättre luftkajaker både från Aquaglide och andra märken som t ex Sea Eagle (de senare har en återförsäljare i Solna). Kruxet med dessa mer "kajaklika" luftkajaker är då att de inte lämpar sig lika bra till fiske. Så det handlar om vilka kompromisser man vill göra. För min del var fisket huvudsaken och paddlingsupplevelsen kom i andra hand.

            Jag vill verkligen slå ett slag för luftkajaker som alternativ till fiskekajaker för de som inte vill byngla upp en 40-kilos plastkajak på biltaket eller som inte har möjlighet att förvara en stor kajak. Tyvärr är dock utbudet av högkvalitativa luftkajaker rätt så begränsat i Sverige, men om det räcker med 1-personskajak så börjar det ändå komma ett hyggligt utbud.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av storfiskarn81 Visa inlägg
              Nu blev suget efter uppblåsbar kajak eller båt ännu större.
              Det lockar något enormt att kunna ta med på cykeln eller i bilen.
              Så många vatten som ja inte kommer åt från land, och min gamla plastbåt ligger där den ligger.
              Köper du en cykelkärra så är det absolut inga som helst problem att transportera kajaken inkl. tillbehör med cykel. Det är bara att slå till :-)
              Senast ändrad av TiSo; 2018-07-07, 11:29.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                Köper du en cykelkärra så är det absolut inga som helst problem att transportera kajaken inkl. tillbehör med cykel. Det är bara att slå till :-)
                Får nog bli så, måste bara spara ihop lite pengar först.
                Men då har ja ett mål inför nästa säsong iallafall.
                Får ge fan i att lägga så mycke pengar på nya beten så löser det sig.

                Kommentera


                • #9
                  Min första vecka som nybliven pensionär kan väl inte firas bättre än så här?

                  Click image for larger version

Name:	20180824_175501.jpg
Views:	1
Size:	1 019,5 KB
ID:	1787575Click image for larger version

Name:	asset.jpeg
Views:	1
Size:	17,6 KB
ID:	1787574

                  (Det är också bara att konstatera att min jakt efter PB på abborre behöver intensifieras, men nu har jag ju tid )

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har nu haft min kajak i 3 år och om någon har funderingar kring luftkajaker så har jag skrivit en liten recension på min blogg: https://tiso54blog.blogspot.com/?m=1

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X